اخبار لوازم خانگی

در خرید وسایل الکتریکی به نیازسنجی و کیفیت کالا توجه کنید

در جامعه کنونی و به عبارتی عصر فناوری و تکنولوژی، استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیک اجتناب‌ناپذیر بوده و در عمل، زندگی بدون استفاده از این وسایل غیرقابل تصور است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مشخصه اصلی این تجهیزات نیز استفاده گسترده از انرژی الکتریکی است چرا که اکثر وسایل و تجهیزات نوین به ویژه وسایل خانگی که در تمامی زوایـای خانه‌های ما حضور یافته و سبب رفاه و آسایش نسبی برای تک تک افراد خانواده شده، با انرژی الکتریکی کار می‌کنند.

این روزها در اکثر خانه‌ها تعداد زیادی لوازم برقی نظیر ماشین لباسشویی، کامپیوتر، اتو، تلویزیون، چرخ‌گوشت و … دیده می‌شود که استفاده از آنها نیاز به داشتن اطلاعات خاصی ندارد اما به کارگیری بهینه و اقتصادی از آنها نیاز به دانستن برخی مطالب فنی دارد چرا که استفاده صحیح و منطقی از وسایل برقی و رعایت برخی اصول ایمنی، علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، جلوگیری از خطرات احتمالی، باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و کاهش هزینه‌های اقتصادی خانوار می‌شود.

مهمترین اصل در خرید وسایل و تجهیزات برقی و الکترونیک نیازسنجی است

یکی از اعضای اتحادیه لوازم خانگی ملایر با بیان اینکه مهمترین اصل در خرید وسایل و تجهیزات برقی و الکترونیک نیازسنجی است، اظهار کرد: این نیاز به معنای درنظرگرفتن شرایط و مختصات منزل، ضرورت استفاده و ویژگی‌های کالای موردنظر است.

مجید اسکندری به ایسنا گفت: به عنوان مثال تعبیه یک ال سی دی 42 اینچ در اطاقی که مساحت آن 12 مترمربع است و یا خرید یک دستگاه ماشین ظرفشویی 8 نفره برای یک زوج جوان به هیچ عنوان منطقی نیست، یا برخی از از خانواده‌ها اقدام به خرید وسایلی می‌کنند که در طول سال حتی یک‌بار هم از آنها استفاده نمی‌کنند.

وی تصریح کردد: توصیه می‌شود خانواده‌ها در ابتدا نیازسنجی کنند سپس با درنظرگرفتن لزوم به‌کارگیری یک وسیله، ابعاد و نوع فضای منزل و شرایط مالی و اقتصادی خانواده، اقدام به خرید کالا کنند.

اسکندری با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی موجود در جامعه، توجه به قیمت در خرید وسایل برقی مهم است، گفت: هم باید به فكر سالم ماندن وسایل الکتریکی باشیم و هم با استفاده نادرست موجب بروز دردسر و خطر برای خود و اطرافیان نشویم.

استفاده از “محافظ” برای لوازم‌خانگی ضروری است

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بهتر است قبل از استفاده از هر کالای برقی دفترچه راهنمای آن با دقت مطالعه شود یا از افرادی که مطلع هستند، نحوه استفاده صحیح از محصول را پرسیده و در صورت خرابی هر کدام از وسایل با تعمیرکار با تجربه یا نمایندگی تماس حاصل شود، در ضمن استفاده از ترانس یا همان “محافظ” برای لوازمی مانند یخچال و فریزر، تلویزیون و رایانه خانگی كه همیشه به برق متصل هستند، ضروری است چرا که نوسانات برق را کنترل می‌کند.

این عضو اتحادیه لوازم خانگی ملایر ادامه داد: استفاده از وسایل برقی شرایطی دارد که توجه به آنها ضروری است؛ به عنوان مثال سعی شود تا حد امکان از اتو، ماشین لباسشویی، جارو برقی و سایر لوازم پرمصرف در ساعات اوج مصرف استفاده نشود به طوریکه روزهای تعطیل و ساعات اولیه صبح بهترین ایام برای استفاده از این وسایل است.

