اخبار لوازم خانگی

گام های بازرسان قاچاق، بلورهای بازار را لرزاند

نائب رییس اتحادیه بلور،چینی و لوستر تهران گزارشی ازنحوه و نتایج بازرسی‌های بازرسان مبارزه با قاچاق کالا در بازار بلور فروشان ارائه داده است که در این گزارش به بررسی آن می پردازیم.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ازپایان سال 94 و در پی تأکیدات مقام معظم رهبری در راستای مبارزه با پدیده شوم قاچاق درسطح کشور جلوه جدی‌تری به خود گرفت تاجاییکه در پی تصمیمات نهادهای مختلف مسئول در عملیاتی کردن این امر خطیر ، اصناف هم به یاری ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز آمدند و بازرسی از واحدهای صنفی مختلف در کشور آغاز شد.

درسال‌های اخیر شاهد مزین شدن بسیاری از ویترین‌های مغازه‌ها و فروشگاههای بازارهای بلورفروشان به اجناس جدید و رنگارنگ بوده‌ایم که برخی مدعی بودند این سطح وسیع از کالا بدون مجوزهای قانونی یا با تعرفه هایی پایین‌تر از تعرفه های واقعی وارد کشور شده است.

 

چندی پیش بازرسی‌های قاچاق به بازار بلور فروشان تهران رسید و تمامی واحدهای صنفی این بازار موظف به ارائه مدارک قانونی برای کالاهای خود شدند.

طی دو روز بازرسی ها از واحدهای صنفی صورت گرفت تا میزان عرضه کالای قاچاق توسط خرده فروشی ها روشن شود و در مرحله بعد انبارهای وسیع بلور تهران برای جلوگیری از واردات کالای قاچاق به بازار مورد بررسی قرار می گیرد.

 

احمدفتحی نائب رییس اتحادیه بلور، چینی و لوستر تهران درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با مقابله با کالای قاچاق در سطح فروشگاه‌های بلور فروشی، گفت: گروه بازرسی طی دو روز از تمامی فروشندگان بلور در سطح بازار شوش و همچنین بورس بازدید به عمل آوردند.

 

وی در ادامه بیان کرد: به تمامی واحدهای صنفی یک شب قبل از بازرسی، پیامک اطلاع رسانی ارسال شد تا بتوانند مدارک قانونی ورود مجاز و فاکتورهای خود را آماده کنند و اگر فروشنده ای باشد که این پیامک را دریافت نکرده است، قطعاً پروانه کسب قانونی نداشته است.

 

فتحی همچنین افزود: بطور قطع برخی از متخلفان از این پیام رسانی سود برده و درجهت جمع آوری و پنهان کردن کالاهای قاچاق خود و خارج نمودن آن از شبکه فروش اقدام کرده‌اند.

 

وی در پاسخ به این سوال که نتایج انجام این عملیات ضربتی در بازار چه بوده است، اذعان داشت: درپایان بازرسی ها مشخص شد که 70 تا 80 درصد واحدهای صنفی بلور فروشان از کالای قاچاق مبرا بوده‌اند و  20 تا 30 درصد فروشگاهها کالای مشکوک به قاچاق کشف شد و 48 الی 72 ساعت به مغازه داران مهلت داده شدکه مدارک قانونی جهت تبرئه خود ارائه دهند در غیر اینصورت به محاکم قضایی ارجاع داده می شوند.

نائب رییس اتحادیه بلور، چینی و لوستر تهران در ادامه اعلام کرد: درحال حاضر طرح بازرسی انبارهای بلور و چینی آغاز شده و حدود 4000 انبار مشکوک به دپوی کالای قاچاق شناسایی شده است.

 

وی افزود: از آنجاییکه گاهی دربرخی از انبارها بیش از 20 نوع کالای قاچاق مختلف وجود دارد، بازرسی از آنها کار دشوار و زمان‌بری خواهد بود ، از طرف دیگر شناسایی انبارها بسیار کار مشکلی است زیرا در تهران برخی از منازل مسکونی محل تجمع و دپوی کالاهای مختلف شده است.

