اخبار لوازم خانگی

راهکار های حمایت از تولید زیر ذربین دولتی ها

رشد بیکاری، افزایش میزان واردات به کشور، وابستگی به درآمد نفتی و حاکم شدن رکود بر بخش قابل توجهی از صنایع کشور و بازار تنها بخشی از مشکلات و مسائل موجود در کشور بوده است یکی از راه های درمان موارد یاد شده توسعه تولید ملی و حمایت از آن خواهد بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» وبه نقل از «میهن صنعت»، اهمیت وضعیت اقتصادی کشور تا جایی است که طی مقام معظم رهبری عنوان سال های گذشته و سال 97 را اقتصادی نام گذاری کرده اند و سال جاری و سال گذشته هر 2 مربوط به حمایت از تولید و توسعه این بخش معطوف بوده است.

رشد بیکاری، افزایش میزان واردات به کشور، وابستگی به درآمد نفتی و حاکم شدن رکود بر بخش قابل توجهی از صنایع کشور و بازار تنها بخشی از مشکلات و مسائل موجود در کشور بوده است یکی از راه های درمان موارد یاد شده توسعه تولید ملی و حمایت از آن خواهد بود.

طی 2 سال اخیر نشست ها و کمپین های زیادی برگزار شد که نتیجه ی به دنبال نداشت و پایان داستان این مراسم ها باز بود اتفاقی حاصل نشده است.

یک خرداد ماه در سالن همایش های سازمان صدا و سیما جلسه ای با نام هم اندیشی کالای ایرانی با حضور برخی از تولیدکنندگان و کارآفرینان موفق کشور و وزیرصنعت، معدن و تجارت، وزیر کار و رفاه و اجتماعی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس سازمان استاندارد به میزبانی رئیس سازمان رسانه ملی برگزار شد .

این جلسه با هدف بررسی مشکلات بخش تولید کشور و راهکارها برگزار شد نکته جالب توجه عدم حضور رئیس اتاق اصناف کشور در این مراسم بود که شاید حضور این مقام موجب می شد تا بخش قابل توجهی از مشکلات بازار کشور به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد زیر ذربین مقامات دولتی که این روزها بیشتر درگیر کنترل نوسانات بازار ارز و فیلترینگ هستند برود!

تولیدکنندگان بخش زیادی از پازل های گم شده ی تولید کشور را ذکر کردند همچنین در مقابل مقامات دولتی هم از ظرفیت های موجود و برنامه هایی که در دستور کار خود قرار دارند یاد کردند البته این برنامه خیلی وقت است تدوین شده فقط هنوز برای رسیدن به مرحله اجرایی اندکی نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد!

خوشبختانه موتور جست و جوی وزارت کار و رفاه اجتماعی بسیار پر قدرت است و اکثر مواقع در حال بررسی و ارزیابی است البته لازم به ذکر است که انصافا هم در این مورد بسیار عملکرد مطلوبی دارد اما وجود سه میلیون و ۳۶۶ هزار بیکار در کشور و روند صعودی آن یکی از مسائل قابل تامل است که شاید بهتر است این وزارت خانه در خصوص عملکرد موتور های جست و جوی خود تجدید نظر کند.

در این میان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از جمله افرادی است که بخشی از برنامه هایش به مرحله اجرایی رسیده است و نتایج جالب توجهی هم داشته است وی در این جلسه اظهار کرد: ما به ایده هایی درباره چگونگی تبدیل دانش به اقتصاد یا مرتبط کردن پژوهش به اقتصاد رسیدیم که البته در جاهایی شکست خوردیم و در نقاطی هم پیروز شدیم و به مدلهای خوبی برای معرفی شتاب دهنده های کسب و کار و پارکهای فناوری دست یافتیم.

این مقام مسئول اشاره کرد: این محیط های کسب و کار را بخش خصوصی شکل داد و پایه آن هم کسب و کارهایی است که زمین و ملک و املاک و سوله در آن تاثیرگذار نیست، بلکه فعالان این عرصه در اتاق هایی چند متری چند میلیارد تومان فروش دارند و این متفاوت از سیستم های گذشته کسب و کار است.

نکته ی قابل توجه در این بین اظهارات کارآفرینانی بود که مشکلات عرصه تولید را یکی از پس از دیگری عنوان می کردند به راستی وضعیت تولید کشور در شرایط مطلوبی قرار ندارد اما صنایع کوچک کشور عمدتا با مشکلات نظیر مالیات، بیمه و ارز دست و پنجه نرم می کنند نه تولیدکنندگان بزرگی نظیر کاله، هاکوپیان، اسنوا و… به این سبب که این تولیدکنندگان از ارز 4200 تومانی و حمایت صندوق توسعه ملی برخوردار هستند البته نباید از این موضوع فارغ شد که بالاخره وضعیت این بخش از تولیدکنندگان هم در شرایط مناسبی قرار ندارد اما به نوعی این قصه ی حسین آقای تولیدکنندگان گرفتن ماهی و از آب گل آلود است.

التبه در مقابل وزیر صنعت بیان کرد: تعداد واحد‌های تولید صنعتی از 854 واحد در سال 57 به 84 هزار و 287 واحد رسیده است.

وی افزود: تعداد معادن فعال در این مدت از 195 به 6 هزار و 455 رسیده است.

شریعتمداری گفت: در ابتدای انقلاب کمتر از سه میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی داشتیم که هم اکنون به بیش از 67 میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: تولید یخچال و فریزر از 600 هزار به حدود 6 و نیم میلیون دستگاه تولید تلویزیون از 100 هزار دستگاه به بیش از 6 میلیون دستگاه، تولید دارو از 27 میلیون قطعه به 60 میلیون و 500 هزار و تولید پودر شوینده از تولید 288 هزار تن به یک میلیون و 681 هزار تن رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در صنعت مواد لبنی شش میلیارد دلار صادارت داریم افزود: در زنجیره فولاد از تولید 2.4 میلیون تن در ابتدای انقلاب به 200 میلیون تن رسیده ایم و اکنون نیز 110 میلیون تن ظرفیت جدید در حال ایجاد است.

نکته جالب این جاست که وزیر صنعت عنوان کرد: برخی واحدهای تولیدی دچار مشکل هستند اما تعمیم به همه تولید درست نیست!

عجب پس مشکل کجاست؟

 

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