اخبار لوازم خانگی

اجحاف در حق تولید داخل/ استقبال مردم از خرید لوازم خانگی ایرانی با برند خارجی

در حالی که بسیاری از تولیدات برندهای خارجی در داخل کشور تولید می شود و محصولات با کیفیت داخلی نیز در بازار کم نیست اما اولویت مردم برای خرید، اجناس خارجی است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پیشرفت ایران در برخی صنایع چشمگیر بوده که یکی از این صنایع،صنعت لوازم خانگی است که محصولات باکیفیت و قابل رقابت ایرانی در بازار این محصول به وفور یافت می شود اما برخی مشکلات باعث شده تا در حق این صنعت و تولیدکنندگان آن اجحاف شود.

به اذعان تولید کنندگان و فروشندگان لوازم خانگی کالاهای باکیفیت در بازار وجود دارد اما فرهنگ خرید کالای ایرانی و آن اعتمادی که باید برای مشتری ایجاد شود تا محصولات یک برند داخلی را با خیالت راحت خرید کند، وجود ندارد که در این بخش مهمترین مشکل تبلیغات کالاهای خارجی است البته برخی نیز معتقدند که کالاهای داخلی به کیفیت تولیدات خارجی نیست اما این امر در خصوص همه کالاهای لوازم خانگی صدق نمی کند چرا که بعضی شرکت ها و برندهای معتبر خارجی اقدام به مشارکت با شرکت های ایرانی و تولید کالا در داخل کشور نموده اند.

این موضوع نشان می دهد که توان و ظرفیت تولید در داخل کشور وجود دارد و به شرط آنکه از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود و مردم نیز به کالای با کیفیت ایرانی اعتماد کنند می توان شاهد رونق اقتصادی و افزایش تولید و اشتغال در این بخش بود.

اما مهمترین دلیل عدم استقبال از لوازم خانگی ایرانی،نداشتن خدمات پس از فروش مناسب،تنوع و بعضا کیفیت کمتر در مقایسه با نمونه های خارجی است که به نظر می رسد با رقابتی شدن بازار این محصول می توان شاهد ارتقای کیفیت محصولات ایرانی باشیم و این امر استقبال مردم برای خرید کالای داخلی را رقم خواهد زد.

 

مشارکت شرکت های ایرانی و خارجی برای تولید لوازم خانگی

محمد طحان پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بازار لوازم خانگی گفت: در خصوص رکود بازار لوازم خانگی و استقبال از کالاهای وارداتی اظهار داشت: اکثر تولیدکنندگان باکیفیت ،تولید خود را افزایش داده اند در حالی که صادرات هم نداشته اند و این کالاها به فروش رسیده پس در نتیجه رکودی در بازار لوازم خانگی نیست.

وی افزود: البته واحدهای صنفی فروشنده با مشکلاتی روبرو هستند دلیل این امر هم متنوع شدن روش های خرید کالا از جمله الکترونیکی شدن سیستم خرید است و چون این واحدها مالیات هم پرداخت می کنند تحت فشار قرار گرفته اند اما این به معنا رکود در بازار لوازم خانگی نیست.

 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی با اشاره به اینکه بازارهای جهانی و همچنین کشورها هر روز در حال تغییر و پیشرفت بوده و افراد باید با ایده و برنامه های جدید برای تجارت و تولید در بازار به فعالیت بپردازند، گفت: محصولات با کیفیت ایرانی به وفور تولید می شود و ما در این صنعت ظرفیت بالایی داریم و بسیاری از برندهای معتبر دنیا خط تولید خود را با مشارکت یک شرکت ایرانی به راه انداخته اند.

طحان پور تصریح کرد: بسیاری از تولیدات داخلی طی چند سال اخیر کیفیت بالایی پیدا کرده اند و اکنون ماشین لباسشویی با برند ایتالیا در داخل کشور تولید می شود، اما همچنان مردم به نام برندها اعتماد می کنند.

وی با بیان اینکه هنوز برای رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی فاصله داریم، افزود: زیرساخت های صنعت باید احیا شود و با وارد کردن دانش فنی و تکنولوژی از شرکت های خارجی می توان شاهد رشد بیش از پیش صنعت لوازم خانگی و حضور در بازارهای بین المللی در سال های آتی بود.

