اخبار لوازم خانگی

مشارکت اصناف در برخورد با قاچاق موثر بوده است

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نقش اصناف در برخورد با قاچاق کالا بیان کرد: حضور اتحادیه ها در گشت ها و طرح های بازرسی ما خیلی اثرگذار بوده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علی باخرد امروز در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی اظهار کرد: سال گذشته پس از تجربیاتی که داشتیم، دخیل کردن واحدها و تشکل ها از طرق مختلف باعث شد واحدهای صنفی ما ابهامی در مساله قاچاق و شناسایی آن نداشته باشند. حضور اتحادیه ها در گشت ها و طرح های بازرسی ما خیلی اثرگذار بوده است.

 
وی ادامه داد: در این راستا طرح های ما تدوین و نقاط آلوده شناسایی شد و در مرحله بعد از خود اتحادیه ها و تبلیغات و اطلاع رسانی آنان استفاده شد. به عنوان نمونه این مساله تنها باعث کاهش 60 درصدی قاچاق کالا در صنف فروش لوازم خانگی شده است.
 
باخرد بیان کرد: امسال ارزش ریالی پرونده های ما 237 درصد افزایش داشته است. ما در برخورد با پوشاک قاچاق رکورددار هستیم و در هیچ استانی تا این میزان برخورد وجود نداشته است. استان ما قطب نساجی بوده و این مساله در استان ما مزیت مطلق دارد. اولویت بندی ما در کمیسین مبارزه با قاچاق نیز براساس مزیت تولید است. پوشاک نیز در این حوزه به عنوان مزیت تولید مطرح است.
 
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به کد شناسایی کالاها عنوان کرد: اقدامات اولیه مربوط به این کد صورت گرفته و به تصویب کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز رسیده است و در حال حاضر در مرحله آموزش هستیم. این کد مانند سامانه جامع انبارهاست که مقدمات آن فراهم شده است.
 
باخرد تصریح کرد: در این راستا در قدم اول واردات پوشاک کلا ممنوع شد مگر اینکه کالای برند و رسمی باشد. همچنین در استان ما حدود 50 هزار انبار موجود است که تاکنون 10 هزار مورد از این تعداد ثبت شده است. 12 هزار مورد دیگر در حال ثبت است. در حال حاضر 40 درصد این انبارها شناسایی شده است و باید به طرو کامل شناسایی شود.
 
افزایش 37 درصدی پرونده های قاچاق به ارزش بیش از یک میلیارد ریال در سه ماهه نخست سال جاری
 
سرهنگ حمید رزم خواه، رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی، نیز در ادامه خاطرنشان کرد: امسال به عنوان سال تولید و اشتغال نامگذاری شده و ما نیز در راستای تحقق این نامگذاری اقدامات زیادی انجام داده ایم. ما در استان یک قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز راه اندازی کرده ایم و از توان پلیس های تخصصی در این خصوص استفاده می کنیم. طرح های دیگری نیز در این خصوص داشته ایم که از ظرفیت دستگاه ها در این خصوص استفاده شود.
 
وی با اشاره به آموزش دستگاه ها در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آن را به عنوان یکی دیگر از برنامه های این مجموعه برشمرد و اظهار کرد: کنترل مجرمین حرفه ای نیز یکی دیگر از اقدامات ما در این حوزه بوده است. اولویت اول ما مبارزه با قاچاق کالاهای ممنوعه است. اولویت دیگر مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور مانند اقلام آرایشی، مکمل های ورزشی و… است. اولویت بعدی مبارزه با کالاهایی است که در استان ظرفیت تولید آن وجود دارد.
 
رزم خواه افزود: انشالله تا پایان سال این مقابله براساس این اولویت ها ادامه خواهد یافت. میزان کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی 283 درصد، کشفیات در لوازم صوتی 60 درصد، کشفیات پارچه 419 درصد، کشفیات آرد 151 درصد، کشفیات فرآورده نفتی 351، کشفیات قطعات یدکی خودرو 378 درصد و کشفیات تجهیزات پزشکی 11 درصد در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
 
رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی تاکید کرد: در همین مدت امسال 40 درصد تعداد باندهای متلاشی شده افزایش داشته است. همچنین تعداد پرونده های بالای یک میلیارد ریال در سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد افزایش داشته است. ارزش ریالی کالاهای مکشوفه در همین مدت 4 درصد افزایش داشته است.
 
رزم خواه گفت: در سه ماهه امسال 9 طرح اجرایی و عملیاتی شده است. در 12 ماه سال 95 نسبت به سال 94، 32 درصد افزایش کشفیات در موضوع ارزش ریالی کالاهای قاچاق داشته ایم و باندهای متلاشی شده نیز 12 درصد افزایش داشته است. همچنین پرونده های بالای یک میلیارد ریال در این مدت 29 درصد افزایش داشته است.
 
وی ادامه داد: به عنوان نمونه در یک مورد 5 میلیارد و 360 میلیون ریال قطعات یدکی از یک تبعه افغان کشف کردیم. همچنین باند قاچاق سنگ های قیمتی متلاشی شد که یک انگشتر 3 میلیارد تومانی در اختیار داشتند. شناسایی باند قاچاق پرندگان با 640 قطعه پرنده نیز از دیگر اقدامات ما بوده است.
 
منبع:ایسنا

نظر شما چیست؟