اخبار لوازم خانگی

احیای صنعت فرش نیازمند شناسایی بازارهای جدید است

وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت گفت: ضمن احیای بازارهای سنتی صادرات فرش باید به دنبال بازارهای جدید باشیم تا شاهد توسعه بازارهای صادرات فرش باشیم.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،«محمدرضا نعمت زاده» روز یکشنبه در حاشیه انتخاب برترین فرش های دستباف بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی فرش که در محل دائمی نمایشگاه دائمی برگزار شد، افزود: تجار باید تلاش کنند بازارهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آمریکای شمالی را شناسایی کنند.
وی با بیان اینکه پس از برجام نگرش های منفی که توسط دشمنان ایجاد شده بود از بین رفت و صادرات فرش رو به افزایش است، گفت: پس از برجام صادرات به آمریکا از سرگرفته شد اما باید کارهای بیشتری انجام شود و بازارهای جدیدی را انتخاب کنیم به ویژه کشورهایی که سطح درآمد آنها بهبود یافته است.
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه باید در احیای این صنعت حرکت کنیم، گفت: همانطور که گذشتگان ذوق و سلیقه و ابتکارات مصنوعات خود را در قالب فرش عرضه کردند نسل جدید نیز ابتکارات خود را به نحوی که اصالت این هنر صنعت حفظ شود ارائه کنند.
وی اظهارداشت: فرش ایرانی به دلیل کیفیت، طراحی و محتوای فرهنگی آن از سایر فرش ها قابل تشخیص است و باید سهم صنعت فرش نه تنها برای کسب و کار بلکه برای رساندن فرهنگ ایران به اقصی نقاط کشور تلاش کنیم.

** اصالت و نوآوری از ملاک های انتخاب فرش برتر
«ناصر حنیفی» دبیر هفتمین جشنواره فرش برتر به خبرنگار ایرنا، گفت: انتخاب فرش برتر در دو مرحله انجام شد و فرش هایی که امکان حضور در نمایشگاه و ملاک های ششگانه اصالت، خلاقیت نوآوری، کیفیت بافت، رنگ بندی، طرح و نقشه، کیفیت مواد اولیه را داشتند انتخاب شدند.
وی افزود: در مرحله بعد این ملاک ها به عنوان امتیاز برای فرش های منتخب در نظر گرفته شدند و با نظر داوران فرش های منتخب رتبه بندی شدند.
دبیر هفتمین جشواره فرش برتر گفت: در ترکیب داوران، معمار طراح داخلی حضور داشتند و آیتم معماری داخلی نیز لحاظ شد و علاوه بر آن داوری از اتحادیه واردکنندگان فرش ایرانی در آلمانی نیز حضور داشت تا در انتخاب فرش های برتر حضور فرش در بازارهای جهانی نیز لحاظ شود.
وی تاکید کرد: فرش های انتخاب شده از لحاظ اصالت، حضور در بازار فروش و حضور در فضای معماری قابلیت بالایی دارند.
حنیفی اظهارداشت: با توجه به اینکه تنوع محصول در کشور داریم و از اکثر نقاط کشور فرش در نمایشگاه داریم و تمرکز بر شهر خاصی نیست.
گفتنی است در مراسم انتخاب و معرفی برترین فرش های دستباف ایران از بین 275 فرش راه یافته به مرحله نخست جشنواره، 61 فرش به مرحله پایانی راه یافتند و از بین این تعداد نیز داوران و استادان 12 فرش نفیس را انتخاب کردند. برترین فرش های دستباف این جشنواره از نظر کمیت، کیفیت، تولید، طرح، نقشه و رنگ بی بدیل هستند.
برترین فرش های انتخاب شده در دو گروه فرش های معاصر (زیر 40 سال) و فرش های قدیمی (بالای 40 سال) انتخاب شدند.
بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با حضور 730 شرکت تولیدی و صادراتی کار خود را امروز(یکم شهریورماه) در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز کرد و این نمایشگاه تا 7 شهریور ماه هر روز از ساعت 10 تا 18 آماده بازدید علاقمندان است.

منبع:ایرنا

نظر شما چیست؟