اخبار لوازم خانگی

ضرورت اصلاح طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اصلاح طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: طرحی باید ارائه شود تا سبب رشد تولید محصولات داخلی شده و یک اقتصاد پایدار در کشور ایجاد کند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمیدرضا غزنوی سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگوی 18:30  شبکه خبر در خصوص اجرای طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری در سال 95  گفت: در ابتدا ارائه کارت خرید لوازم خانگی با دوام بین سه گروه کارمندان آموزش و پرورش، بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی توزیع شد که در مجموع بیش از یک درصد از بودجه ای که برای این کار در نظر گرفته شده بود، استفاده نشد.

وی با بیان اینکه نتیجه اجرای طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری در سال 95 با شکست مواجه شد افزود: اگر چه بعد از مدتی در سال 95 دایره استفاده کنندگان از این کارت به 7 بخش دیگر اضافه شد، اما به دلایل مختلف استفاده از کارت میسر نشد.

غزنوی گفت: تولیدات داخلی در مقابل واردات خارجی از دوام خوبی برخوردار هستند، اما تبلیغات کمتری می شوند.

وی با اشاره به غیرممکن بودن دسترسی به این وام ادامه داد: در ارائه وام در قالب کارت اعتباری خرید کالای ایرانی مشکل کمبود منابع وجود داشت و علاوه بر آن، محدود بودن تعداد مصرف کنندگان، مقدار وام و سود بالای این وام نیز از دیگر مشکلات این طرح بود.

این فعال بخش خصوصی تاثیر طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بر تحریک بازار و رونق تولید را بی اثر دانست و گفت: وام خرید کالا از 10 میلیون تومان به 6 میلیون تنزل پیدا کرد و پرداخت اقساط نیز یکساله شد و این موارد نتوانست جامعه هدف را برای خرید کالا تحریک کند.

سخنگوی اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: این کارت های اعتباری نه تنها مشکلی را برطرف نکرد بلکه همه تولید کنندگان را هم متضرر کرد.

در ادامه غزنوی اصلاح این طرح را خواستار شد و گفت: طرحی باید ارائه شود تا سبب رشد تولید محصولات داخلی شده و همه بخش های تکمیلی در تولید یک محصول در کنار محصول اصلی، رشد کنند در اینصورت یک اقتصاد پایدار ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه لوازم خانگی بهترین مشوق همین کارت های اعتباری است افزود: این وام ها باید به تولیدکنندگان هم با سود کم، تعلق بگیرد.
 

بر اساس این گزارش عباس هاشمی مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط تلفنی گفت: تعداد استفاده کنندگان از این کارت ها محدود بود، اما می توانست بسیار تاثیر گذار باشد.

وی به مشکلات فنی و زیر ساختی اشاره کرد و گفت: گسترش شمول و نحوه ارائه تسهیلات،  دو مورد عمده نقص این طرح بود.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، گفت: هم اکنون طرح جدیدی مشابه طرح قبلی از جمله اهداف  حوزه صنعت معدن و تجارت است با این تفاوت که دایره خریداران بزرگتر شده است و چنانچه بانک مرکزی بپذیرد تا یکماه آینده قابل اجرا  خواهد بود.

هاشمی افزود: در طرح جدید به کمک وزارت صنعت و معدن و بانک مرکزی برای سقف تسهیلات، مبلغ 5 میلیون تومان به بانک مرکزی پیشنهاد شده است.

وی افزود: در آسیب شناسی ارائه کارت اعتباری خرید کالای ایرانی ما پیش بینی می کردیم مصرف کالای ایرانی تا سال 1400 ارتقا پیدا می کند اما این طور نشد.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 70 درصد علایق خانواده ها به تولیدات خارجی است تصریح کرد: اگر کار برند سازی، تبلیغات شرکت های داخلی و مشوق های بانک مرکزی (وام های خرید کالای ایرانی) بتواند مشتریان ایرانی را به خود جذب کنند این ارقام به نفع تولیدکنندگان داخلی تغییر خواهد کرد.

وی به توان رقابت کالای ایرانی با خارجی اشاره کرد و گفت: کالاهای لوازم خانگی ایرانی قابل رقابت با تولیدات خارجی هستند، اما برای خارج شدن از رکود اقتصادی علاوه بر تبلیغات صحیح و بیشتر، مشوق های گسترده تری مانند کارت های اعتباری نیز لازم دارد.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: امیدواریم بخش خصوصی با تجمیع واحدهای کوچکتر بتواند در مقابل برندهای خارجی به صورت گسترده تری به ایفای نقش بپردازد و وزارت صنعت نیز در حمایت از تولیدکنندگان داخلی از ارزهای مبادله ای استفاده کند.

هاشمی گفت: برای خروج از رکود اقتصادی نیاز به همکاری بانک مرکزی در ارائه سیستم های تشویق کننده ای مانند وام و اعطای کارت اعتباری با سود کم و بازپرداخت بلند مدت تر است تا تولید رونق یابد.

نظر شما چیست؟