سایر خبرها

گزارشی از همایش رویاک95

چهارمین همایش مراکز توزیع و فروش مبلمان و دکوراسیون (رویاک95) در تهران برگزار شد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در این مراسم رامین سمیع زاده – دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون – تدوین سند چشم انداز و استراتژی صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون را  مطالبه عمومی اعضای این صنعت برشمرد و ابراز امیدواری کرد که پس از طرح و بررسی این سند در شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته و تصویب آن توسط شورا پس از رونمایی به عنوان نقشه راه صنف و صنعت، مبنای عمل در سراسر کشور قرار گیرد.
یکی از پیشکسوتان هنر صنعت مبلمان طی سخنان کوتاهی از معضلی در این صنف سخن به میان آورد. رضا نادعلی، برگزاری نمایشگاه های متعدد و بی هویت در صنف مبلمان را یک آسیب تلقی و از رئیس شورای ملی مبلمان خواست که در جلسات هیأت مدیره این موضوع بررسی و راه حل مناسبی برای ساماندهی نمایشگاه ها ارائه شود.
وی فلسفه برگزاری نمایشگاه در سراسر دنیا را فرصتی برای علم آموزی، هم افزایی صنفی و صنعتی و نمایش افکار و ایده و محصولات نو اعلام و خاطرنشان کرد: بیشتر نمایشگاه هایی که امروزه در گوشه و کنار تهران و حتی ایران برگزار می شوند، وجهه درآمدزایی دارند و در مقابل مردم پاسخگو نیستند.
 فلسفه برگزاری رویاک، اهمیت دادن به مسئولیت های اجتماعی صنفی
مظفر علیخانی – دبیر  شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته – نیز از سیاست های اصل 44 قانون اساسی به عنوان نقشه راه و رشد اقتصادی کشور یاد و اظهار کرد: سیاست های اصل 44 برگرفته از بیانات ارزشمند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) است که به صورت مداوم بر این جمله تأکید می کردند که هر کاری را که مردم می توانند انجام دهند، دولت در آن وارد نشود و این رویه در کلام مقام معظم رهبری نیز تجلی یافته است.
وی افزود: مقام معظم رهبری مهمترین دغدغه امروز کشور را در حوزه اقتصاد می دانند و در تمامی      توصیه های ارزشمند ایشان مانند مردمی شدن اقتصاد، زمینه سازی برای ورود بخش خصوصی، درون زا بودن اقتصاد و توجه به صادرات غیر نفتی تبلور یاقته است. در واقع اصل 44 می گوید باید زمینه های ورود بخش خصوصی به کارهای بزرگ اقتصادی و در رویدادهای منطقه ای و جهانی فراهم شود.
علیخانی افزود: بحث نظام تعرفه موضوعی بسیار حیاتی است که خوشبختانه مورد توجه تشکلهای مختلف صنفی قرار گرفته است و ما نیز در حال برنامه ریزی و تصمیم گیری در این زمینه هستیم. آنچه امروز در فضاهای صنفی بسیار حائز اهمیت است، بحث مسئولیت های اجتماعی اصناف و تشکلهاست. فعالان اقتصادی در کنار کار و ایجاد توسعه در فضاهای صنفی باید به مسئولیت های خطیر اجتماعی خویش در بحث های مختلف درمان، آموزش و غیره پایبند باشند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سال های آینده، سال های موفقی برای صادرات کشور ما باشد.
عبدالحسین عباسی یکی دیگر از پیشکسوتان این صنف و صنعت و به عنوان رئیس اتحادیه درودگران نیز در سخنانی از مجموعه تشکل های صنفی و صنعتی در رشته مبلمان و دکوراسیون درخواست کرد که برگزاری نمایشگاه ها در تهران و سراسر کشور با برنامه ریزی، هماهنگی،  مدیریت و پاسخگویی به مردم همراه باشد.
تدوین سند چشم انداز صنف و صنعت مبلمان، اقدامی ارزشمند و ماندگار
رئیس شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته نیز با اشاره به اقدامات مهم و موثری که طی 10 سال اخیر در این صنف و صنعت انجام شده است، گفت: خداوند را شاکریم که توانسته ایم هویت کالای ایرانی را به هموطنان و اتباع سایر کشورها نشان دهیم. افتخار می کنیم که باعث کاهش واردات و افزایش صادرات در این عرصه شده ایم. البته هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی همچنان به فعالیت هایمان ادامه خواهیم داد.
علی انصاری، مدنظر قراردادن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را راهبرد اصلی صنف و صنعت اعلام کرد و گفت: تکیه بر توانمندی و تولید ایرانی، احترام به حقوق مشتری، تولید کالای با کیفیت، ایجاد فضای امن برای مصرف کننده در وهله اول، سپس تولید کننده و فروشنده، نوآوری مستمر و دانش بنیان شدن تمام فرآیندها در زنجیره تولید به منظور ایجاد زنجیره ارزش از جمله خطوط اصلی فعالیت های این صنف و صنعت است و به طور طبیعی در این فضا، نمی توانیم شاهد ناهماهنگی، بی انضباطی، سودجویی عده ای اندک و اقدامات مغایر با اصول حرفه ای باشیم.

