سایر خبرها

5G سرعت 100 برابری اینترنت از تخیل تا واقعیت

برخی از فناوری‌های جدید می‌توانند آنقدر تاثیرگذار باشند که علاوه بر ایجاد انقلاب در حوزه خود در سایر حوزه‌ها هم تحول بیافرینند؛ 5G یکی از آن فناوری‌هاست که علاوه بر سرعت بیشتر از آن به عنوان کلید توسعه اینترنت اشیاء هم یاد می‌شود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فناوری‌های جدیدتر لزوما همیشه به لحاظ کارکردی جذابیت بیشتری ندارند چرا که ممکن است درواقع تنها جنبه‌ای لوکس یا حتی غیرکاربردی به همان فناوری قبلی اضافه شده باشد؛ در حالی که برخی دیگر از فناوری‌های جدیدتر ممکن است آنقدر اهمیت داشته باشند که بتوانند حامل لقب “انقلاب” در حوزه خود شوند. یکی از این فناوری‌های انقلاب ساز فناوری 5G است که در مقایسه با فناوری‌های قبل از خود با فاصله زیادی جلوتر است.

سرعت 100 برابری 5G نسبت به 4G

بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان در حوزه فناوری ارتباطات، سرعت شبکه ۵G حدودا ۱۰۰ برابر سرعت شبکه ۴G است و سرعت انتقال داده‌ها بر حسب گیگابیت بر ثانیه حساب می شود این در حالیست که سرعت انتقال داده‌ها در شبکه مبنی بر مگابیت بر ثانیه است. بنابراین به راحتی می توان گفت که نسل جدید اینترنت از افزایش سرعت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که می‌تواند رضایت بسیاری از کاربران و سازمان‌های دولتی و خصوصی را به خوبی جلب کند و موجب سهولت و سرعت در اجرای امور شود.

به عنوان نمونه در حال حاضر شبکه اینترنت هنگ کنگ ۴G بوده و با سرعت دانلود ۱ گیگابیت بر ثانیه در حال خدمات رسانی به کاربران است. این در حالیست که سرعت دانلود نسل جدید اینترنت ۵G حداقل ۱۰ مگابیت بر ثانیه است بنابراین برقراری و راه اندازی آن می تواند کمک بسزایی به کاربران در انجام فعالیت های اینترنتی شان کند. با بهره مندی از این نسل جدید از اینترنت، کاربران قادر خواهند بود فیلم ها و ویدیوهای باکیفیت و باحجم بسیار بالا را در مدت زمان بسیار کمتری دانلود یا بارگزاری (آپلود) کنند.

چین نیز در راستای طرح و برنامه های خود، به منظور پیشگام بودن در عرصه علم و تکنولوژی، قصد دارد با همکاری شرکت های بزرگی همچون هوآوی ، فاز سوم مراحل اجرایی برقراری  راه اندازی نسل جدید اینترنت ۵G را انجام دهد.

راه‌اندازی آزمایشی 5G در ایران

در ایران نیز این تکنولوژی به صورت آزمایشی توسط اپراتور ایرانسل راه اندازی شده اما هنوز به مرحله عملیاتی و تجاری نرسیده است؛ در همین باره مدیرکل «هسته شبکه» ایرانسل با توضیح نحوه ساختار تست منجر به بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه (۵G) در ایران گفت: در این بهره‌برداری آزمایشی، ایرانسل با راه‌اندازی یک سایت ۵G با کریر ۸۰۰ مگاهرتزی در باند ۱۵۴GHZ و به‌کارگیری تکنیک‌های ۵G نظیر Massive MIMO، Beam Forming و Beam Tracking توانسته است به سرعت قابل توجه Gbps  ۲۳(۲۳گیگابیت بر ثانیه) دست پیدا کند.

