سایر خبرها

مبارزه با فساد اولویت اصلی گمرک است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پیامی که به مناسبت روز جهانی گمرک صادر شد، مبارزه با فساد را الویت اصلی گمرک عنوان کرد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی در پیام مسعود کرباسیان آمده است:

روز جهانی گمرک به عنوان مناسبتی بین المللی، فرصتی است برای قدردانی از زحمات همه فعالین این عرصه مهم و راهبردی اقتصاد کشور، بنده در آغاز، این مناسبت را به همه کارکنان زحمتکش و مدیران سختکوش گمرک در جای جای ایران عزیز تبریک عرض کرده و از زحمات بی دریغشان قدردانی می کنم.

وی افزوده است : به گواه کارشناسان و متخصصین امر، ارزیابی عملکرد گمرک جمهوری اسلامی ایران در دولت تدبیر و امید نشان از آن دارد که این سازمان در مسیر تسهیل تجارت فرامرزی و بهبود فرایندها منطبق با جریان تجاری جهان حرکت درست و شتابانی داشته است. سال گذشته، به تایید مراجع ملی و بین المللی، سال موفقیت آمیز و ویژه ای برای گمرک ایران بود. اقداماتی چون؛ فراگیر شدن استقرار سامانه جامع گمرکی و به عبارتی پوشش کامل الکترونیکی فرایندها ، بالا بردن سرعت واردات و صادرات، کاهش هزینه و شفاف سازی در مبادلات تجاری و موفقیت هایی چون؛ کسب رتبه نخست در جشنواره شهید رجایی، کسب رتبه نخست جهانی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم جهانی در مبارزه با قاچاق کالا تایید کننده این ادعاست.

کرباسیان آورده است: اعلام شعار سال ۲۰۱۸ سازمان جهانی گمرک با عنوان «محیط تجاری امن برای توسعه اقتصادی»، بیش از هر زمان دیگری ضرورت مبارزه با انواع فساد و تسهیل هر چه بیشتر فضای کسب و کار در یک تعامل سازنده جهانی را عیان می سازد. در همین چهارچوب، شفاف سازی هر چه بیشتر فرایند ها و تداوم مبارزه سرسختانه با فساد و از بین بردن همه زمینه های آن، به عنوان یکی از اولویت های اساسی،باید در گمرک مورد توجه باشد. اولویتی که ضمن اعتماد زایی هر چه بیشتر و تقویت سرمایه اجتماعی می تواند گمرک را از پشتوانه قدرتمند افکار عمومی برخوردار سازد. رعایت کامل حقوق شهروندی و تکریم فعالان اقتصادی و به ویژه بازرگانان که بیشترین تعامل را با گمرک دارند سبب خواهد شد امنیت خاطر و اطمینان آنها در این تعامل دو سویه در نهایت منجر به تسهیل امر تجارت و رونق بیشتر در این زمینه باشیم. به طور یقین یکی از ابزارهای موثر در تقویت این اعتماد و افزایش سرمایه اجتماعی بهره گیری از ظرفیت های مناسب اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی پیرامون اقداماتی است که در گذشته پایه گذاری شده و یا اکنون در دست اقدام است، فراموش نکنیم که اطلاع رسانی به مردم خود یکی از مظاهر رعایت حقوق شهروندی است زیرا مردم حق دارند بدانند که خدمتگزارانشان در این سازمان چه خدماتی را با چه کیفیتی عرضه می کنند.

 

نظر شما چیست؟