رئیس شورای ملی مبلمان در ادامه افزود: به همین علت بنده معتقدم حتما باید برگزاری نمایشگاه ها در تهران و سایر مناطق کشور بازمهندسی و ساماندهی شود. ما موظفیم حرمت و شان تولید کننده و مصرف کننده را رعایت کنیم زیرا نمایشگاه عرصه ارائه فکر جدید، محصول جدید، فناوری جدید و روش های ارائه خدمت جدید است و هرگز نباید محل سوء استفاده و سودجویی عده ای خاص باشد و برای اینکه برگزاری نمایشگاه ها با ساماندهی و مدیریت همراه شود، ما از خود شروع می کنیم و دیگر نمایشگاهی در بازار مبل شماره 3 یافت آباد برگزار نخواهیم کرد، حتی نمایشگاه هایی که مجوز آنها را گرفته ایم.
وی افزود: ما از طریق وفاق و همدلی می توانیم درعرض پنج سال در این صنف به یک شناسنامه تجاری معتبر در سطح منطقه و جهان دست یابیم و این هدف دور از دسترس نیست.
انصاری با اشاره به مفهوم توسعه که مفاهیم کمی و کیفی را شامل می شود، اضافه کرد: امروز در صنف مبلمان و دکوراسیون به بلوغ فکری در عرصه تولید داخلی رسیده ایم که این موضوع ناشی از شناسایی دقیق نیاز جامعه است. به این معنی که این صنعت رشد قابل قبولی داشته و رشد مفهومی ناظر به کیفیت و مقدار است ولی به پیشرفت و توسعه نرسیده، یعنی همچنان در حوزه کیفیت و ارتقای استاندارد ها و دست یابی به رضایت و آرامش مشتریان باید تلاش کنیم.
وی رعایت نکردن حقوق مشتریان و خارج شدن از محدوه مشتری مداری را تهدیدی جدی در این هنر – صنعت برشمرد و گفت: اگر می خواهیم همیشه قلب تپنده صنعت مبلمان کشور باشیم، باید احترام به مشتری و رعایت حقوق آن ها را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
بزرگداشت شهید آتش نشان حامد هوایی و رونمایی از کتاب
در ادامه این مراسم از خانواده آتش نشان شهید حامد هوایی که از شهروندان منطقه 17 فرزند جانباز و شهید بود تقدیر به عمل آمد. همچنین در اقدامی نمادین و به منظور ارج نهادن دانایی و دانش در صنعت مبلمان و دکوراسیون، از کتاب مبلمان امروز ایران و جهان ( دفتر نخست) رونمایی شد.
در پایان و مطابق سنت سالهای گذشته رویاک، از برترین های منطقه یافت آباد در حوزه مبلمان و دکوراسیون و در رسته های مشتری مداری، کیفیت در تولیدات داخلی، کیفیت در واردات مبلمان، دکوراسیون های برتر فروشگاهی، فروشندگان برتر یافت آباد و فروشگاه های برتر منطقه تقدیر شد.

اعضای هیات مدیره انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون انتخاب شدند

همچنین در گردهمایی فعالان صنعت مبلمان و دکوراسیون، جلسه مجمع عمومی عادی سالانه انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون استان تهران برگزار شد.

در این مجمع که هر سه سال یک بار برای ارائه گزارش هیأت مدیره، انتخاب اعضای جدید و بررسی مشکلات و معضلات این صنف و صنعت برگزار می شود، دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، عملکرد انجمن در سه سال گذشته را مثبت و رو به جلو عنوان کرد.

