اخبار لوازم خانگی

کلاف سردرگم ارز مبادله ای برای تولید کنندگان داخلی/ واردکنندگان در اولویت های بعدی

موضوع اختصاص ارز مبادله ای به فعالان و تولیدکنندگان داخلی همواره دچاری حواشی فراوانی بوده است. اینکه گفته می شد این ارز به عده ای خاص تعلق می گیرد و عده ای دیگر از تولیدکنندگان از دریافت آن محروم می مانند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوع اختصاص ارز مبادله ای به فعالان و تولیدکنندگان داخلی همواره دچاری حواشی فراوانی بوده است. اینکه گفته می شد این ارز به عده ای خاص تعلق می گیرد و عده ای دیگر از تولیدکنندگان از دریافت آن محروم می مانند.

16 اردیبهشت ماه سال جاری بود که اتاق اصناف ایران از اختصاص ارز مبادله ای به تولیدکنندگان داخلی صنعت لوازم خانگی خبر داد و گفته بود که تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور با مراجعه به بانک مرکزی، پس از اتمام مراحل ثبت نام، ارز 4200 تومانی برای واردات مواد اولیه و قطعات را دریافت کنند.

بر اساس آنچه که خبرنگار ما از آن مطلع شد بسیاری از تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی مراحل ثبت نام خود را انجام داده و منتظر دریافت ارز مبادله ای 4200 تومانی بودند.

 در تاریخ 19 اردیبهشت مصادف با بدعهدی آمریکایی ها و خروج آنان از معاهده برجام، یک منبع آگاه به خبرنگار «ال کا ایران» خبر داد که  بانک مرکزی از اختصاص ارز به تولیدکنندگان ممانعت کرد و گفته که اولویت های تغییر کرده است.

پس از آن خبرها از منابع دیگری به گوش رسید که تنها برخی از تولیدکنندگان داخلی ارز مورد نظر جهت واردات مواد اولیه به منظور تولید کالا را دریافت کرده اند و مابقی تولیدکنندگان موفق به دریافت آن نشده اند.

دکتر انصاری، دبيرکل انجمن صنايع لوازم خانگی کشور؛ در همین رابطه خبر داد : تا 2 ماه پیش که ارز مبادله ای برای تولیدکنندگان داخلی فراهم بود، هیچ مشکلی وجود نداشت و از طرفی وجود این ارز به ایجاد یک رقابت سالم کمک می کرد. اما در حال حاضر به ارز ۴۲۰۰ تومانی دسترسی نداریم و باید بدانیم که نوسانات و محدودیت های ارزی در قیمت تمام شده محصول نقش موئثری خواهد داشت.

وی گفت : دولت مدعی است که ارز مبادله ای 4200 تومانی برای تولیدکنندگان فراهم است اما به واقع ما به دریافت ارز 5000 تومانی هم موفق نشدیم.

حال این سوال مطرح است که آیا دولت ارز مبادله ای را در اختیار این تولیدکنندگان قرار داده یا خیر ؟ اصلا چه کسانی تولید کننده محسوب می شوند و آنان که معتقدند ارز دریافت نکرده اند مشکل از کجاست ؟

مرتضی میری، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این باره به خبرنگار«ال کا ایران» گفت : اینکه می گویند تولیدکنندگان ارز دریافت نکرده اند درست نیست چرا که بنده شخصا با بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ کشور در تماس بوده ام و مطلع هستم که ارز لازم را دریافت کردده اند.

وی ادامه داد : شایعاتی مطرح شده که در جلساتی شبانه تنها برخی از تولیدکنندگان ارز دریافت کرده اند!!! این موضوع صحت ندارد. برای اطلاعتان عرض کنم تمامی کسانی که مراحل ثبت نام خود را انجام داده و جزو تولیدکنندگان داخلی محسوب می شدند ارز مورد نیاز خودرا دریافت کرده اند.

میری افزود : در این میان اگر عده ای موفق به دریافت ارز نشده اند قطع به یقین مشکل قانونی داشته اند و به اصطلاح مدارکشان کامل نبوده است.

 نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پایان گفت : در این میان تنها واردکنندگانی که محصول نهایی را وارد می کردند در اولویت های بعدی قرار گرفته اند و تا به امروز موفق به دریافت ارز نشده اند.

انتهای پیام/
 

نظر شما چیست؟