 

وی همچنین اشاره کرد: البته استفاده از دانش فنی شرکت های صاحب نام در عرصه ی تولید لوازم خانگی در دستور کار برخی از تولیدکنندگان کشور قرار گرفته و اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

طحان پور در پایان تاکید کرد: مهمترین مشکل تولیدات داخلی نداشتن خدمات پس از فروش مناسب شرکت هاست که این امر موجب شده تا اعتماد مردم به کالای داخلی کم شود چون یک کالای ایرانی با کیفیت مناسب تولید می شود اما وقتی با مشکلی مواجه می شود خود شرکت های اصلی تولید کننده اقدام به خدمات دراز مدت پس ازفروش نمی کند و این امر موجب می شود تا از کیفیت اولیه کالا کاسته شده و در نظر مردم جنس ایرانی بی کیفیت به نظر برسد.

 

لزوم شناسایی بازار هدف و حمایت های دولتی

حمیدرضا تهرانچی یکی از دیگران تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: کالای با کیفیت ایرانی در بازار وجود دارد، اما فرهنگ خرید کالای ایرانی هنوز جا نیفتاده و مردم بنا به پیشینه ذهنی که دارند مبنی بر با کیفیت تر بودن تولیدات خارجی از این کالاها استقبال می کنند.

وی افزود: البته در برخی موارد کیفیت کالای خارجی از ایرانی ها بهتر است و خدمات بهتری هم ارائه می شود این به این دلیل است که این شرکت ها سالهاست در این عرصه فعالیت می کنند و بازار هدف خود را شناسایی و با حمایت دولتی اقدام به تولید می کنند، مقوله ای که در کشور ما کمتر رخ می دهد.

تهرانچی با اشاره به اینکه بعضی شرکت های داخلی فقط به فروش و سود از تولید کالا می اندیشند گفت: این امر در کوتاه مدت ممکن است نتیجه دهد اما ضامن بقا در بازار نیست و چه بسا نگاه مردم نیز نسبت به کالای ایرانی را مخدوش سازد.

این تولیدکننده در پایان تاکید کرد: نوآوری و خلاقیت و تنوع محصول در کنار ارائه خدمات بهتر موجب استقبال مردم از کالای ایرانی می شود که اینها نیز مستلزم حمایت های بیشتر از تولید داخلی است.

 

حذف بی کیفیت ها در بازار رقابتی

حسین فتاحی مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی در خصوص کیفیت لوازم خانگی ایرانی گفت: تولیدکنندگان داخلی اکنون با کیفیت بهتری نسبت به سالهای پیش اقدام به تولید می کنند و لوازم خانگی های داخلی طبق استانداردهای بین المللی تولید می شود بنابراین از لحاظ کیفیت با نمونه های خارجی قابل رقابت است.

وی افزود: در برخی موارد اختلاف محسوسی با خارجی ها وجود دارد مثلا در خصوص تامین دستگاهها و تجهیزات و همچنین دانش فنی و تکنولوژی هنوز به سطح جهانی و بین المللی دست نیافتیم اما روند رو به بهبودی است.

این تولید کننده لوازم خانگی با اشاره به اینکه یکی از ضعف های بازار لوازم خانگی و عدم استقبال از کالای ایرانی تبلیغات است، اظهار داشت: در مقایسه با کالاهای خارجی ما تبلیغات کمتری را در رسانه ها در خصوص کالاهای ایرانی شاهد هستیم و این امر موجب شده تا کالاهای باکیفیت ایرانی کمتر معرفی شوند و مردم هم بدلیل شنیدن نام برندهای خارجی تمایل به خرید آنها داشته باشند.

فتاحی خدمات پس ازفروش را نیز از مهمترین نقاط ضعف کالاهای ایرانی دانست و گفت: در حال حاضر فضا رقابتی نیست و همه آزادانه اقدام به تولید می کنند که در این شرایط کالاها با کیفیت های مختلف تولید می شوند و اینگونه به نظر می رسد که کالاهای ایرانی تماما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: ایجاد فضای رقابتی موجب می شود تا شرکت ها برای بقای خود در بازار و رقابت با خارجی ها کیفیت و خدمات پس از فروش بیشتر و بهتری را انجام دهند که این امر موجب افزایش بهروری و استقبال مردم از کالای باکیفیت ایرانی خواهد شد.

این تولیدکننده لوازم خانگی در پایان گفت: اکنون مشارکت های زیادی بین شرکت های ایرانی و خارجی در حال شکل گیری است و خارجی ها راغب هستند تا از ظرفیت های خود برای تولید کالای خود با همکاری ایران اقدام کنند و چند شرکت این کار را انجام داده اند و این امردر حال گسترش است.

نظر شما چیست؟