 

ضرورت توجه اصلی به مبادی ورودی کالاهای قاچاق به کشور

فتحی بیان کرد: ما مبازره باکالای قاچاق را تأیید می کنیم اما حرف اصلی این است که مبارزه باکالای قاچاق باید از مبادی ورودی جدی گرفته شود چرا که بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی بدون اطلاع از قاچاق بودن یک کالا، آن را تهیه کرده و از غیر قانونی بودن آن اطلاعی ندارند.

 

وی در ادامه افزود: درصورتیکه این کالا توسط بازرسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فروشگاه‌ها شناسایی شود، صاحبان کالا بدون هیچ گناهی و تنها به دلیل بی اطلاعی متضرر شده و باید جریمه های سنگینی بپردازند، از این جهت معتقدیم که باید جلوی کالای قاچاق در گمرک و بازرسی های دقیق گمرکی گرفته شود.

 

فتحی درپایان تاکید کرد: تعداد واردکنندگان ما محدود است درحالیکه تعداد فروشندگان بازار بسیار زیاد است و قطعاً بازرسی از تعداد اندک واردکنندگان کار ساده‌تری بوده و بهره‌گیری از کنترل دقیق در گمرک می تواند درآینده منافع زیادی را درجهت مبارزه و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق به بازار تأمین کند.

تیغ قاچاق، گردن ازدواج را می برد

قاسم خورشیدی سخنگوی ستاد مبارزه باقاچاق کالا و ارز کشور بیان کرد: کاهش قاچاق در کشور و تسهیل تجارت قانونی می تواند زمینه ساز افزایش تولیدات داخلی و رونق بنگاه‌های تولیدی باشد و همچنین تجارت قانونی را تقویت می کند.

 

وی در ادامه تأکید کرد: کاهش قاچاق موجب ایجاد اشتغال مولد درسطح جامعه شده و درنتیجه آمار اشتغال بالا می رود.

 

خورشیدی تصریح کرد: مبارزه اصولی و اقتصادی باقاچاق به عنوان یکی از اصلی‌ترین معضلات اقتصادی و یکی از جدی‌ترین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند نقش بسزایی در برطرف کردن مشکل اشتغال جوانان و به تبع آن حل مشکلات ازدواج آن‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: خروجی مجموعه اقدامات ضد قاچاق، موجب پایین آمدن بیکاری در سطح جامعه و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای جوانان شده که تسهیل ازدواج از این طریق امکان پذیر خواهد شد.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه تصریح کرد: شاید بتوان رابطه دیگر مبارزه با قاچاق و تسهیل امر ازدواج را از طریق اصلاح الگوی مصرف درجامعه بیان کرد.

 

وی اظهار داشت: اگر بتوانیم الگوی مصرف در جامعه را دست‌خوش تغییراتی کنیم و با مدیریت تقاضای کالای قاچاق و کاهش تقاضا برای کالاهای خارجی می توانیم شرایطی را فراهم آوریم که مردم رغبت بیشتری به تهیه کالای با کیفیت داخلی نشان بدهند.

 

وی همچنین بیان کرد: با این نوع فرهنگ‌سازی در واقع به طور طبیعی قیمت تمام شده تشکیل یک زندگی را کاهش داده ایم، زیرا در حال حاضر هزینه‌های تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم بسیار بالاست و این خود یکی از دلایل عدم رغبت جوانان برای ازدواج است.

 

خورشیدی درپایان تأکید کرد: اگر بتوانیم الگوی مصرف را دستخوش تغییراتی کرده و نگاه جوانان را برای خرید کالای با کیفیت داخلی تغییر دهیم، هزینه تهیه جهزیه و برگزاری مراسم را کاهش داده ایم.

نظر شما چیست؟