سایر خبرها

آمار تجارت خارجی از محرمانگی خارج شد/ چین بزرگترین شریک باقی ماند

آمارهای تجارت خارجی بعد از چهار ماه وقفه، از محرمانگی خارج و توسط گمرک ایران منتشر شد؛ بر این اساس کشور چین با ۳.۵ میلیارد دلار همچنان بزرگترین صادرکننده کالا به ایران است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر اساس اعلام اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین بعد از چهار ماه وقفه آمارهای تجارت خارجی کشور از محرمانگی خارج و توسط گمرک ایران منتشر شد. در ماه‌های اخیر بعد از کاهش میزان تجارت غیر نفتی و به تبع منفی شدن بیش از دو میلیارد دلاری تراز تجارت خارجی آمارهای تجارت خارجی حبس شده بود.

در این بین در چهار ماه گذشته کشورهای چین، امارات، کره، ترکیه و هند بزرگترین صادرکننده های کالا به ایران بوده اند و در این مدت ۱۱ میلیون تن کالا به ارزش ۱۵.۸ میلیارد دلار به کشور وارد شده است.

بر این اساس کشور چین با ۱.۳ میلیون تن به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار همچنان بزرگترین واردکننده کالا به کشور است. سهم وزن واردات از چین ۱۱.۵ درصد و سهم ارزش این واردات ۲۲ درصد است.

بر اساس رویه جدید انتشار آمار از سوی گمرک ستون های مقایسه ای شاخص‌ها با سال گذشته حذف شده است و به این ترتیب امکان اظهار نظر در خصوص تغییرات روند تجاری هریک از کشورها وجود ندارد.

نکته حائز اهمیت اینکه در جدول عملکرد چهار ماهه واردات به ایران کشور پاکستان با ۱۸۱ میلیون دلار در رتبه پانزدهم کشورهای مهم وارد کننده کالا به ایران قرار گرفته است.

منبع:ایسنا

نظر شما چیست؟