سایر خبرها

ایران و اتریش اتاق مشترک بازرگانی مشترک تاسیس می‌کنند

اتریش که سابقه دیرینه در تجارت با ایران دارد، قرار است به زودی اتاق مشترک بازرگانی این کشور با ایران به منظور توسعه روابط اقتصادی راه اندازی شود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، روابط دیرینه ایران و اتریش به ۸۰۰ سال قبل و اعزام دیپلمات‌ها میان دو کشور به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و اتریش از اولین کشورهای اروپایی است که با ایران ارتباط برقرار کرده است.

 در میان کشورهای اتحادیه اروپا، رابطه ایران با کشور اتریش از گذشته رابطه خاصی بوده است و اتریش هم همواره نگاه ویژه‌ای به ایران داشته است؛ در دوران تحریم نیز که ایران دچار محدودیت‌هایی بود رابطه با اتریش برقرار بود.

در جریان دیدار اخیر غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشتفان شولتز، سفیر اتریش در ایران  راه اندازی اتاق مشترگ بازرگانی ایران و اتریش اعلام شد.

به طور کلی رابطه ایران و اتریش هم پس از برجام به سمت توسعه گام برداشت؛ به طوری که پس از برجام بزرگ‌ترین هیات اقتصادی با ۲۰۰ نفر از اتریش به ایران آمد و از ایران هم هیاتی ۱۲۰ نفره به اتریش فرستاد که این موضوع به لحاظ کمیت و کیفیت در میان کشورهای اروپایی شاخص بود.

تکیه اصلی اقتصاد اتریش نه متکی به نفت و مواد خام اولیه بلکه متکی بر شرکت‌های کوچک و متوسط است؛ شرکت‌هایی که جایگاه خود را در فضاهای بین‌المللی پیداکرده‌اند و اتریش می‌تواند شریک قابل‌اعتمادی برای ایران در زمینه شرکت‌های کوچک و متوسط باشد.

با توجه به آغاز دوره جدید روابط تجاری ایران و اتریش در دوران پسابرجام مروری بر مهمترین شاخص‌های اقتصادی این کشور و همچنین سابقه روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری دو کشور ضروری حائز اهمیت است.

اتریش دوازدهمین کشور ثروتمند جهان بر پایه سرانه تولید ناخالص داخلی است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۷.۳۱۹ میلیارد دلار است که ۶.۱ درصد آن به بخش کشاورزی، ۴.۳۰ درصد به بخش صنعت و ۳.۶۷ درصد در بخش خدمات تولید می‌شود.

به طور کلی محصولات صادراتی اتریش، ماشین‌آلات و تجهیزات، تجهیزات موتوری وسایل نقلیه، کاغذ، محصولات فلزی، مواد شیمیایی، آهن و فولاد، منسوجات و مواد خوراکی هستند که به کشورهای مختلف صادر می‌شود و محصولات وارداتی این کشور شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، وسایل نقلیه موتوری، مواد شیمیایی، محصولات فلزی و نفت و محصولات نفتی است.

نگاهی به مهمترین اقلام صادراتی و وارداتی ایران و اتریش

از مهمترین اقلام صادراتی ایران به اتریش می‌توان به محصولات کشاورزی، موادغذایی، غلات، میوه و سبزیجات، داروهای گیاهی، تخم مرغ، خرما، خشکبار، فرش دستباف، مواد خام، کالاهای تزیینی، اشیا شیشه ای، مواد شیمیایی و مواد خام معدنی اشاره کرد.

همچنین ماشین آلات صنعتی، لوازم خانگی، وسایل و تجهیزات راه آهن، تجهیزات نیروگاهی، ماشین‌های تولید کاغذ، مواد رنگی، آنتی بیوتیک و مصالح ساختمانی از مهمترین اقلام وارداتی ایران از اتریش در سالیان گذشته به شمار می‌روند.

منبع:ایسنا

نظر شما چیست؟