در بین کشورهای منطقه نیز عمان‌تل با همکاری اریکسون موفق به اجرای آزمایشی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در مسقط، پایتخت عمان شدند. گفته شده اجرای آزمایشی نسل جدید اینترنت ۵G که با همکاری شرکت های مخابراتی و اپراتورهای عمان تل و اریکسون در مسقط صورت گرفته است، به منظور ایجاد بستری مناسب برای برقراری شبکه ارتباطی و اینترنتی ۵G در جهان از جمله کشور عمان انجام گرفته است.

کاهش مصرف انرژی با فناوری 5G

برنامه‌های کاربردی با استفاده از ۵G فراتر از امروز خواهند بود. در حالی که تخصیص کسب‌وکارهای جدید برای شناسایی فرصت‌های افزایش درآمد، عناصری کلیدی برای تحقق پتانسیل کامل ۵G هستند، حمایت سرمایه‌ گذاری در زیرساخت‌های رادیویی نیز امری کلیدی و مهم است. شبکه دسترسی رادیویی (RAN) منعطف، نوآور و باز (Open) بنیان تکامل ۵G است.

با ارائه راه‌حل RAN-CIoud  (شبکه دسترسی رادیو ابر)، نکته‌ای کلیدی برای تکامل ۵G است. با ارائه راه‌حل RAN-CIoud  که مبتنی بر نرم‌افزار است، ارائه‌ دهندگان خدمات ارتباطاتی می‌توانند زیرساخت‌های رادیویی ارزان‌تر را با استفاده از مدل مبتنی بر نرم‌افزار به جای مدل‌های سخت‌افزار محور فراهم آورند.

کاهش مصرف انرژی هم معیاری است که در این نسل به آن توجه شده است و دستگاه‌های فرستنده و گیرنده اپراتورها باید در ساعات کم مصرف به حالت صرفه جویی انرژی وارد شده و به سرعت فعال شوند در حالی که این معیار هم در نسل چهارم قید نشده است.

به علاوه این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسایل مالی راهگشا باشد، به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۵، ۵G اثری ۱۶ تریلیون دلاری بر اقتصاد جهان داشته باشد.

همچنین از فناوری 5G، به عنوان کلید «اینترنت اشیاء» یاد می کنند؛ چرا که تنها با سرعتی بی نظیر، همه ی اشیا الکتریکی پیرامون ما می توانند به اینترنت متصل شده و ارتباطی پایدار داشته برقرار کنند. تاخیر در برقراری ارتباط با اشیا کنترل شده مخصوصا در ابعاد صنعتی و حتی نظامی می تواند باعث به وجود آمدن پیامدهای بسیار جدی در آن حوزه ها شود؛ مساله ای که در صورت برقراری ارتباط پایدار به اینترنت 5G حل می شود.

کره و چین پیشرو در فناوری 5G

اکنون اخبار نسل جدید اینترنت ۵G در گوشه و کنار جهان منتشر میشود و کاربران بسیاری نیز در انتظار اجرای آن در کشورهای خود هستند، کشورهای زیادی با همکاری اپراتورهای اینترنت و غول‌های تکنولوژی در جهان درصدد برقراری این نسل جدید از اینترنت هستند و پیش بینی می شود که تا پنج سال آینده، حداقل یک میلیارد نفر در جهان به شبکه اینترنت پرسرعت ۵G دسترسی پیدا می‌کنند و از کشورهایی که در این زمینه پیش قدم شده اند می توان به چین، کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا اشاره کرد.

در حال حاضر به نظر می‌رسد چین (همراه با ایالات متحده آمریکا) پیشتاز توسعه و پیاده سازی شبکه‌های  ۵G است و احتمالا در چند سال آینده بر بازار مسلط خواهد شد. اپراتورها و وندورها در بریتانیا و سایر نقاط جهان باید درس‌هایی را از چین بیاموزند و بر خدمات فناوری تمرکز کنند که بهره‌وری را به حداکثر می‌رساند و باعث ایجاد درآمد در عصر ۵G است. برای رسیدن به ۵G باید پهنای باند در سراسر شبکه و با استفاده از تکنیک‌های تعریف شده نرم افزار محور به حداکثر برسد./ایسنا/

نظر شما چیست؟