اخبار لوازم خانگی

صنعت لوستر دیگر پرفروغ نیست

تولیدکنندگان صنعت لوستر از نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار، واردات بی رویه کالا، نبود اعتماد عمومی به محصول داخلی، محدودیت بازار و نوآوری در تولید می گویند که این امر نیازمند همراهی دولت و ایجاد بسترهای لازم برای تولیدکنندگان است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، لوستر و صنایع روشنایی از صنایع با سابقه در ایران به شمار می رود که با توجه به ظرافت آن و گره خوردن با هنر نیاز به دقت و سلیقه بالایی دارد؛ بنابراین می توان گفت که این صنعت یکی از صنایع موفق در کشور به شمار می رود که گسترش و رونق خود را مدیون ذوق و سلیقه ایرانی می داند.
به گفته بسیاری از تولیدکنندگان و مسئولان این صنعت دیرپا در این ایام حال و روز خوبی ندارد و رکود و کسادی بازار شرایط سختی برای تولیدکنندگان لوستر و روشنایی به وجود آورده است.
با توجه به اینکه لوستر یک کالای لوکس و تزیینی است و خرید آن در هر شرایطی توجیه اقتصادی برای خانوار ندارد؛ اکنون علاوه بر رکود، با اشباع بازار مواجه است.
به گفته برخی از دست اندرکاران این صنعت، رکود در ساخت و عرضه مسکن، بالا رفتن سن ازدواج عوامل ثانویه ای هستند که بر صنعت لوستر اثر گذاشته اند ضمن آنکه نمی توان شرایط سخت اقتصادی که افراد را از خرید وسایلی همچون آینه و شمعدان و وسایل تزیینی منصرف می کند، نادیده گرفت.
یکی از مشکلات تولیدکنندگان لوستر، واردات آن به ویژه از کشور چین است که نه تنها ظاهر متناسب و زیبا برای معماری ایرانی ندارند، بلکه از لحاظ مواد اولیه نیز استانداردهای لازم در آنها رعایت نشده و از کیفیت پایینی برخوردار هستند اما به دلیل قیمت پایین رقیب لوستر ایرانی شده است.

** صنعت لوستر در زمینه صادرات حرفی برای گفتن دارد
«احمد روحانی» رییس اتحادیه چینی، بلور و لوستر با بیان اینکه صنعت لوستر در ایران قدمت زیادی دارد، گفت: این صنعت اشتعالزا و درآمد زا است ضمن اینکه بستر صادراتی دارد.
وی اظهارداشت: به دلیل محدودیت بازار فروش، تولیدکنندگان با یک سوم ظرفیت خود کار می کنند و بنابراین لازم است دولت تشکیلات مستقلی برای صادرات ایجاد کند.
وی افزود: در گذشته هر تولیدکننده لوستر 300 تا 400 کارگر داشت که به دلیل مشکلات و محدودیت در فروش و صادرات، بسیاری از آنان بیکار شدنده اند.
رحمانی اعلام کرد: 400 کارخانه تولیدکننده لوستر در کشور فعال است و 40 هزار نفر به صورت مستقیم و یکصد هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این رسته فعالیت می کنند؛ در نتیجه، این صنعت می تواند در زمینه ایجاد اشتغال حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی اضافه کرد: ما نباید به بازار داخل تکیه کنیم؛ همچنین باید تلاش کنیم از حداکثر ظرفیت کارخانه ها استفاده کنیم که این مهم با سازماندهی تولیدکنندگان و گسترش صادرات محقق می شود.
این مقام صنفی گفت: بیش از 95 درصد مواد اولیه لوسترهای دست ساز داخلی است اما به دلیل بالا بودن هزینه های انرژی، قیمت نهایی بالاتر است و اگر حمایت و زیرساخت‌ها فراهم شود، شرایط بهتر خواهد شد.

** مواد اولیه ثبات قیمت ندارند
«حسین دهاقین» یکی از تولیدکنندگان لوستر که 35 سال است در این حوزه فعالیت می کند، گفت: هزینه دستمزد ماهانه، حق بیمه 30 درصدی، محاسبه گاز و برق با نرخ تجاری و واردات اقلام خارجی از چالش‌های پیش روی این صنعت ریشه‌دار کشور است.
وی تاکید کرد: بیشتر مواد اولیه در این صنعت همچون آلیاژ برنجی و برنزی در داخل وجود دارد اما مشکل اصلی ما این است که این آلیاژها ثبات قیمت ندارند و این نوسان اختلالاتی را به وجود آورده است.
این تولیدکننده در رابطه با واردات لوستر و چراغ های تزیینی از چین و مشکلات به وجود آمده در این رابطه نیز گفت: 90 درصد لوسترهای موجود در بازار چینی هستند. اجزای این لوسترها به کشور وارد می‌شوند که برخی از آنها کپی محصولات با کیفیت خارجی است که گاهی با قیمت بالاتر از محصول اصلی نیز به فروش می‌رسند.
دهاقین اضافه کرد: کشور چین با استفاده از تکنولوژی های نوین، آلیاژها را با هم ترکیب کرده و محصولات ارزان قیمتی را تهیه می کند این در حالیست که ما از لحاظ تکنولوژی به این درجه نرسیده ایم.

