اخبار لوازم خانگی

600 کارخانه تولید فرش ماشینی درکشور فعال است/ صادرات به 11 کشور جهان

در حال حاضر 600 کارخانه کوچک و بزرگ تولید فرش ماشینی در کشور فعالند و به 11 کشور جهان صادرات دارند. ارزش صادرات فرش ماشینی، دستباف و صنایع دستی در سال 1395 به رقم 374 میلیون دلار رسید.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فرش از گذشته های دور همواره نقش قابل توجهی در اقتصاد و معیشت خانوار داشته است و صنعت فرش ماشینی به گفته فعالان این صنعت به مرحله خودکفایی در تولید رسیده است و پتانسیل افزایش تولید و صادرات را دارد و می تواند در ارزآوری و ایجاد اشتغال نقش بسزایی داشته باشد.
به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، صادرات غیر نفتی کشور بدون میعانات گازی در سال 1395 به ارزش 36 میلیارد و 610 میلیون دلار بود که سهم صادرات فرش و صنایع دستی ایران 374 میلیون دلار بود که نسبت به سال 1394 از لحاظ ارزشی 12.5 درصد افزایش داشت و از لحاظ وزنی 18.3 درصد کاهش داشت.
میزان صادرات فرش و صنایع دستی در سال 1395 از لحاظ وزنی 10 هزار تن و در سال 1394 به میزان 12 هزار تن بود که نشان از کاهش وزنی صادرات در سال 1395 دارد، اما از لحاظ ارزشی میزان صادرات در سال 1394 به میزان 333 میلیون دلار بود که در سال 1395 با افزایش 12.5 درصدی به 374 میلیون دلار رسید.
در همین پیوند از هفدهم مردادماه آخرین دستاوردهای صنعت فرش ماشینی، موکت و کف پوش در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب برپا شده و تا بیستم مردادماه با حضور بیش از 50 برند برتر ایران و جهان میزبان علاقه مندان است.
همزمان با برگزاری این نمایشگاه برخی فعالان و تولیدکنندگان این عرصه در گفت و گو با ایرنا از مزیت ها و مشکلات این صنعت سخن گفتند.

**تولید فرش ماشینی می تواند دو برابر شود
رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت در افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین الملی تخصصی فرش ماشینی و موکت گفت: فرش ماشینی در دو دهه اخیر چه در بخش تولید فرش های ماشینی با کیفیت و همراه با تکنولوژی و خلاقیت و چه در بخش فروش و صادرات همواره سیر صعودی داشته است.
«محمدهادی کمالیان» اظهار داشت: در حال حاضر 600 کارخانه کوچک و بزرگ تولید فرش ماشینی در کشور فعال هستند و از آنجایی که اکثر این کارخانه ها از دستگاه های مدرن و به روز دنیا بهره مندند، امکان دو برابر شدن تولید وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه سالیانه 170 میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید می شود که 80 تا 90 میلیون مترمربع نیاز داخلی است، افزود: معمولا کارخانه ها با بخشی از ظرفیت خود فعالند این در حالی است که صنعت فرش می تواند هم اشغالزایی و ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد و پتانسیل افزایش تولید در این صنعت وجود دارد.
رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تاکید کرد: صنعت فرش ماشینی در تولید و داشتن دستگاه ها و ماشین آلات مناسب کافی برای تولید مشکلی ندارد بنابراین باید بسترهای لازم برای بازار فروش فراهم شود .
وی تاکید کرد: برپایی نمایشگاه های تخصصی بستر مناسبی است تا تولیدکنندگان بتوانند آخرین دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند.

** تغییر سبک زندگی موجب تغییر نفوش فرش های ایرانی شده است
«حمیدرضا رشیدی» از تولیدکنندگان فرش ماشینی که از سال 1385 در این حوزه فعالیت می کند به ایرنا گفت: سبک زندگی ایرانیان تغییر کرده و به تناسب آن نقوش فرش های ایرانی نیز دستخوش تغییر شده است و فرش های پست مدرن جای فرش های دستباف را گرفته اند.
وی بیان کرد: هدف ما جلوگیری از واردات فرش به کشور است و علاوه بر اینکه خودمان اقدام به طراحی نقوش می کنیم در بسیاری از موارد اقدام به شبیه سازی می کنیم تا جلوی واردات این کالا را بگیریم.
این تولیدکننده اظهارداشت: به 11 کشور جهان همچون استرالیا، روسیه، ایتالیا، چین، مالزی و سنگاپور صادرات داریم و همچنین عمان که به عنوان سکوی پرتابی برای ماست تا بتوانیم تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم.
وی درباره مشکلات صادرات فرش گفت: رابطه مالی ما با کشورهای دیگر به شکل صرافی است که این مشکل بزرگی برای ماست و همچنین برخلاف کشورهای دیگر از تولیدکنندگان فرش ماشینی در کشور نه تنها حمایت نمی شود، بلکه ارزشی برای کار ما قائل نیستند.
«فرزاد اسلامی» مدیر بازاریابی فرش زمرد مشهد که 30 سال است در حوزه فرش ماشینی فعالیت می کند به ایرنا گفت: در حال حاضر ما به بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داریم و می توانیم به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشیم اما در بسیاری موارد همچون تامین نیرو، مواد اولیه، گمرکات و ورود و خروج کالا مشکل داریم.
وی تاکید کرد: البته یکی از مواردی که ما با آن روبه رو هستیم برندهای تقلبی است و علیرغم پیگیرها نتیجه ای حاصل نشده و بسیاری از تولیدکنندگان خرد از برند ما سوء استفاده می کنند و مشکلاتی را به وجود آورده اند و حتی در شکایت به مراجع قضایی نتیجه ای به دست نیامده است.
حمایت از تولیدکننده داخلی و ساماندهی واردات و صادرات از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392، ابلاغ شد.
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، مجموع صادرات و واردات ایران در چهارماهه نخست امسال به 29 میلیارد و 272 میلیون دلار رسید که 6 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 1395 است.
پارسال مجموع تجارت خارجی ایران 27 میلیارد و 635 میلیون دلار بود. مجموع صادرات غیر نفتی ایران در این مدت نیز به 13 میلیارد و 459 میلیون دلار رسید.

نظر شما چیست؟