اخبار لوازم خانگی

«صنعت لوازم خانگی» با باد خروج آمریکا از برجام نمی لرزد

می توانیم منکر شویم که سیاست های خسمانه دولتمردانه آمریکایی تاثیری بر اقتصاد کشور نداشته چرا که با آغاز تحریم های هسته ای در بخش های مهم و حیاتی کشور از جمله دارو و صنعت خودرو دچار نگرانی ها و البته چالش های نفسگیری شدیم. اما در این میان سهم صنعت لوازم خانگی در دوران تحریم و پسا برجام چه بود ؟

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نمی توانیم منکر شویم که سیاست های خسمانه دولتمردانه آمریکایی تاثیری بر اقتصاد کشور نداشته چرا که با آغاز تحریم های هسته ای در بخش های مهم و حیاتی کشور از جمله دارو و صنعت خودرو دچار نگرانی ها و البته چالش های نفسگیری شدیم. اما در این میان سهم صنعت لوازم خانگی در دوران تحریم و پسا برجام چه بود ؟ صنعت لوازم خانگی کشور در دوران سخت جنگ تحمیلی و همچنین انبوه مشکلات داخلی و خارجی در آن زمان، روی پای خود ایستاد اما باید قبول کرد در دوره ای که زمان پیشرفت این صنعت و همچنین همگام سازی خود با تکنولوژی روز دنیا بود، عقب ماند و این عقب ماندگی باعث ورود برندهای خارجی به بازار شد.  البته به خودی خود حضور برندهای خارجی در بازار ایران بد نبوده چرا که باعث ایجاد رقابت و شکستن انحصار برندهای داخلی می شود و اگر مدیریت درست و دقیقی انجام شود، میتوان امیدوار بود که این اتفاق  باعث رشد کیفی محصولات داخلی شود. اما نکته مهم این روزهای صنعت لوازم خانگی کشور خروج آمریکا از برجام است. اینکه این بدعهدی تا چه میزان بر صنعت لوازم خانگی ایران تاثیر گذار خواهد بود و آیا اصلا خروج آمریکا از برجام به منزله لنگ شدن پای صنعت لوازم خانگی ایران است؟

وضعیت برندهای خارجی در دوران بدعهدی
در حال حاضر میزان سرمایه گذاری برندهای خارجی در ایران به چند برند کره ای و آلمانی خلاصه می شود که البته میزان قابل توجه ای نیز بوده و تقریبا حضور این برندها مربوط به دوران پسا برجام هم نمی شود. سه برند مطرح کره ای سامسونگ، ال جی و دوو در دوران تحریم نیز در این کشور حضور داشته و وفاداری خودرا در دوران تحریم نشان دادند. گواه این ادعا حجم سرمایه گذاری این برندها در خاک ایران و احداث کارخانه های تولیدی که هم اکنون نیز در حال فعالیت بوده است.

نکته قابل توجه بی اعتنایی برند سامسونگ به سیاست های آمریکا در قبال ایران است چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده از سمت مدیران این شرکت کره ای، سامسونگ در 3 ماهه نخست سال 2018 با کسب 20.6 درصد از سهام بازار آمریکا در صدر فروش ماشین لباسشویی این بازار قرار گرفته است.

با توجه به میزان قابل توجه سهم بازار سامسونگ در بازار آمریکا، این غول تکنولوژی بازار ایران را رها نکرده و همچنان در حال توسعه بخش تولید داخل خود است.از طرفی برندهای دیگری نظیر، بوش و یا بکو که در بازار ایران حضور داشته و سهم خوبی از بازار را به خود اختصاص داده اند نیز هیچ وقت در سایه تصمیمات آمریکا قرار نگرفته و چه در دوران تحریم و یا برجام به کار خود ادامه داده اند.

حضور سرمایه گذاران خارجی
پس از توافق نامه هسته ای یا همان برجام، زمزمه هایی برای حضور برندهای خارجی به صورت سرمایه گذاری مطرح شد که البته این مهم مختص صنعت لوازم خانگی نبوده و در تمامی صنایع کشور تسریع یافته بود. قطعا حضور سرمایه گذاران خارجی باعث ورود تکنولوژی ساخت و البته رقابت بیشتر در بازار می شود اما ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که حتی در دوران پسابرجام نیز برخی از کشورهای اروپایی از ورود به بازار ایران امتناع کرده و منتظر تصمیمات ترامپ بودند که با خروج آمریکا از برجام، احتمالا حضور برندهای جدید به جهت سرمایه گذاری در بازار ایران منتفی خواهد بود. البته بخش واردات نیز به فعالیت سابق خود ادامه خواهد داد و اگر هم به دلیل سیاست های آمریکا از واردات محصولات خود به بازار ایران جلوگیری کنند، سهم بازار فروش خودرا از دست داده و اتفاق خاصی برای صنعت لوازم خانگی ایران رخ نخواهد داد.

تولیدکنندگان داخلی و مواد اولیه تولید
نقطه آسیب پذیر صنعت لوازم خانگی ایران پس از خروج آمریکا از برجام، تولیدکنندگان داخلی هستند. باید صادق باشیم و بگوییم که اگر آمریکا بتواند متحدان خودرا متقاعد کند که با خود همرا شوند، در واردات مواد اولیه جهت تولید با مشکل مواجه خواهیم شد. این مهم از دو دیدگاه قابل بررسی است. اول آنکه برای واردات مواد اولیه تولید نیازمند ارز یا قیمت مناسب هستیم چرا که در نهایت این میزان ارز بر قیمت تمام شده محصولات تاثیر گذار بوده و اگر تولید کننده نتواند با قیمت مناسب مواد اولیه را وارد کند، با افزایش قیمت محصولات مواجه خواهیم بود. از طرفی مجوز ورود مواد اولیه و قطعات به کشور است که بعید به نظر می رسد آمریکا بتواند از ورود آن جلوگیری کند.

چرا که در دوران تحریم نیز مواد اولیه تولید وارد بازار ایران می شد.به طوری کلی صنعت لوازم خانگی در کشور با خروج آمریکا از برجام تاثیر خاصی و موجب ایجاد اتفاق خاصی نخواهد شد تنها مشکلی که نیازمند بررسی و برنامه ریزی از سوی دولتمردان را دارد مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه تولیدکنندگان است در این راستا فریدون نصیری رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه در گفت و گو با خبرنگار «ال کا ایران» اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام تاثیری چندانی بر صنعت لوازم خانگی نخواهد داشت و از نگاه ما اتفاقی صورت نگرفته است به همین سبب اقداماتی که تا دیروز انجام داده ایم در ادامه هم به همین شیوه عمل خواهیم کرد.  وی بیان کرد: مردم باید نسبت به اقدامات دولت اعتماد و اطمینان کرده و تحمل بورزند تا از این شرایط بحرانی اقتصادی در کشور که متاثر از سومدیریت داخلی بوده و ارتباطی به جریانات برجام ندارد عبور کنیم.
 

نظر شما چیست؟