اخبار لوازم خانگی

توسعه صادرات فرش نیازمند حفظ بازارهای هدف است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت تشکیل شورای هماهنگی توسعه، تولید و صادرات فرش دستباف تاکید کرد و از صندوق بیمه روستاییان و عشایر خواست تا روستاییان بافنده را در اولویت بیمه قرار بدهد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید حمید کلانتری در همایش اقتصاد مقاومتی، اشتغال و صنعت فرش اظهار کرد: هفته گذشته آیین نامه اجرایی استفاده از تسهیلات گسترده اشتغال روستایی به تصویب هیات دولت رسید و بانک توسعه تعاون، بانک کشاورزی، پست بانک، صندوق حمایت کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید مامور شدند این تسهیلات را توزیع کنند.

وی افزود: ما طرح روستا تعاون را پیشنهاد کردیم که بر اساس آن هزار تعاونی در هزار روستا ایجاد شود و تعاونی‌های فرش دستباف هم می‌توانند در این طرح وارد شوند و از تسهیلات شش  درصدی اشتغال روستایی استفاده کنند.

وی از صندوق بیمه روستاییان و عشایر خواست که در بیمه کردن روستاییان اولویت را به روستاییان بافنده بدهد و بیمه تامین اجتماعی هم برای کسانی که در این رابطه قبلا پیگیر بودند، شرایط استفاده از تسهیلات را فراهم کنند.

کلانتری با بیان اینکه صنعت فرش صنعتی با سابقه بالا و آمیخته با فرهنگ و هنر است، گفت: اشتغالزایی بالا و سرمایه اولیه بسیار محدود و پایین مهم‌ترین ویژگی صنعت فرش است.

وی گفت: صنعت فرش، صنعتی است که شروع و ورود به آن سهل‌الوصول است و افراد می‌توانند در داخل خانه با سرمایه اندک دار قالیبافی دایر کنند.

معاون وزیر تعاون برای موفقیت در این صنعت باید به چند نکته توجه کنیم. اول اینکه دیگران هم به سرعت ما در حال پیشرفت و ارتقای خود هستند. هر بافنده و تعاونی باید بداند که هزاران بافنده و تعاونی دیگر رقیب او هستند. اگر گران ببافد، ممکن است فرش فروش نرود و اگر ظریف ببافد بی‌کیفیت از آب درآید.

کلانتری تاکید کرد: اگر به دنبال صادرات فرش ایران هستیم، باید بازارهای خود را حفظ کنیم. امروز رقبایی از هند و چین با نیروی کار ارزان‌تر و روش‌های رقابتی بهتر هستند که جای ما را پر کنند و اگر نتوانیم بازارهایمان را حفظ کنیم و در قالب یک تشکل توانمند و قوی و سازمان‌یافته حضور نیابیم، بازارهای هدف ر ا یکی یکی از دست خواهیم  داد.

وی از افزایش صادرات فرش دستباف در شش ماهه اول امسال خبر داد و گفت: با توجه به فضایی که ایجاد شده این عدد قابل قبولی نیست و روند افزایش صادرات باید گسترش یابد.

کلانتری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صنعت فرش با بخش گردشگری قرابت دارد، اظهار کرد: حضور مهمانان خارجی و گردشگران کشورهای دیگر می‌تواند زمینه تقویت صنعت فرش را فراهم کند. فرش یکی از سوغاتی‌هایی است که می‌توان برای آن توریست جذب کرد.

وی افزود: اگر فقط به تعاونی‌ها و کارگاه‌های کوچک بسنده کنیم، امکان رقابت‌ در بازارهای بزرگتر را از دست می‌دهیم. تعاون و فرش دو بخش جدایی‌ناپذیرند و در این حالت صنعت فرش می‌تواند توفیق مضاعفی داشته باشد.

کلانتری گفت درست است که بخش خصوصی در بعضی بخش‌ها و شرایط بهتر می‌تواند کار کند ولی در بعضی حوزه‌ها هست که بخش تعاون الزاما می‌تواند حضور بهتر و موفق‌تری داشته باشد.

معاون وزیر تعاون و رفاه اجتماعی از اتحادیه‌های تعاونی خواست در تعاونی‌های خود نظارت کنند و راهکارهای بهبود و پیشرفت را به تعاونی‌های زیرمجموعه‌ خود انتقال دهند.

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای با گستردگی خود در سطح کشور آمادگی خدمت به صنعت فرش و حمایت آموزشی از بافندگان را دارد، از تعاونی‌های تامین نیاز خواست تا ارتباط تنگاتنگ با بافنده‌ها برقرار کند و به لحاظ آموزش، مهارت، سازماندهی و کاهش هزینه‌ها صنعت فرش را در سطح جهان رقابت‌پذیر کند.

وی در پایان از تمام متولیان صنعت فرش خواست تا با توجه به اینکه فرش مقوله مشترک میان همه آنهاست در جهت ایجاد هماهنگی بیشتر و شورای هماهنگی توسعه، تولید و صادرات فرش گام بردارند تا در هیچ استانی احساس نشود میان وزارت کار، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اختلاف نظری وجود دارد./ایسنا/

نظر شما چیست؟