سایر خبرها

بزرگترین بلعندگان انرژی در کشور کدامند؟

معاون فنی و پتانسیل سنجی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) گفت: براساس تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی روشنایی، در بخش اداری سرمایش و تهویه متبوع و در حوزه تجاری سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع به ترتیب با درصد ۳۰، ۳۴ و ۶۲ بیشترین میزان مصرف انرژی را در کشور دارند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امیر دودابی‌نژاد در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر در جمع خبرنگاران با اشاره به تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی اظهار کرد: میزان مصرف کولرهای آبی و گازی ۲۶ درصد، یخچال فریزر ۲۸ درصد، سیستم صوتی و تصویری ۱۰ درصد، لباسشویی یک درصد و سایر مصارف پنج درصد را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این‌که سیستم‌های روشنایی بیشترین میزان مصرف در بخش خانگی را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: ۳۰ درصد مصرف انرژی الکتریکی در حوزه خانگی مربوط به سیستم‌های روشنایی می‌شود، لذا لازم است که مشترکان توجه بیشتری در نحوه‌ مصرف خود داشته باشند.

معاون فنی و پتانسیل سنجی ساتبا در خصوص تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش اداری، گفت: در این حوزه سرمایش و تهویه متبوع ۳۴ درصد مصرف انرژی را به خود اختصاص داده همچنین در بحث روشنایی ۲۵ درصد، گرمایش ۲۱ درصد، ماشین‌های اداری ۱۵ درصد و سایر مصارف پنج درصد شاهد مصرف انرژی در بخش اداری هستیم.

دودابی‌نژاد ادامه داد: در حوزه تراز مصرف انرژی الکتریکی در بخش تجاری نیز شاهد مصرف ۶۲ درصدی در حوزه سرمایش، گرمایش و تهویه متبوع هستیم. از سوی دیگر در حوزه روشنایی ۱۹ درصد، ماشین‌های اداری ۱۱ درصد و در آسانسور هشت درصد مصرف انرژی الکتریکی در بخش تجاری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نکاتی برای مدیریت مصرف گفت: با استفاده از سایه‌بان روی کندانسور یا کولر آبی بهره‌وری سیستم سرمایش افزایش می‌یابد. علاوه بر این با نگهداری به موقع به ویژه تمیز یا تعویض کردن فیلتر کولر می‌توان به میزان قابل توجهی در کاهش مصرف برق و هزینه‌های آن گام برداشت. علاوه بر این، استفاده از پنجره‌های دو جداره و نصب درزگیر روی پنجره می‌توان مانع ورود گرما به داخل منزل شد.

معاون فنی و پتانسیل سنجی ساتبا تصریح کرد: لازم است که مشترکان هنگام انتخاب و خرید کولر به برچسب انرژی توجه کنند تا علاوه بر اطمینان از بازده کولر طول عمر آن را نیز افزایش دهند. علاوه بر این لازم است ظرفیت کولر متناسب با فضای تحت سرمایش انتخاب شود.

/ایسنا/

نظر شما چیست؟