اخبار لوازم خانگی

۱۵۰ میلیون دلار صادرات لوازم‌خانگی تولیدی استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی بابیان اینکه قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کاهش‌یافته است گفت: واحدهای تولیدی دولتی در آذربایجان شرقی که بر اساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذارشده بود ناموفق بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حسین نجاتی، تحریک بازار را بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی دانست، اظهار داشت: باید بازار را تحریک کرده و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و همچنین صادرات واحدهای تولیدی نیز باید افزایش یابد و افزایش صادرات واحدها زمانی صورت می‌گیرد که زیرساخت‌های لازم محیا شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بازار داخلی کشش فروش محصولات تولیدی واحدهای تولیدی و صنعتی را ندارد، افزود: برای تحریک بازار یقیناً قدرت خرید مردم نیز شرط است اما در زمینه صادرات شرایط این‌گونه است که باید با کشورهای همسایه تعامل داشته باشیم و بدانیم نیازهای کشورهای همسایه یست تا بر اساس آن تولیدات را صادر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه قدرت خرید مردم به‌ویژه مردم آذربایجان شرقی نسبت به گذشته کاهش‌یافته است، ادامه داد: واحدهای تولیدی تاکنون به حالت سنتی فعالیت کرده‌اند و از طرفی واحدهای تولیدی تا به حال توانسته‌اند مدیریت و مالکیت را همدیگر تفکیک کنند و حتی نمی‌توانند با دست‌یابی به علم صادرات بازاری برای فروش تولیدات خود پیدا کنند.

نجاتی اضافه کرد: بیشترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی از بابت نداشتن علم لازم برای صادرت است و اساس مشکلات زمانی حل می‌شود که واحد تولیدی وقتی اجناسی تولید می‌کند نباید در انبارها دپو کند ولی می‌بایست برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد تولیدات هم در بازار داخلی و خارجی مشتری داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از صادرات ۱۵۰ میلیون دلار لوازم‌خانگی به کشورهای خارجی از این استان خبر داد، گفت: یکسری از استانداردهایی که کشورهای همسایه دارند که واحدهای تولیدی ما به لحاظ نداشتن این استانداردها از صادرات تولیدات به این کشورها محروم می‌شوند چون‌که علم لازم را نداریم به همین دلیل محصولات تولیدی در انبارها دپو می‌شوند.

وی تعامل با کشورهای همسایه، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، نیازسنجی بازارهای خارجی و افزایش کیفیت محصولات تولیدی را زمینه‌ساز افزایش ظرفیت صادرات واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی ذکر کرد، افزود: اکنون تسهیلات بانکی ۱۸ درصد به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود در حالی که تسهیلات با این میزان بهره بانکی به درد واحدهای تولیدی نمی‌خورد به‌طوری که وام ۱۸ درصد علاجی برای دردهای واحدهای تولیدی نمی‌کند.

نجاتی بابیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی آذربایجان شرقی به لحاظ قدیمی بودن نیاز به بازسازی و نوسازی دارند، گفت: واحدهای تولیدی بیشتر فکر می‌کنند که همانند دهه‌های گذشته تولیداتشان مشتری ثابتی خواهند داشت اما دریغ از اینکه به استفاده از تکنولوژی‌های جدید در تولیدات و بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات فکری کرده باشند و یا اینکه روزی برسد که قدرت خرید مردم کاهش یابد و بازار فروش نداشته باشد در حالی که می‌بایست با پیش‌بینی این روزها به صادرات هم‌فکری کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با عنوان اینکه متأسفانه بازار داخلی از تولیدات واحدهای تولیدی و صنعتی اشباع‌شده است یادآور شد: واحدهای تولیدی دولتی در آذربایجان شرقی که بر اساس اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شده بود ناموفق بود و حال که بیشترین واحدهای تولیدی استان را واحدهای تولیدی و یا همان صنایع کوچک تشکیل می‌دهند با کوچک‌ترین ضربه‌ای سریع آسیب می‌بینند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع و واحدهای تولیدی کوچک در آذربایجان شرقی، گفت: متأسفانه مشکلی که در واحدهای تولیدی کوچک بخش خصوصی بیشتر دیده می‌شود ترکیب مالکیت و مدیریت است و حتی برخی از واحدهای تولیدی سرشناس آذربایجان شرقی چون نتوانستند مدیر تربیت کنند زمین خوردند و سعی می‌کنند هر کاری را به‌تنهایی انجام دهند که این امر نمی‌شود محقق شود.

نظر شما چیست؟