اخبار لوازم خانگی

راهکارهای ترویج فرهنگ استفاده از کالای ایرانی/خرید محصولات وطنی، چرخه اقتصاد کشور را می‌چرخاند

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران و نخبگان اقتصادی،خرید محصولات ایرانی لازمه پیشرفت و توسعه اقتصادی است و هر آنچه از این ظرفیت فاصله گرفته شود به همان میزان شاهد کندی روند پیشرفت و بروز موانع در مسیر رونق اقتصادی خواهیم بود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمایت از تولید داخلی یکی از ارکان و مولفه های اساسی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

 
در این میان، ورود کالاهای غیر ایرانی به بازار از معضلاتی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران،نه تنها تحقق سیاست های مرتبط با اقتصاد مقاومتی را کُند می کند،بلکه صدمات و آسیب های بسیاری را نیز به بنیه اقتصادی کشور تحمیل می کند.
 
اگرچه بخش قابل توجهی از تحقق سیاست های مذکور،به نحوه عملکرد و سیاست گذاری های دستگاه ها و وزارتخانه های ذیربط معطوف می شود اما در این میان،فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و توجه به اقتضائات و الزامات توسعه و رشد تولید داخلی از مولفه های حائز اهمیتی است که در میان مدت و بلند مدت ضامن رونق اقتصادی و ارتقاء و تکثر فرصت های شغلی خواهد بود.
 
مصطفی رشادتی،دانش آموخته رشته اقتصاد،در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لزوم بستر سازی برای تشویق و ترغیب ایرانیان به استفاده از محصولات و کالاهای وطنی،اظهار داشت:متاسفانه بِرَندگرایی و استفاده از محصولات و کالاهای خارجی به یک مزیت در برخی از اقشار و گروه های اجتماعی مبدل شده است.
 
وی افزود:رواج چنین رویه غلطی در میان افراد و گروه های مُتِمَول اقتصادی در جامعه نه تنها تقویت کننده روحیه مصرف گرایی می باشد بلکه به نوعی منجر به وابستگی اقتصادی کشور به تولیدات بیگانگان خواهد شد.
 
رشادتی در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران،در خصوص راهکارهای تشویق و ترغیب جامعه ایران به استفاده از کالاها و محصولات وطنی عنوان کرد:ابتدا به ساکن باید به مولفه فرهنگ سازی توجه ویژه ای مبذول شود زیرا اصل و اساس استفاده از کالای ایرانی و یا خود باختگی و دل سپردن به محصولات بیگانگان ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.
 
وی افزود:به واقع،تلاش برای حفظ هویت و تقویت و انسجام این امر،ضرورتی است که در سایه آن می توان ضریب رشد و شکوفایی اقتصادی را تسریع و تسهیل کرد.
 
رشادتی عنوان کرد:باید با صراحت عنوان کنیم،الصاق و چسباندن مارک ها و آرم های خارجی به محصولات داخلی برای تشویق و ترغیب جامعه مصرف کننده به خرید و تهیه آن،یک پدیده تاسف آور به شمار می رود که موید خود باختگی فرهنگی می باشد.
 
دانش آموخته رشته اقتصاد گفت:متاسفانه برخی از نهادهای فرهنگی نیز در انجام وظایف خطیر خود کوتاهی و قصور داشته اند که اگر غیر از این بود،امروزه شاهد چنین گرایش و رغبتی به کالاها و محصولات خارجی نبودیم.
 
وی افزود:هدایت و تقویت روحیه وحدت و تعصب ملی در ایرانیان بصورت بالقوه وجود دارد و در صورت تدوین و طراحی برنامه ها و تمهیدات فرهنگی مناسب،قادر خواهیم بود در این عرصه به توفیقات شایسته و قابل توجهی نائل شویم.
 
*از ایجاد ذهنیت مثبت تا آگاهی بخشی
 
صادق خادم الدوله،محقق و پژوهشگر اقتصادی با اشاره به لزوم ارتقای کیفی محصولات و کالاهای داخلی گفت:متاسفانه شیوع این ذهنیت در میان برخی از افراد و گروه های اجتماعی مبنی بر اینکه محصولات ایرانی بی کیفیت و بُنجُل است،بستر ساز روحیه دفعی نسبت به کالاها و محصولات وطنی شده است.
 
وی افزود:از سوی دیگر ناآگاهی برخی از گروه های اجتماعی نسبت به آسیب ها و خسارات استفاده از کالاها و محصولات خارجی باعث شده تا بعضا شاهد بی توجهی ها یا کم توجهی هایی نسبت به تهیه و استفاده از تولیدات داخلی باشیم.
 
خادم الدوله عنوان کرد:بدون تردید،در صورت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی هر چه بیشتر نسبت به مزایا و محاسن استفاده از کالاها و محصولات داخلی و ایرانی،زمینه و ضریب گرایش به خرید و تهیه کالاهای وطنی بیش از پیش تقویت خواهد شد.
 
*گفتمان سازی،ضرورتی اجتناب ناپذیر در تقویت تولید ملی
 
شهره فکوری،یکی از فعالان عرصه تولید در استان تهران با اشاره به ضرورت گفتمان سازی و ارائه منطق و ادله متقن و قابل دفاع در خصوص استفاده از کالاهای داخلی گفت:به واقع،در صورت ارائه استدلالات قابل دفاع می توان ضریب تقویت و توسعه فرهنگی را برای استفاده از محصولات داخلی ارتقاء بخشید.
 
وی افزود:برای حصول این امر،رسانه‌ها، ائمه جمعه، دستگاه های فرهنگی، آموزش و پرورش، نهادها و سازمان های مردم نهاد، مراکز دانشگاهی، رادیو و تلوزیون، هنرمندان و… نقش بسزایی ایفاء می کنند و تحقق چنین موضوع حائز اهمیتی،جز با همگرایی و هم افزایی فزاینده،امکان پذیر نخواهد شد.
 
فکوری گفت:شیوع و رسوخ برخی از رفتارها همچون مصرف گرایی،شیء سروری و چشم  و هم چشمی ها و رقابت های ناسالم از عوامل موثر در گرایش به محصولات و تولیدات خارجی است.
 
محقق و پژوهشگر اقتصادی در خاتمه یادآور شد:در جامعه ای که برتری افراد با خرید،تهیه و استفاده از کالاها و محصولات خارجی بیگانه اثبات می شود،انتظار گرایش به مصرف کالاهای داخلی امری سخت و دشوار است که برای برون رفت از آن باید نسبت به اتخاذ راهکارهای فرهنگی و اجرا و عملیاتی ساختن دقیق و هوشمندانه آن،تلاش وافر و زاید الوصفی در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما چیست؟