سایر خبرها

بدافزار خطرناک این بار برروی یک نرم‌افزار امنیتی

سیستم عامل رایانه و گوشی بالغ بر ۲ میلیون نفر که نرم افزار امنیتی CCleaner را نصب کرده بودند، به یک بدافزار خطرناک با قابلیت ایجاد روزنه آلوده شده است.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» به نقل از وب سایت independent، نرم افزار CCleaner یک نرم افزار رایگان برای حفظ امنیت و حل مشکلات جزئی سیستم عامل رایانه‌هاست. این نرم افزار که در فروشگاه اینترنتی پلی استور گوگل از رتبه بندی بالایی برخوردار است، توسط بالغ بر ۵۰ میلیون کاربر اندرویدی دانلود و نصب شده است. این نرم افزار همچنین از سیستم عامل ویندوز و مک نیز پشتیبانی می کند.

نرم افزار CCleaner توسط شرکت Avast که از شناخته شده ترین شرکت های توسعه آنتی ویروس است، کنترل و مدیریت می شود.

شرکت Piriform بعنوان توسعه دهنده این نرم افزار، بابت این خبر منتشر شده از کاربران خود عذرخواهی و سپس عنوان کرده است :” برآورد می شود حدود ۲.۲۷ میلیون نفر که نسخه CCleaner v۵.۳۳ را دانلود و نصب کرده اند، مورد حملات یک بدافزار قرار خواهند گرفت که یک روزنه امنیتی در سیستم کاربر ایجاد می کند”.

نرم افزارCCleaner  جهت پاکسازی و بهینه سازی گوشی هوشمند اندروید و یا سیستم رایانه کاربران استفاده می شود که فایلهای اضافی که بعد از حذف نرم افزارها و اپلیکیشن ها در دستگاه شما باقی می ماند را پاک می کند. هرچه تعداد اپلیکیشن‌ هایی که کاربر نصب و حذف می‌کند بیشتر باشد، cache‌ ها و فایل‌ های اضافه‌ باقی‌ مانده نیز بیشتر خواهد شد.

افزایش سرعت سیستم عامل رایانه یا گوشی و کاهش مصرف باتری با حذف فایل‌ های غیر ضروری، پاکسازی و حذف  cache‌ اپلیکیشن‌ ها، بازی‌ ها، مرورگر و حذف Call Logs و SMS از قابلیتهای این نرم افزار است.

اپلیکیشن CCleaner حافظه گوشی و یا رایانه کاربران را اسکن می کند، فایلهای اضافی را پیدا کرده و به درخواست آنها اقدام به پاکسازی آنها از حافظه سیستم عاملشان می کند. این شرکت ظرف ۳ روز پس از آنکه خبر آلوده شدن میلیونها سیستم به بدافزار موجود در این نرم افزار، ضمن عذرخواهی از کاربران، به سرعت نسخه جدید و به‌روز رسانی شده آن را منتشر کرد.

هم اکنون نسخه CCleaner v۵.۳۳ بطور کامل از سرورهای شرکت توسعه دهنده حذف و نسخه  CCleaner v۵.۳۴ جایگزین آن شده است. پاول یونگ – مدیر ارشد محصولات شرکت Piriform – خاطر نشان کرده است :” این اتفاق بسی موجب شرمندگی ما است چراکه کاربران به منظور پاکسازی دستگاههای خود از آن استفاده می کردند و حالا خود این نرم افزار موجب آلودگی و مشکل برای سیستم آنها شده است”.

وی در ادامه افزود:” هم اکنون نسخه ایمن و به‌روز رسانی شده این نرم افزار جایگزین نسخه قبلی و آلوده شده است و کاربران با خیال راحت می توانند از آن استفاده کنند”.

یونگ ادامه داد که هنوز این شرکت نحوه ورود بدافزار به این نرم افزار را تایید نکرده است و روند پیگیری و شناسایی همچنان ادامه دارد”./ایسنا/

نظر شما چیست؟