اخبار لوازم خانگی

روزگار ناخوش صنعت مبلمان کشور/ رکود سنگین بازار مبل در آستانه شب عید

حال و روز صنعت مبلمان کشور خوب نیست،رکود سنگین چنان بر این بازار سایه افکنده که بنابر اظهارات برخی از فعالان این عرصه،تعداد قابل توجهی از تولید گران مبلمان،عطای فعالیت در این عرصه را به لقایش بخشیده اند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بخشی از خرید بازار شب عید در برخی از خانواده ها ،به نو کردن مبلمان منازل اختصاص می یابد،موضوعی که با توجه به رکود حاکم بر بازار،در سال جاری به میزان قابل توجهی با اُفت و کاهش مواجه شده است.

 
این کاهش ضریب تقاضا،نه تنها در بازار فروش،بلکه در نظام تولید مبلمان نیز تاثیرات مخربی گذاشته و از مصادیق این واقعیت تلخ می توان به مراکز و کارگاه هایی اشاره کرد که به دلیل کسادی با تعطیلی و خاتمه فعالیت در این عرصه مواجه شده اند.
 
صادق خطیبی،یکی از تولید کنندگان و توزیع کنندگان  عمده مبلمان در استان تهران اظهار داشت:گردش مالی مبلمان در کشور در مقایسه با سنوات و سال های گذشته به میزان چشمگیری کاهش یافته است.
 
وی افزود:عامل اصلی این اُفت و تنزل را باید در رکود حاکم بر اقتصاد کشور جستجو کرد که به تبع،قدرت خرید مردم را تحت الشعاع قرار داده است.
 
این تولید کننده فعال در عرصه توزیع مبلمان گفت:زمانی صنعت مبلمان کشور،یکی از قطب های فعال و سرآمد در منطقه خاورمیانه به شمار می رفت،اما فاصله گرفتن از فناوری های روز،باعث شده تا از آن روزهای اوج فاصله بگیریم و در حال حاضر جز در بخش مبلمان کودک،شاهد افت چشمگیری در صنعت مذکور هستیم.
 
خطیبی گفت:به واقع،باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که صنعت مبلمان کشور که زمانی پیشرو و پیشگام بود در حال حاضر با رخوت و عقب ماندگی،دست و پنجه نرم می کند.
 
*صنعت مبل کشور،نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی و اثرگذار است
 
مهدی سالکی،یکی دیگر از فعالان حوزه تولید و ساخت مبل  با اشاره به اخذ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی از تولید کنندگان مبل در کشور گفت:به واقع،در شرایطی که اقتصاد کشور با رکود مواجه است اخذ این میزان از ارزش افزوده نه عقلانی و نه منصفانه است.
 
وی افزود:افزایش مالیات ماخوذه از فعالان این عرصه،باعث شده تا انگیزه فعالیت در این بخش به میزان ملموس و چشمگیری کاهش یابد و برون رفت از چنین مشکلاتی،تنها با حمایت هر چه بیشتر از صنعت مذکور در این شرایط(رکود اقتصادی)میسر خواهد شد.
 
سالکی عنوان کرد:با نیم نگاهی به سالهای نه چندان دور ،این  واقعیت ملموس تداعی می شود که از دی ماه،تب و تاب تعویض،خرید و فروش مبل بالا می گرفت اما در طی سالهای اخیر این رویه با اُفت فاحش و چشمگیری همراه شده است.
 
این فعال در صنعت مبل سازی گفت:آمار منتشر شده در رسانه ها،حاکی از این موضوع است که در حال حاضر،قریب به 10 هزار عضو رسمی و 5 هزار عضو،بصورت غیر رسمی،در حوزه صنفی درودگران فعالیت می کنند.
 
وی افزود:برخلاف،برخی از حوزه های دیگر،واردات مبل از کشورهای خارجی نیز کاهش یافته و عمده نیاز بازار از محل تولیدات داخلی تامین می شود،اما کاهش توان مالی مردم باعث شده تا رونق نسبی چندانی را در این عرصه شاهد نباشیم.
 
سالکی گفت:متاسفانه تسهیلات بانکیِ حمایتی از فعالان صنعت مبل کشور نیز رضایت بخش نیست و در صورت برخورداری از آن نیز با احتساب سود26 درصدی،شرایط سخت و دشواری برای متقاضیان رقم می خورد.
 
*ظرفیت صادرات وجود دارد،اما حمایت ها ضعیف است
 
سروش میر محمدی،یکی از فعالان عرصه توزیع و فروش مبل و عضو اتحادیه ذیربط در این بخش ،عنوان کرد:جز در خصوص مبلمان استیل،شاهد واردات چندانی در این عرصه نیستیم که می توان از این فرصت به عنوان تقویت و ارتقای هر چه بیشتر توانمندی های داخلی بهره جست.
 
وی افزود:اما متاسفانه،محدودیت در نقدینگی باعث شده تا فعالیت تولید کنندگان و به تبع انگیزه جامعه مصرف کننده به میزان چشمگیری کاهش یابد.
 
میرمحمدی گفت:قاعدتا عرضه متناسب با تقاضا تنظیم می شود و به تبع در شرایطی که شاهد اُفت ضریب تقاضا هستیم،چاره ای جز کاهش سطح تولید و فعالیت در این عرصه وجود ندارد.
 
وی افزود:در این میان،بازار تعمیرکنندگان مبل بسیار مطلوب تر از فروشندگان است،زیرا عمده خانوارها تلاش می کنند با بازسازی و ترمیم مبلمان منازل خویش،امکان استفاده مجدد از آن را فراهم کنند.
 
این فعال در عرصه توزیع و فروش مبل گفت:علیرغم فاصله گرفتن از فناوری روز،لذا ذوق،قریحه و توانمندی قابل توجهی در ساخت مبل در کشور وجود دارد و در صورت افزایش حمایت ها،قطعا امکان صادرات مبل به کشورهای دیگر نیز میسر و فراهم خواهد شد.
 
میر محمدی در خاتمه یادآور شد:صنعت مبلمان کشور فرصتی ویژه برای اشتغالزایی محسوب می شود،اما حصول این امر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی و لحاظ کردن پشتیبانی مضاعف از سوی دستگاه های ذیربط است،در غیر اینصورت نه تنها توفیقی در صادرات نخواهیم داشت بلکه ظرفیت های موجود نیز با کاهش هر چه بیشتری همراه خواهد شد./باشگاه خبرنگاران/

نظر شما چیست؟