اخبار لوازم خانگی

دستاوردهای گمرک الکترونیک در حوزه خدمات اینترنتی

گمرک ایران در طول سال‌های اخیر اقداماتی انجام داد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها الکترونیکی شدن گمرک بود که دستاوردهایی در این حوزه به همراه داشته است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در پی راه‌اندازی خدمات الکترونیکی گمرک، بخش عمده‌ای از خدمات گمرکی به صورت اینترنتی انجام می‌شود که بر این اساس خدمت گیرندگان می‌توانند به صورت ۲۴ ساعته تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی، ترانزیتی و وارداتی را بدون مراجعه حضوری انجام و کالای خود را به گمرک اظهار کنند.

این خدمات با هدف حذف مراجعات حضوری، احترام به حقوق شهروندی، تسهیل تجارت و حذف کاغذ از فرآیند تشریفات گمرکی؛ اینترنتی و ۲۴ ساعته شده که پیش از الکترونیکی شدن گمرک امکان ارائه این خدمات وجود نداشته است.

هم اکنون خدمات صادرات، واردات و ترانزیت در گمرک ایران الکترونیکی شده و خدمت گیرندگان می‌توانند فقط با یکبار مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین گمرک محل و دریافت کد کاربری؛ تشریفات گمرکی کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی را از طریق سایت گمرک ایران و لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی اینترنتی انجام دهند.

همچنین بخش‌های مهم دیگری از خدمات گمرک به صورت اینترنتی در دسترس تمامی شهروندان قرار گرفته که از طریق این بخش‌ها افراد می‌توانند از قیمت واقعی و مارک و کشور سازنده تمامی کالاهای وارداتی با خبر شوند و کالای مشابه اصلی (یا تقلبی) و گران نخرند.

از سوی دیگر این امکان از طریق گمرک الکترونیک فراهم شده تا افراد حقیقی از اصالت موبایل خود مطلع شده و از طریق پیامک کردن کد imei به شماره ۳۰۰۰۸۸۸۷ یا مراجعه به آدرس اینترنتی از قاچاق نبودن گوشی تلفن همراه خود مطمئن شوند.

گمرک الکترونیک شرایطی فراهم کرده تا با برقراری ارتباط با تجار بزرگ کشور به راحتی انجام شده و تولیدکنندگان، کالای خود را به راحتی صادر کنند. هم اکنون با سامانه بازار و بهبود فضای کسب و کار می‌توان این خدمات را دریافت کرد.

امکان استعلام پروانه گمرکی برای مطمئن شدن خریداران کالا از اینکه آن کالا از مبادی گمرکی وارد شده یا قاچاق است، از طریق این آدرس اینترنتی فراهم شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

سامانه ارزش برای مشاهده لحظه به لحظه ارزش کالاهای وارداتی و همچنین تغییرات ارزش در جهت امنیت تجارت و شفافیت ایجاد شده است.

اینکه چه کالاهایی هر روز در حال وارد شدن به کشور هستند، از طریق این آدرس اینترنتی فراهم شده است.

با کمک سامانه پاسخگویی به شکایات می‌توان هر گونه انتقاد به روند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را الکترونیکی ثبت و پیگیری کرد.

با گمرک الکترونیک می‌توان تمام مکاتبات را با گمرکات ایران در سرتاسر کشور از طریق پورتال رسمی گمرک بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام داد و از طریق سایت گمرک ایران مکاتبات خود را پیگیری کرد و در جریان آخرین اقدامات قرار گرفت.

منبع:ایسنا

نظر شما چیست؟