اخبار لوازم خانگی

ضرورت ایستادگی مجلس در قبال واردات بی‌قاعده/ صادرات قره قروت و واردات لوازم خانگی!

هر دم از این باغ بری می رسد،تازه تر از تازه تری می رسد،مصداق این مثل به اتخاذ برخی از سیاست ها در خصوص واردات اقلام و برخی محصولات از کشور های دیگر معطوف می شود،موضوعی که ورود قاطعانه مجلس برای خاتمه دادن به این رویه و روال نامیمون را می طلبد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از اصلی ترین ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی تکیه بر بنیه و ظرفیت های تولید داخلی معطوف می شود و به تبع نادیده انگاشتن یا هرگونه کم توجهی به آن،روند حصول و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه اقتصاد مقاومتی را با کندی و انسدادهایی جدی مواجه خواهد کرد.

 
بطور طبیعی هر اقدام و دستورکاری که در جهت رفع و یا کاهش وابستگی ها به واردات عملیاتی شود به همان میزان ضریب دستیابی به موفقیت های ارزنده تر در عرصه اقتصاد مقاومتی را تسریع خواهد کرد.
 
با همه این اوصاف و با وجود برخی از تلاش ها در این خصوص،متاسفانه هر از چندگاهی،تصمیماتی مبنی بر تسهیل واردات برخی محصولات همچون لوازم یدکی خودرو، یخچال فریزر، اجاق گاز،ماشین لباسشویی، مبلمان و…اتخاذ می شود که گاها از طریق این خبرگزاری و بصورت مفصل به آن پرداخته شده است.
 
نکته تامل برانگیز به اظهار بی اطلاعی برخی مسئولان از واردات اینچنینی باز می گردد و متاسفانه این عدم آگاهی از نکات منفی مدیریتی محسوب می شودکه باید با دقت نظر هر چه بیشتر از سوی مدیران ارشد دستگاه های ذیربط،خاتمه پیدا کند.
 
از مصادیق این موضوع،می توان به اظهار بی اطلاعی وزیر صنعت،معدن و تجارت از کاهش تعرفه واردات لوازم خانگی از کشور ترکیه اشاره کرد،امری که در خوشبینانه ترین حالت ممکن،حاکی از بی اطلاعی مقام مسئول از آنچه که در زیرمجموعه وزارتخانه متبوع می گذرد،می باشد.
 
 احمد روزبهانی،یکی از فعالان حوزه تولید لوازم خانگی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ،اقلام و محصولات مرتبط با لوازم خانگی را از نمونه تولیدات با ارزش افزوده بالا قلمداد می کند که به تبع صادرات آن برای هر کشوری (همچون ترکیه)بسیار سود آور خواهد بود.
 
در این میان،برخی کارشناسان معتقدند در قبال تولیدات مذکور،محصولاتی نیز از ایران به کشور اشاره شده صادر می شود که در نوع خود  ما به اِزایی ارزنده به شمار می شود اما با در نظر گرفتن ضریب ارزش محصولات اشاره شده،همچون قره قروت،سیب زمینی، گوجه، ماست، آب،پنیر و…بیش از پیش به فاصله میان آنچه که از ایران صادر می شود با آنچه که از کشور ترکیه وارد می شود پی خواهیم برد.
 
تسهیل واردات محصولات و لوازم خانگی از ترکیه و کاهش تعرفه آن و عدم همخوانی آن با سیاست های اقتصاد مقاومتی از موارد غیر قالب هضمی است که بر خلاف منویات مقام معظم رهبری به نظر می رسد.
 
در شرایطی که صنعت لوازم خانگی یکی از حوزه های فعالیت پر درآمد و بسیار برجسته جهان محسوب می شود، کاهش تعرفه های محصولات اشاره شده،آن هم در برابر کشوری همچون ترکیه نه تنها کج سلیقگی بلکه یک خطای استراتژیک فاحش به شمار می رود.
 
امید آن می رود مسئولان ذیربط با دقت نظر و توجه هر چه بیشتری به فرمایشات مقام معظم رهبری توچه کنند و تلاش حداکثری خویش را برای رفع دغدغه های معظم له به کار بندند.
 
در شرایطی که مقام معظم رهبری با صراحت بر لزوم افزایش تعرفه واردات محصولات خارجی در نمونه هایی که مشابه داخلی آن وجود دارد،تاکید ورزیده اند،چنین تصمیماتی جز بی تدبیری معنا و مفهوم دیگری نخواهد داشت.
 
*مجلس تصمیمات غیر منطقی دستگاه های اجرایی را مهار کند
 
مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از اصلی ترین و حساس ترین قوای کشور که به تبع از حیث نظارتی نقش بسزایی در امور ایفا می کند،در تسهیل و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تاثیری نافذ و تعیین کننده خواهد داشت.
 
با چنین اوصافی،برخی تصمیمات همچون واردات هواپیما،واگن،خرید اتوبوس از ترکیه و روسیه،آنچنان در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی قرار دارد که ورود مجلس و اجماع نمایندگان برای جلوگیری از اتخاذ چنین طرح ها و دستورکارهایی،امری ضروری خواهد بود و ضروری تر از آن،مطالبه رسانه ها از مجلس در خصوص ریل گذاری صحیح در مسیر رفتارها و اقدامات دولت بخصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

نظر شما چیست؟