سایر خبرها

راهکاری برای جلوگیری از جاسوسی اسپیکرهای هوشمند

کارشناسان امنیت سایبری به کاربران اسپیکرهای هوشمند توصیه کردند که تاریخچه مکالمات ضبط شده در این گجت‌ها را زود به زود پاک کنند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» به نقل از وب سایت phonearena، این روزها که بحث بر سر آسیب‌پذیری، حفره‌های امنیتی و امکان جاسوسی در محصولات مختلف حوزه تکنولوژی بالا گرفته است، محققان در تلاشند تا با کشف این ضعف‌های امنیتی، کاربران و شرکت‌های تولیدکننده این محصولات را آگاه و مطلع سازند تا علاوه بر اینکه حواس خود را در این باره بیشتر جمع می‌کنند، به برطرف کردن این مسائل امنیتی نیز بپردازند.

همین چند روز پیش بود که گزارش‌هایی مبنی جاسوسی اسپیکرهای هوشمند آمازون مبنی بر دستیار صوتی هوشمند الکسا منتشر شد. طبق این خبر اسپیکر هوشمند و دستیار صوتی الکسای آمازون، مکالمات شخصی و دیالوگ‌های رد و بدل شده میان یک زن و شوهر آمریکایی را که بر سر تعویض و خرید پارکت‌های چوبی منزل خود بحث و گفت‌وگو می‌کردند، ضبط کرده و به یکی از دوستانشان که در لیست مخاطبان الکسا بوده، فرستاده بود.

انتشار این خبر جنجال‌های بسیاری را در فضای مجازی به پا کرد و موجب شد بسیاری از کاربران بخاطر احتمال جاسوسی این گجت‌های هوشمند، آن‌ها را خاموش کرده و کنار بگذارند.

با این حال، به نظر می‌رسد که پس از این اتفاق، اعتماد مردم و کاربران به اسپیکرهای هوشمند اندکی رو به افول برود و میزان فروش این گجت‌های جدید و جذاب را تحت تاثیر قرار دهد. چراکه بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده و براین باور بودند که اسپیکرهای هوشمند سریعتر از ابزارهای واقعیت مجازی و افزوده به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ سهم بسیار بیشتری از بازار ابزارهای هوشمند و دیجیتال را از آنِ خود خواهند کرد.

حالا کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری به کاربران اسپیکرهای هوشمند هشدار داده و توصیه کرده‌اند که به تنظیمات دستگاه‌های خود بروند و تاریخچه (history) مکالمات ضبط شده آن را زود به زود پاک کنند چراکه ممکن است این اسپیکر با یک دستور صوتی فعال شده و با ارسال مکالمات شخصی رد و بدل شده میان کاربران و دوستان و خانواده‌شان، باری دیگر دردسر بیافریند.

این کارشناسان همچنین می‌گویند کاربران باید به منظور حذف مکالمات ضبط شده، به تنظیمات دستگاه مراجعه کرده و روی بخش تاریخچه کلیک کنند تا بتوانند لیست مکالمات و پیام های ذخیره شده را حذف کنند. به عقیده آن‌ها، این کار می‌تواند تا حد زیادی از احتمال جاسوسی اسپیکرهای هوشمند در محل کار و خانه بکاهد.

اسپیکرهای هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهند تا در صورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند؛ بعنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار مطلع شده، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس برقرار کنند./ایسنا/

انتهای پیام

 

نظر شما چیست؟