سایر خبرها

استقبال ایران و استونی از همکاری های الکترونیک و سیستم های هوشمند

نشست هیات تجاری و اقتصادی اعزامی استان البرز به استونی با شرکت های این کشور برگزار شد و دو طرف از همکاری های مشترک در زمینه الکترونیک، آی تی ، سیستم های هوشمند، حمل و نقل و ترانزیت و گسترش تجارت استقبال کردند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس اتاق بازرگانی استان البرز روز یکشنبه به ایرنا، گفت: استونی در دولت الکترونیک و دولت همراه موبایلی یکی از کشورهای بسیار پیشرفته دنیا محسوب می شود و شرکت های این کشور برای همکاری در این زمینه با استان البرز اعلام آمادگی کردند.
رحیم بنامولایی با ذکر این مطلب که استونی در بحث نرم افزاری از توانمندی بالایی برخورداراست، افزود: برای همکاری این کشور در ساماندهی سیستم های هوشمند اعلام آمادگی کردیم و میتوانیم در زمینه آی تی از تجربیات و فناوری آنان بهره مند شویم.
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز گفت: سرمایه گذاری مشترک برای تولید انواع محصولات غذایی، دارویی و لبنیات صادرات محور در استان البرز از دیگر مذاکراتی بود که در نشست با شرکت های استونی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت .
وی افزود : همکاری در حمل و نقل و ترانزیت کالا نیز از دیگر مباحثی است که با تعاملات سازنده طرفین همراه شد.
رحیم بنامولایی با اشاره به بازدید هیات تجاری و اقتصادی البرز از شهرک بزرگ 'آی سی تی' استونی اضافه کرد: این شهرک در زمینی به وسعت 36 هکتار بنا شده و 60 کشور درآن سرمایه گذاری کرده اند.
وی گفت: دراین شهرک مونتاژه تجهیزات الکترونیکی انجام می شد و شرکت های اینترنتی و نرم افزاری فعال بودند و در زمینه های مختلف مخابراتی نیز فعالیت داشتند و در مجموع 20 هزار نفر در آنجا شاغل بودند.
وی ادامه داد: با توجه به این مهم که اتاق بازرگانی مسئولیت پیگیری امور تجارت الکترونیک را برعهده دارد ، لذا در پی آنیم تا با استفاده از تجربیات کشور های پیشرفته از جمله استونی ، تجارت الکترونیک را در مرحله نخست با اتاق ها بازرگانی کشور عملیاتی نماییم و در مراحل بعدی به کشورهای دیگرمتصل شویم و انشا الله تجارت الکترونیک ایران را جهانی کنیم .
وی به دیدار با سفیر ایران در فنلاند در استونی اشاره کرد و افزود: دراین دیدار سفیر ایران در فنلاند از مذاکرات صورت گرفت برای برقراری پرواز مستقیم از فنلاند به ایران در آینده نه چندان دور خبر داد .
وی خاطرنشان کرد: با برقراری این پرواز مستقیم یکی از مشکلات موجود در راه توسعه تجاری با آن منطقه برطرف خواهد شد.
وی در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره به اینکه 61 دانشجو ایرانی در استونی تحصیل می کنند گفت: قراراست دفتری را در این کشور ایجاد کنیم تا از وجود این دانشجویان برای معرفی توانمندی های کشورمان برخوردار شویم ، ضمن آنکه در خصوص تبادل اساتید دانشگاه بین دو کشور نیز مذاکراتی انجام پذیرفت .
وی ضمن ابراز تمایل کشور استونی برای واردات میوه و صیفی جات ایران گفت: در زمینه واردات و صادرات بین دو کشور مذاکرات خوبی انجام شد.
رییس اتاق بازرگانی البرز با اشاره به مشکلات بانکی گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی ایران با اتحادیه اروپا مسائل پولی خود را حل کرده در مذاکراتمان در استونی پیشنهاد کردیم بتوانیم در مبادلات تجاری با آن کشور با یورو 'ال سی' باز شود و قرار شد بانکهای انها نیز این مهم را بررسی کنند.
بنامولایی گفت: استاندار البرز نیز که در طول مذاکرات حضور داشت پیشنهاد کرد تا زمانی که مشکل بانکی به صورت کامل برطرف نشده می توانیم از طریق اتاق های بازرگانی به صورت پایاپای کالا رد و بدل کنیم.
وی گفت: ما پیشنهاد دادیم استان 'تالین' استونی با استان البرز خواهر خواندگی امضا کند و همچنین پیشنهاد شد که استان البرز به عنوان معین کشور استونی معرفی شود.
هیات تجاری و اقتصادی استان البز به سرپرستی سید حمید طهائی استاندار البرز به کشورهای لهستان، آلمان و استونی سفر کرده اند.

نظر شما چیست؟