استفاده از تمام ظرفیت یخچال

اسکندری هشدار داد: در مورد یخچال سعی شود از تمام ظرفیت آن استفاده شود چرا که در صورت پر بودن یخچال، هنگام باز و بسته کردن در آن هوای کمتری جابجا شده، در نتیجه تلفات انرژی کمتری به دنبال خواهد داشت.

قطع کامل برق تلویزیون به ویژه در روزهای بارانی

وی افزود: قطع کامل برق تلویزیون در هنگام خروج از خانه به ویژه روزهای بارانی ضروی است، در ضمن هیچ‌گاه نباید قسمت موتور و بدنه لوازم برقی را با آب بشویید چرا که این كار بسیار خطرناك است و حتی امکان دارد موجب برق‌گرفتگی شود.

اسکندری یادآور شد: در حال حاضر ما اجناس ایرانی خوبی در برخی صنایع تولید می‌کنیم که در دنیا شناخته شده هستند و به کشورهای اروپایی نیز صادر می‌شوند؛ به عنوان مثال صنعت لاستیک، کاشی، منسوجات پارچه‌ای، برخی محصولات غذایی و … ما قابل رقابت با محصولات خارجی درجه یک دنیا هستند.

عدم پیشرفت صنایع خانگی در چند سال اخیر

وی افزود: باید بپذیریم در صنایع‌خانگی در چند سال اخیر به جز برندی نظیر اسنوا، پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم و نتوانستیم خودمان را با علم روز دنیا همگام کنیم؛ به عنوان مثال خط تولید تلویزیون‌های پارس گروندیکیا شهاب به علت عدم توانایی رقابت و تولید تلویزیون‌های صفحه تخت متوقف شدند و موبایل‌های ایرانی نیز به علت عدم توان تولید گوشی‌های هوشمند، از دور خارج شدند.

این فروشنده با سابقه لوازم خانگی و الکترونکی گفت: باید توجه داشت تنها خرید کالای ایرانی توسط مصرف‌کننده مطرح نیست بلکه به‌روز بودن صنایع و تولید محصولات با استاندارد روز دنیا نیز می‌تواند در انتخاب محصولات توسط مشتریان تأثیرگذار باشد البته لازم است جلوی واردات لوازم خانگی لوکس گرفته شود و فقط مجوز ورود کالاهای اساسی به کشور صادر شود.

وی با بیان اینکه با وجود سهولت در نصب و استفاده از وسایل خانگی برقی باید بدانید که استفاده از این کالاها نیاز به وسواس، دقت و ایمنی خاصی دارد، توصیه کرد: چرخ گوشت وسیله‌ایست که هیچ‌گاه نباید در حضور کودکان از آن استفاده کرد و در بسیاری از کالاها حداکثر زمان استفاده مشخص شده است که باید به این زمان توجه شود.

حداکثر زمان استفاده از مخلوط‌کن یک دقیقه

وی افزود: به طور نمونه حداکثر زمان استفاده از مخلوط‌کن یک دقیقه است، این یعنی روشن بودن مداوم بیش از یک دقیقه، موجب آسیب دیدن بخش‌های داخلی دستگاه خواهد شد.

اسکندری به شهروندان توصیه کرد: برای خرید کالاهای خانگی به فروشگاه‌های مجاز لوازم خانگی و نمایندگی‌ها مراجعه کنند و هنگام خرید کالا، علاوه بر رعایت اصل نیاز، توجه به نمودار میزان مصرف انرژی، توجه به ساختار و شرایط فیزیکی منزل، درنظر گرفتن بنیه اقتصادی خانواده، نحوه استفاده و مراقبت از دستگاه را نیز از فروشنده یا عاملان مجاز نصب سوال کنند تا علاوه بر استفاده بهینه و حداکثری، از بروز حوادث ناگوار برای خود و ساکنان خانه جلوگیری شود.

نظر شما چیست؟