اخبار لوازم خانگی

رقیب ایران در بازار جهانی فرش، مشتری محصولات ایرانی شد

رئیس مرکز ملی فرش ایران، گفت: چین که در چند سال گذشته رقیب ما در بازار جهانی فرش بود، امروز به یکی از 10 کشور اصلی واردکننده فرش دستباف ایران تبدیل شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، 'حمید کارگر' روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا به روند رو به افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی به چین پرداخت و گفت: در یازده ماه نخست سال 95 بیش از سه میلیون دلار فرش دستباف به صورت مستقیم و رسمی به چین صادر شده است.
بر اساس آخرین آمار اعلام شده، در یازده ماه نخست سال 95 بیش از پنج هزار و 243 تن فرش دستباف با ارزش بیش از 321 میلیون دلار از ایران به کل بازارهای هدف صادر شده است. از این مقدار، بیش از 80 میلیون دلار صادراتی است که به طور مستقیم به آمریکا انجام شده است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران به بازارهای جدید صادرات فرش دستباف ایران اشاره کرد و گفت: در دوره ای که در تنگنای تحریم قرار گرفتیم و حضورمان در برخی بازارهای سنتی مانند بازارهای اروپایی بدلیل رکود اقتصادی کمرنگ شد، فعالان فرش دستباف ما به سراغ بازارهای جدید رفتند و بطور مشخص کشورهایی مثل برزیل، آفریقای جنوبی، روسیه و در راس آنها چین در زمره بازارهای فرش ایران قرار گرفتند.
کارگر ادامه داد: بازارهای صادراتی فرش ایران شامل دو دسته است؛ نخست بازار سنتی که از گذشته فرش دستبافت ایرانی را می شناختند؛ در میان کشورهای اروپایی، آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه و انگلیس بخشی از این بازار هستند؛ امارات، کویت، لبنان و قطر در کشورهای عربی جزو این بازارهای سنتی به شمار می آیند و ژاپن نیز در شرق آسیا جزو این بازار سنتی است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: اما دسته دیگر بازار فرش دستبافت ایران، بازارهای جدیدی است که در دهه ها و سالهای اخیر مشتری فرش ایرانی شده اند و فرش ایرانی در این سالها به سبک زندگی آنها وارد شده است.
وی ادامه داد: یکی از مثال های شاخص بازارهای جدید، کشور چین است؛ این کشور روزگاری تولیدکننده فرش دستبافت بود و صادرات خوبی داشت و یکی از رقبای قدتمند فرش دستبافت ایران به شمار می آمد؛ اما زمانی که اقتصاد این کشور از اقتصاد کمونیستی فاصله گرفت و به سمت بازار تجارت آزاد نیل پیدا کرد، طبقه ثروتمندی در آن ایجاد شد که بالقوه می توانست مشتری کالاهای لوکسی مثل فرش دستبافت ایرانی باشند.
کارگر با اشاره به اینکه زمینه های تولیدی کشور چین در سالهای گذشته از کالاهایی مانند فرش دستباف به حوزه هایی دیگر مانند الکترونیک و مشابه آن رفته است، گفت: بنابر این، به همان میزان که روز به روز تولید فرش دستبافت در چین کمرنگ تر شد، ‌میزان واردات فرش دستباف از کشورهای دیگر به ویژه ایران افزایش پیدا کرد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: این دوعامل باعث شد که به استناد آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر اقتصادی سازمان ملل و همچنین گمرک چین، ما دیگر امروز چین را به عنوان یک تولیدکننده فرش دستباف و رقیب در نظر نگیریم، بلکه این کشور را به عنوان یک مشتری و خریدار خوب فرش دستباف ایرانی و بازاری بزرگ بشناسیم که اگر به ویژگی های آن توجه شود، می تواند حتی نقشی فراتر از آمریکا را برای فرش دستباف ایرانی بازی کند.
کارگر اضافه کرد: برای تقویت این روند، فعالان فرش دستباف ایران هر ساله در نمایشگاه فرش شینینگ در استان 'چینگ های' چین و همچنین دموتکس شانگهای حضور پیدا می کنند؛ مرکز ملی فرش ایران نیز با حمایت از حضور نمایشگاهی فعالان فرش دستباف ایران، گام هایی برداشته است؛ به عنوان نمونه، پارسال سمیناری برای معرفی فرش ایرانی با حضور صاحب نظران و کارشناسان فرش ایران از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، دانمارک و شیلی در چین برگزار کردیم؛ در کنار آن، طرح پژوهشی برای مطالعه بازار و همچنین طرح تبلیغاتی فرش ایران در چین به انجام رسید؛ علاوه بر این، تفاهم نامه ای بین مرکز ملی فرش ایران با برگزار کنندگان نمایشگاه شینینگ برای بهبود حضور ایران در آن نمایشگاه به امضا رسید.
وی ادامه داد: در این راستا، جلسه ای نیز اخیرا با هیاتی که قرار است مجری پاویون ایران در شانگهای باشند داشتیم که در آن جلسه مقرر شد بخشی از این پاویون به معرفی فرش ایران اختصاص پیدا کند؛ مرکز ملی فرش برای تحقق این امر کاملا اعلام آمادگی کرده است. همچنین تفاهم نامه ای بین مرکز ملی فرش ایران و دانشگاه چینگ های چین برای فعالیت علمی مشترک و ارایه مناسب توانمندی فرش ایرانی در چین در دست تدوین است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار امیدواری کرد که این مجموعه اقدامات که هم رنگ و بوی بازاریابی و هم فعالیت های پژوهشی و تبلیغاتی دارند بتواند بازار چین را به بازاری ماندگار و بلند مدت برای فرش ایرانی تبدیل کند.
فرش دستباف ما در دهه های اخیر به طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار صادرات داشت اما در 10 سال اخیر شاهد افت صادرات بودیم و متوسط 500 میلیون دلاری دو دهه گذشته به متوسط سالانه 300 میلیون دلار تنزل پیدا کرده است.
موضوع کاهش صادرات به سالهای قبل از 94 بر می گردد و در پایان این سال با اجرایی شدن برجام روند تغییر کرد.
آمار صادرات کل فرش دستباف در 11 ماه نخست 95 را اگر با مدت زمان مشابه آمار سال گذشته مقایسه کنیم بیش از 16 درصد رشد وزنی و 27 درصد رشد ارزشی نشان می دهد.

نظر شما چیست؟