** لوسترهای ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند
«علی اکبر نجفی» یکی دیگر از تولیدکنندگان حاضر در نمایشگاه که سابقه 12 سال فعالیت در این حوزه را دارد گفت: لوسترهایی که در داخل تولید می شود از لحاظ کیفیت با محصولات ایتالیا برابری می کنند.
وی افزود: بسیاری از تجار ترکیه ای محصولات ما را خریداری می کنند و بعد با برچسب ایتالیا و قیمت بالایی به فروش می رسانند.
این تولیدکننده ادامه داد: بیشتر محصولات ما به کشورهای روسیه، عراق و ترکیه صادر می شود و با توجه به ذوق و سلیقه بالای تولیدکنندگان، این محصول جایگاه ویژه ای در بین دیگر کشورها دارد.
نجفی نبود ثبات قیمت مواد اولیه را یکی از مشکلات اصلی عنوان کرد و گفت: قیمت آلیاژ مفرغ و برنج در طول سال نوسان دارد و برای نمونه امسال این آلیاژ 40 درصد گران شدند و بسیاری از برنامه ریزی های تولیدکنندگان را برهم زدند.
نجفی در رابطه با نیازسنجی بازار برای تولید گفت: بسیاری از لوسترهای تولیدی سبک قدیمی هستند و متاسفانه نیازسنجی برای تولید نداریم البته برخی طراحی ها نیز انجام شده که باعث شده قیمت های تمام شده این کالا افزایش یابد.

** باید اعتماد سازی در بین مصرف کنندگان ایجاد شود
«مهرداد محبوبی» که سابقه 25 ساله ای در تولید لوستر و چراغ های تزیینی دارد نیز به ایرنا گفت: تولیدکنندگان این صنعت همچون سایر تولیدکنندگان با مشکلات متعددی در این حوزه مواجه هستند اما باید قبول کنیم که خود آنها نیز کم کاری کردند.
وی اظهارداشت: تولیدکنندگان همواره توجهی به خواسته مشتریان ندارند در حالی که در دنیا تولید مطابق نیاز بازار است.
این تولیدکننده با تاکید بر اینکه نوآوری در تولید و به روزرسانی صنعت باعث رونق آن می شود، افزود: رکود بازار بخشی مربوط به تولیدکننده و کم کاری خود تولیدکنندگان است و تقلب در کارها باعث از دست دادن مشتری شده است.
به گفته وی، بسیاری از تولیدکنندگان در این صنعت، تولیدکننده واقعی نیستند بلکه مونتاژکارانی هستند که بیشتر به دنبال کسب سود هستند.
نجفی تاکید کرد: باید ارزیابی کالا انجام شود و از تولید و صادرات کالاهای بی کیفیت به بازار جلوگیری شود زیرا این موضوع باعث بی اعتمادی بسیاری از مصرف کنندگان شده است.
این تولیدکننده ارزیابی محصول، ارائه خدمات فنی به تولیدکنندگان و حضور در نمایشگاه های مهم را از جمله اقدامات موثر در گسترش صادرات لوستر عنوان کرد.
وی تاکید کرد: تولید کالاهای با کیفیت نیازمند ماشین آلات پیشرفته و تکنولوژی است که خود در شرایطی محقق می شود هزینه گزافی انجام شود و با کمک دولت بسیاری از این مشکلات برطرف می شود.

** فرجام سخن
توسعه اقتصادی کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی از مسیر گسترش حضور بخش خصوصی در عرصه تولید و حمایت از کارآفرینان حقیقی در زمینه‌هایی مختلف صنعت می‌گذرد.
به گفته تولیدکنندگان و فعالان صنعت لوستر، این صنعت عرصه خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمدزاست که متاسفانه به دلیل نبود ثبات قیمت مواد اولیه، واردات و هزینه بالای تولید با اختلالاتی روبه روست و نیازمند سیاستگذاری مناسب و ایجاد بستر لازم برای صادرات است.
برپایه گفتار مسئوولان ارشد نظام و سیاست های اقتصاد مقاومتی، ورود محصولات خارجی فقط در زمانی مجاز است که مشابه داخلی آن وجود نداشته باشد؛ از سوی دیگر، این واردات باید به انتقال دانش و فناوری روز دنیا منجر شود و حتی زمینه ایجاد تولیدات مشترک با برندهای معتبر جهانی فراهم آید.
فقط در چنین شرایطی است که تولیدکنندگان داخلی می توانند جایگاه خود را در نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در رقابت با محصولات مشابه خارجی بیابند.
بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی لوستر، چراغ های روشنایی و تزیینی سوم دی ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت و امروز به کار خود پایان می دهد.
 

نظر شما چیست؟