اخبار لوازم خانگی

صادرات قاچاقی بیش از واردات قاچاقی/ واردات قاچاقی 1/5 میلیارد کالای ممنوعه

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به انتقاداتی که طی هفته های گذشته در خصوص غیرواقعی بودن آمارهای کاهش قاچاق مطرح شده است، اظهار کرد: برای بررسی حجم قاچاق کالا لازم است مطالعات متعددی صورت گیرد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید محمدرضا عبادی امروز (سه شنبه) در نشستی خبری به پاسخگویی به انتقاداتی که در حوزه کاهش حجم قاچاق مطرح می‌شود، پرداخت و با بیان اینکه کارگروه برآورد حجم قاچاق متشکل از 10 نهاد از جمله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، وزارت جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت، سازمان تعزیرات حکومتی و …. است، گفت: آنچه در ستاد ارائه می‌شود، نتیجه بحث‌ها و آمار و اطلاعاتی است که از این منابع به دست می‌آید. 

صادرات قاچاقی بیش از واردات قاچاقی است

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به رقم ۱۲.۵ میلیاردی قاچاق کالا عنوان کرد: این رقم حدود ۲۰ درصد تجارت کشورر را در بر می‌گیرد، در این میان حدود هفت میلیارد دلار از قاچاق هم مربوط به صادرات قاچاق بوده است که کالاهایی مانند سوخت و …  را شامل می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: گاهی این گونه مطرح می‌شود که اگر حجم کالاهای مکشوفه به حدی که اعلام می‌شود کم شده بود، باید تاثیر آن در حوزه تولید را مشاهده می‌کردیم اما آیا در حوزه تولید تنها بحث قاچاق موثر است. همه می‌دانند که در خصوص موضوع تولید فاکتورهای مختلفی تاثیر دارد.

لنج‌های معاف از مالیات، اندازه ۷۳ نیسان کالا وارد کشور کرده‌اند

معاون فرهنگی و پژوهشی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در حال حاضر میان ایران  و ۱۴۰ کشور دنیا تبادلات تجاری وجود دارد، گفت: لازم است برای تفسیر دقیق این اطلاعات اقدام شود، چرا که اکنون در حوزه آمارها گاه اختلاف‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال در شرایطی که سنگاپور مدعی است ۳۰۰ هزار دلار صادرات به ایران داشته و در ایران اینگونه عنوان می‌شود که حجم صادرات این کشور بالغ بر ۲۰ هزار دلار بوده است.

عبادی همچنین به بحث هایی مانند مرزنشین ها، کوله بران و لنج ها اشاره کرد و گفت: شاید تنها پنج درصد کالای قاچاق کشور مربوط به کولبران باشد اما در موارد متعدد شاهدیم به عنوان مثال لنج‌هایی که معافیت مالیاتی دارند به اندازه ۷۳ نیسان کالا وارد کشور کرده‌اند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: به نکته‌ای که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد آنکه آیا واقعا به میزانی که حجم قاچاق کشور اعلام می‌شود ظرفیت ترانزیت به حمل و نقل نیز وجود دارد؟ اکنون برخی آمارهای ما گویای آن است که در کشور ۴۰۰ هزار ماشین سنگین بین‌شهری وجود دارد که به گفته مالکان این خودروها در طول هفته آنها یک بار سفر می‌کنند حال حتی اگر این ظرفیت را دو برابر هم کنیم، به نظر می‌رسد ظرفیت ترانزیت ما برای قاچاق کالا در حدی نیست که گاه عنوان می‌شود.

آمارهای اعلام شده برای قاچاق، واقعی نیست

وی با تاکید بر اینکه به هر صورت نیاز به مطالعات کارشناسی جدی در حوزه واردات قاچاق وجود دارد، گفت: اکنون اعلام می‌شود که حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار حجم واردات رسمی کشور است حال اگر به گفته دوستان قاچاق کالا کنترل نشده و حجم آن همان ۲۵ میلیارد دلار قبلی باشد رقمی حدود ۶۰ میلیارد دلار کالای قاچاق نیاز به حمل و نقل و جابجایی دارد که به نظر می‌رسد در وضعیت حمل و نقلی ما امکان رخ دادن چنین موضوعی وجود نداشته و با توجه به ظرفیت های موجود نمی‌توان چنین ارقامی را واقعی تلقی کرد.

عبادی همچنین عنوان کرد: از سال ۱۳۹۳ تاکنون درآمد گمرک سه برابر رشد داشته است که اگر واردات قاچاق کنترل نشده بودند، این افزایش درآمد توجیه چندانی نداشت.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه در قالب کالای قاچاق ممکن است محصولات غیرفرهنگی و غیراخلاقی و یا حتی مواردی مانند سلاح‌های گرم و سرد وارد کشور شود، گفت: قطعا هیچ گاه قاچاق کالا به صفر نمی‌رسد اما اکنون حدود ۱.۵ میلیارد دلار از حجم واردات قاچاق مربوط به کالاهای ممنوعه می‌شود.

طرح رجیستری موبایل حداقل یک میلیارد دلار از قاچاق کشور کم می کند

وی با بیان اینکه اگر حجم کالاهای قاچاق کشور ۵۰ تا ۷۰ د رصد میزان فعلی کاهش پیدا کند، می‌توان گفت که شرایط به حالت عادی برگشته و دیگر شاید نیاز به ستاد برای این بخش نباشد، گفت: طرح هایی مانند رجیستری موبایل در صورت اجرا می‌توانند حداقل یک میلیارد دلار از حجم قاچاق کشور بکاهند.

عبادی مبارزه با قاچاق پوشاک را از دیگر مواردی دانست که در کاهش آمار قاچاق تاثیرگذار خواهد بود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث قاچاقی که از سوی کولبران صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: از مجموع قاچاق کشور رقمی معادل ۱.۵ میلیارد دلار آن را می‌توان به کولبران مربوط دانست که در این زمینه حدود ۶۰ هزار نفر و هر یک تا حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کالا را بر روی کول خود حمل می‌کنند.

منبع:ایسنا

نظر شما چیست؟