در این مجمع، تهیه و تدوین استراتژی و سند چشم انداز صنف و صنعت مبلمان و دکوراسیون، تدوین سر فصل رشته طراحی مبلمان در مقطع کارشناسی ارشد، برگزاری مسابقه طراحی مبلمان با رویکرد زندگی ایرانی، برگزاری مسابقات طراحی چراغ و روشنایی، برگزاری دوره های حرفه ای مدیریت بازاریابی، فروش و طراحی مبلمان، برگزاری دوره های منظم نمایشگاهی هدکس، کیتکس و دکولایت، دریافت نشان تأیید یورو سرت ( نشان از تخصص انجمن صنفی مبلمان در برگزاری نمایشگاههای حرفه ای و تخصصی )، کسب بهترین رنکینگ توسط سایت انجمن صنفی مبلمان در میان تمامی اصناف و تشکل های حوزه صنایع چوب، مبلمان و دکوراسیون در ایران، تهیه و انتشار منظم نشریه دکومان، نشریه تخصصی مبلمان، معماری داخلی و دکوراسیون، برگزاری سه دوره همایش رویاک با حضور فعالان صنف و صنعت مبلمان، تهیه و تدوین استراتژی و سند چشم انداز صنعت و صنف مبلمان و دکوراسیون به عنوان مهمترین اقدامات سه سال اخیر انجمن نام برده شد.

در ادامه و پس از اعلام آمادگی افراد برای عضویت در هیات مدیره رأی‌گیری انجام شد و اعضای هیات مدیره، بازرس و بازرس علی البدل توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند که علی انصاری باز هم به عنوان رئیس انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون انتخاب شد و رامین سمیع زاده به عنوان دبیر و جمشید اثنی عشری به عنوان خزانه دار انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون انتخاب شدند.

گام های اساسی صنف صنعت مبلمان طی یک دهه اخیر

در این مجمع علی انصاری خاطرنشان کرد: امروز که به تاریخچه فعالیت انجمن صنفی نگاه و دوره ای 10 ساله را مرور می کنیم می بینیم ابتدا در این صنعت ما مفهوم سازی در حوزه مبلمان و دکوراسیون داشتیم، یعنی مفاهیم کلیدی و محوری این صنف و صنعت و مفاهیم رایج در مدیریت مدرن را ترویج و گسترش دادیم. پس از آن نهاد سازی لازمه ادامه راه بود که انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون، کنفرانس بین المللی تجارت مبلمان و دکوراسیون، (دکو) به عنوان تریبون بین المللی این صنف و صنعت طی 9سال متوالی،  راه‌اندازی واحد دانشگاهی ویژه هنر صنعت مبلمان در دانشگاه علمی-کاربردی، موزه ملی مبل ایران و سرانجام با تحت پوشش قرار دادن و مشارکت سایر اصناف و صنایع وابسته، شورای ملی مبلمان، دکوراسیون و صنایع وابسته را ایجاد کردیم.

وی افزود: در مرحله مدل سازی و ارتقای استانداردها، زمینه آموزش و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی-اجتماعی را فراهم کردیم و اینک ادعا می کنیم که با تکیه بر توانمندی های داخلی و مد نظر قراردادن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نیاز داخل کشور را در این حوزه تامین و حرمت و هویت کالای ایرانی را نهادینه کرده ایم، ضمن آنکه به نحو چشمگیری، واردات مبلمان خارجی را کاهش دادیم و در حال حاضر علاوه بر دستیابی به موقعیت قابل توجهی در صادرات، واردات  کالاهای ساخته شده کاهش چشم گیری داشته و وارداتمان صرفا در حوزه مواد اولیه و لوازمی است که در داخل، کم تولید می شود.

وی ضمن ابراز خرسندی از تعامل و همسویی به وجود آمده در این هنر- صنعت، آن را زمینه ای برای هم‌افزایی و توسعه در سال‌های آتی عنوان کرد و گفت: ما هر سال دو نشست داخلی و بین المللی داریم که مجمع عمومی ما نشست داخلی و خانوادگیست که هم اینک برگزار می شود و نشست بین المللی ما، دکو است که هر سال رونق بهتری می یابد. بنده سال گذشته، ضرورت وجود یک صنعت بالا دستی به عنوان سند چشم انداز این صنف و صنعت را احساس کردم که با تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی، طی یک سال کاری فشرده تدوین و تنظیم شده و انشاءالله پس از طرح در جلسه رسمی شورای ملی مبلمان و دریافت نظر تمامی فعالان و صاحب نظران صنف و صنعت و تصویب آن به نوعی نقشه راه صنف و صنعت طی سال های آتی خواهد بود./ایسنا/

نظر شما چیست؟