اخبار لوازم خانگی

بازار لوازم خانگی در انحصار کالاهای قاچاق/ “تلوری” بندر بدون گمرگ

معضل خرید و فروش کالای قاچاق در منطقه تلوری خرم آباد اقتصاد بسیاری از واحدهای صنفی مجاز را مختل کرده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  معضل قاچاق با مختل کردن وضعیت تولید و اشتغال، اقتصاد کشور را با چالش جدی روبرو کرده است،ورود غیرمجاز کالاهای خارجی در داخل بازار دلیل اصلی تعطیلی  کارگاه ها و کارخانه های تولیدی و بیکاری بسیاری از کارگران بومی آن هاست لذا مبارزه با قاچاق ازمهم ترین اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

کالای قاچاق علاوه بر تهدید جدی اشتغال پول و سرمایه را نصیب کشورهای دیگر می کند و کشور را با رکود اقتصاد مواجهه می کند چرا که عدم پرداخت حق گمرگ و مالیات کالایی که قاچاقی وارد کشور می شود خساراتش نصیب اقتصاد کشور می شود.

پرواضح است که قاچاق کالا آسیب های جبران ناپذیر به اقتصاد کشور وارد می کند اما باهمه این ها اقدام جدی برای مقابله با آن صورت نمی گیرد به طوری بسیاری از مغازه های غیرمجاز در مناطق همچون تلوری،ده محسن و ماسور به راحتی اقدام به فروش لوازم خانگی قاچاق می کنند.

این درحالی است که بنابه به گفته دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز لرستان در سال گذشته لوازم خانگی آمار بیشترین کالای قاچاق استان لرستان را به خود اختصاص داده است به طوری که مبلغ ۷۱ میلیارد تومان کالا در استان لرستان توقیف و از ورود آن به بازار جلوگیری شد.

منوچهر اسبکوه،رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی لرستان در رابطه با معضل قاچاق گفت: کالای قاچاق باعث می شود تولیدات داخلی با مشکلاتی مواجهه شوند ودرصد آمار بیکاری هم افزایش پیدا کند.

وی با اشاره با نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصادمقاومتی تولید و اشتغال گفت: قاچاق ضربه بزرگی به تولید و اشتغال می زند  متاسفانه الان کالای قاچاق در منطقه تلوری خرم آباد یک معضلی است که اقتصاد بسیاری از واحدهای صنفی مجاز را مختل کرده است و باعث شده این مغازه ها از گردونه رقابت خارج شوند.

نایب رئیس اول اتاق اصناف لرستان تصریح کرد: باید با هماهنگی دستگاه های متولی همچون نیروی انتظامی،تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت و معدن برخورد قاطعانه صورت بگیرد چراکه این تعداد واحد غیرمجاز که شاید تعدادشان 18 تا باشد به صدها واحد صنفی مجاز در سطح بازار ضربه می زند.

اسبکوه با بیان این که اگر اقدامی هم صورت گرفته جدی و مستمر نبوده،عنوان کرد: متاسفانه این مغازه های غیرمجاز در انبارهایشان کالای خارجی قاچاق را پنهان می کنند و در لابه لای اجناسشان کالای ایرانی هم برای گمراه کردن به نمایش می گذارند.

به گفته وی کالاهایی که در مغازه های غیرمجاز به فروش می رسد هیچ گونه ضمانتی ندارند و اگر هم دارند شخصی است که اعتبارقانونی ندارد.

نماینده لرستان در اتاق اصناف کشور با اشاره به بازرسی های اتاق اصناف در رابطه با معضل قاچاق گفت: اسنفندماه سال95 واحدهای فاقد پروانه در این منطقه را پلمپ کردیم و از آن ها نیز تعهد گرفته شد که حق ورود کالای قاچاق ندارند اما متاسفانه این روند ادامه دارد و عده ای سودجود برای منفعت شخصی اقدام به این کار می کنند.

اسبکوه یکی از راهکارهای مبارزه با ورود کالای قاچاق را تبلیغات و اطلاع رسانی برشمرد و گفت: در برنامه های صداو سیما با حضور کارشناسان و متخصصان در رابطه با مضرات کالای قاچاق به مردم آگاهی داده شود که این کالاها اصلی نیستند و معلوم نیست هر قطعه اش مربوط به کجاست.

وی اظهار داشت: الان خود مصرف کننده ها به دلیل پرداخت هزینه کمتر از جنس قاچاق استقبال می کنند اما باید بدانند که این کالاها گارانتی ندارند و اگر یک قطعه دچارمشکل شود ممکن است پیدا نشود و یا درست نشود.

رهبرمعظم انقلاب در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا تأکید دارند که “هرکجا کالای قاچاق دیدید، معدوم کنید.”برهمین اساس همه مسئولان مربوطه بایستی با نصب العین قراردادن فرمایشات معظم له مبارزه جدی با کالای قاچاق را در اولویت امور خود قرار دهند وستاد مبارزه با قاچاق کالا بانظارت و بازرسی هرچه بیشتر به مقابله با این پدیده مخرب بپردازد و با ارائه راهکارها،اقدامات و فرهنگ سازی مناسب آمار خرید و فروش کالای قاچاق را به صفر برساند.

منبع : سفیرافلاک

نظر شما چیست؟