اخبار لوازم خانگی

افزایش قیمت قدرت رقابت داخلی ها را خواهد گرفت

هرچقدر که قیمت گران شود به همان اندازه بازار تحت الشعاع قرار میگیرد. با افزایش قیمت چیزی که کاهش پیدا می کند فروش است و از طرفی قدرت رقابت تولید کننده ی داخلی با کالای وارداتی را کاهش می دهد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، دبیر کل انجمن لوازم خانگی با اشاره به موضوع افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی کشور بیان داشت : بازار لوازم خانگی چندسالی است که تغییر قیمت نداشت و تورم به وجود آمده و تأثیر آن هم که کاملا مشخص است با این حال در کنار سایر افزایش قیمتها، بازار لوازم خانگی هم از این افزایش قیمت بی بهره نماند و لوازم خانگی جهش 5 درصدی را تجربه کرد.

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار «ال کا ایران» افزود : مواد اولیه مانند ورق و مواد پتروشیمی برای تولید کننده ی لوازم خانگی گران تمام می شود چنانکه این مواد هم با افزایش قیمت روبرو بوده اند.

وی با اشاره به افزایش قیمت نرخ ارز بیان داشت : مجموع این افزایش قیمتها تولیده کننده را ناگزیر به افزایش قیمت می کند. تولید کننده دوست ندارد که افزایش قیمت داشته باشد و باالطبع آن بخشی از بازار خود را از دست بدهد.

وی افزود: هرچقدر که قیمت گران شود به همان اندازه بازار تحت الشعاع قرار میگیرد. با افزایش قیمت چیزی که کاهش پیدا می کند فروش است و از طرفی قدرت رقابت تولید کننده ی داخلی با کالای وارداتی را کاهش می دهد.

خالقی در ادامه اضافه کرد: ما در ایران علاوه بر حجم کالای وارداتی با انبوهی از کالای قاچاق هم روبرو هستیم. کسی که در چنین بازاری فعالیت می کند، دوست دارد که قیمت عرضه به مشتری قیمت رقابتی باشد تا بازار را ازدست ندهد و حتی در مواقعی قیمت را کاهش دهد. این افزایش قیمت یقیناً به صلاح تولید کننده نیست اما با توجه به شرایط مجبور به افزایش قیمت است.

خالقی در پاسخ به سؤال خبرنگار «ال کا ایران» در این مورد که افزایش نرخ ارز مربوط به سه ماه پیش بود که با تمهیدات دولت مجدد به نرخ گذشته برگشت و موضوع افزایش قیمت با توجه به این مسئله نباید شامل حال کالاهایی که در حال حاضر در بازار هستند بشود گفت: شرایط بازار حکم می کند که شما توانایی خریدتان را در مواد اولیه و… افزایش دهید، حال با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه، فروشنده باید قیمت تمام شده را با این شرایط محاسبه کند.

وی ادامه داد : تولید کننده اگر کالایی را درحال حاضر با نرخ قبلی بفروشد به عنوان مثال با همان نرخ در گذشته می توانست 10 تن ورق بخرد اما الآن نمی تواند چون در  بخش تأمین مواد اولیه شاهد افزایش قیمت هستیم، بنابراین افزایش قیمت شامل کالاهای فعلی هم می شود. ارزش پول و سرمایه ی در گردش در چنین شرایطی پایین می آید بنابراین تولیده کننده دست به افزایش قیمت می زند.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی در پایان در خصوص جلسه ی انجمن تولید کنندگان که دیروز برگزار شد به خبرنگار ال کا ایران توضیح داد: از نظر درون سازمانی جلسه ی بسیار خوب و مؤثری بود اما تصمیمی نسبت به بازار نداشتیم و البته در دستور کار جلسه هم نبود. ناگقته نماند که قانون هم ما را در این خصوص منع می کند که درباره ی بازار تصمیم گیری کنیم. بیشتر روی کارهای اجرایی، قوانینی که در شرف وضع شدن هستند، موضوع مهم قاچاق کالا بحث ، استاندارد لوازم خانگی رایزنی کردیم که خوشبختانه خروجی خوبی داشتیم و نشان می دهد انجمن لوازم خانگی هر روز بیشتر خودش را پیدا می کند. در شرایطی که رکود باعث می شود که همه با هم رقابت داشته باشند و گاهی نیز بازار یکدیگر را خراب کنند، خوشبختانه در انجمن اصلا وضع به این صورت نیست بلکه همه در صدد سهم بیشتر بازار از کالای تولید داخل هستند.

نظر شما چیست؟