اخبار لوازم خانگی

­ طرح دوباره فروش اعتباری لوازم خانگی موفق نمی شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد : از اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی با کارت های اعتباری جدید در آینده نزدیک خبر داد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد طحان پور با حضور در استودیو گفتگوی ویژه 18:30 شبکه خبر افزود : هر چند مسئولان بانک مرکزی باید زمان اجرای دقیق این طرح را اعلام کنند اما به نظرمی رسد حداکثر تا یک ماه آینده شاهد اجرایی شدن این طرح در کشور باشیم.
وی گفت : این طرح ادامه طرح کارت اعتباری قبلی بوده و قرار است با رفع اشکالات طرح فروش اعتباری لوازم خانگی متقاضیان بتوانند با استفاده از تسهیلات کم بهره کالاهای خوب ایرانی را خریداری کنند.
طحان پور با بیان اینکه وزیر قبلی صنعت ، معدن و تجارت حدود یک سال و نیم پس از اجرای این طرح آن را ناموفق اعلام کرد ، گفت : باتوجه به اشکالاتی که این طرح داشت الان نمی توانیم بانک مرکزی یا وزارت صنعت ، معدن و تجارت را مقصر بدانیم و حالا هم قرار نیست اتفاق جدیدی در اجرای طرح بیفتد.
طحان پور افزود : بانک مرکزی با وزارت صنعت ، معدن و تجارت تفاهم کرد طرح کارت های اعتباری دوباره برای فروش اقساطی لوازم خانگی به اجرا گذاشته شود ، مسئولان در جلسات خود ما را دعوت نمی کنند و اکنون تولیدکنندگان خودشان تولیدات خود را بصورت اعتباری می فروشند.
وی گفت: این طرح چه مزیتی می تواند داشته باشد؟ فروشگاه های لوازم خانگی قسطی می فروشند و تعاونی ها هم مدت دار این کالاها را می فروشند.
وی با بیان اینکه فروشگاههای لوازم خانگی در این طرح باید نماینده کارخانه باشند ، گفت : برخی با اجرای طرح در گذشته می خواستند این کارت ها را در بازار نقد کنند ولی الان قرار است نقدینگی به حساب تولید کننده واریز شود که خوب است هرچند معتقدم با توجه به ارزان تر بودن کالاهای مشابه در بازار این طرح هم موفق نخواهد بود.
طحان پور افزود : نرخ اسمی تسهیلات 12 درصد است اما تولید کنندگان باید 5 تا 9 درصد علاوه بر این به بانک ها پرداخت کنند ، و می بینیم که دولت می خواهد همه را بدهکار کند که اشکال دارد.
بنابر این گزارش سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی هم با بیان اینکه بهترین راه رشد و رونق اقتصادی و خروج از رکود تحریک تقاضای موثر مولد است ، گفت : برای دسترسی مردم به کالاهای مصرفی بادوام تولید داخل باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهیم ، دیدیم که در اوج تحریم های داخلی و جوسازی زیادی که علیه خودروهای ساخت داخل می شد ، تسهیلاتی برای خرید خودرو به مردم داده شد که کمتر از یک هفته بیش از 100 هزار خودرو به فروش رفت.
حمیدرضا غزنوی افزود : فروش خودرو نشان داد که بحث کیفیت تولیدات داخلی واقعی نیست وقتی نقدینگی در اختیار مردم قرار می گیرد آنها به راحتی کالای ایرانی خرید می کنند و امروز در خصوص لوازم خانگی هم باید همین سیاست اجرا شود که متاسفانه طرح خرید اقساطی اجرایی نشد.
وی تصریح کرد : از مهر 94 که طرح خرید کالاهای مصرفی بادوام در دولت مطرح شد به خاطر اشکالاتی مثل شرایط وام که دایره مخاطبان را محدود می کرد و نیز بالا بودن نرخ تسهیلات ، برغم تغییراتی که در طرح ایجاد شد با استقبال خوبی روبرو نشد.
وی گفت : بحث برای ادامه طرح خرید اعتباری با کارت های دولتی منتفی شده است و بانک مرکزی نه امکان و نه اعتقادی به شروع دوباره طرح خرید کالای ایرانی ندارد ، بانک مرکزی اعتقاد دارد با این روش پایه پولی کشور افزایش می یابد.
غزنوی افزود : اگر دولت با جسارت بیشتر تسهیلات با هزینه کمتر در اختیار مردم قرار می داد به نفع مردم و هم به نفع تولیدکنندگان بود ، امروز برای کالاهای مصرفی بادوام هیچ فکری نشده است که کمکی به تولید و بازار و مردم بشود.
غزنوی اظهار کرد : سالانه حدود 800 هزار ازدواج داریم و مواد اولیه و ارز 5 تا 20 درصد گران شده است و این روی قیمت تمام شده لوازم خانگی اثر می گذارد.
وی گفت : تسهیلات اعطایی جذاب نیست 12 درصد سود در 12 قسط ؛ در حالی که بانک ها با 24 قسط تسهیلات پرداخت می کردند ، این طرح با استقبال مواجه نخواهد شد و باید با تحریک تقاضا که باعث رشد اقتصادی کشور شود این کار را انجام دهیم.

نظر شما چیست؟