سایر خبرها

صادرات غیر نفتی به لحاظ وزنی افزایش داشت اما ارزآوری چندانی عاید کشور نشد

حسینی گفت: در سال ۹۵ صادرات غیر نفتی به لحاظ وزنی با افزایش مواجه بوده، اما به دلیل کاهش ارزش کالاهای صادراتی، ارزآوری چندانی عائد کشور نشده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این سوال که برجام تا چه اندازه بر روند صادرات و واردات کشور تاثیر گذاشته است، گفت: افزایش صادرات غیر نفتی سبب شد تا شاهد تراز تجاری مثبتی باشیم و صادرات میعانات گازی فعلا تأمین کننده نیازهای رسمی کشور است.

وی ادامه داد: روزی ۶۰۰ هزار بشکه می‌توانیم صادرات میعانات گازی داشته باشیم که قریب به ۳۰ میلیون دلار بوده و سالانه رقمی بالغ بر ۸ میلیارد دلار سرمایه ناشی از این صادرات عائد کشور می‌شود.

حسینی در بخش دیگری از سخنانش لغو تحریم‌های مربوط به بیمه و کشتیرانی را از پیامدهای مثبت برجام برشمرد و افزود: تحقق این عوامل سبب شد تا مسائل مربوط به حمل و نقل سهل‌تر شود و این امر بر روند صادرات و واردات کشور تأثیر گذاسته است.
 

وی با اشاره به افت شدید قیمت نفت عنوان کرد: اگر با کاهش قیمت نفت مواجه نبودیم می‌توانستیم به افزایش ۲۰ درصدی برسیم.
 

حسینی با اشاره به عمده اقلام صادراتی غیر نفتی کشور عنوان کرد: صادرات غیر نفتی در سه گروه کالاهای صنعتی، فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی و معدنی تقسیم می‌شوند که در سال گذشته شاهد افزایش این اقلام بوده ایم.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به دلیل کاهش ارزش کالاهای صادراتی، افزایش 9 درصدی صادرات آثار خود را آنطور که انتظار می‌رفت نشان نداد، چرا که ارز آوری بر افزایش وزنی صادرات از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در خصوص تأثیر اشتغالزایی بر این بخش عنوان کرد: در سال ۹۵ مجموع صادرات نفتی و غیر نفتی کشور قریب به ۹۰ ملیارد دلار بوده و این در حالی است که مجموع واردات کشور ۵۰ میلیارد دلار برآرود شده که این عوامل زمینه را برای رشد اقتصادی کشور فراهم کرده است.

حسینی در پایان با بیان اینکه با یک درصد رشد اقتصادی زمینه برای ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود، گفت: به دنبال لغو تحریم‌ها و با توجه به رشد اقتصادی ۷. ۶ درصدی سال ۹۵، زمینه برای ۷۶۰ هزار فرصت شغلی در کشور فراهم شده بود.

نظر شما چیست؟