اخبار لوازم خانگی

واردات 17 قلم کالا با ارز دولتی/کولر گازی اسپیلت بیشترین و ماشین خشک کن لباس کمترین ارز دولتی را دریافت کردند+لیست

یکی از مهمترین علت های انتشار لیست این شرکت ها شناسایی شرکت های متخلفی بود که با وجود دریافت ارز دولتی، یا محصولات ثبت سفارش شده را وارد نکرده یا قصد داشتن کالاهای خودرا به قیمت ارز بازار آزاد به فروش برسانند که این تخلف باعث افزایش قیمت چند برابری کالا در بازار لوازم خانگی کشور شده بود.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از تنش های به وجود آمده در بازار ارز که تاثیرات مستقیم آن بازار کهنه کار لوازم خانگی را نیز با بحران مواجه کرد، رئیس جمهور دستور داد تا لیست شرکت هایی که برای واردات، ارز دولتی دریافت کرده اند منتشر شود.

یکی از مهمترین علت های انتشار لیست این شرکت ها شناسایی شرکت های متخلفی بود که با وجود دریافت ارز دولتی، یا محصولات ثبت سفارش شده را وارد نکرده یا قصد داشتن کالاهای خودرا به قیمت ارز بازار آزاد به فروش برسانند که این تخلف باعث افزایش قیمت چند برابری کالا در بازار لوازم خانگی کشور شده بود.

بر اساس این گزارش 17 قلم کالا توسط شرکت های مختلف با ارز دولتی وارد کشور شده است که در این میان کولر گازی اسپیلت در صدر جدول دریافت ارز 4200 تومانی قرار دارد.

12 شرکت برا واردات کولر گازی اسپیلت ارز دولتی دریافت کرده اند که مجموع آن به 18،104،289 یور رسید و از این حیث کولر گازی اسپیلت سکوی نخست بیشترین میزان ارز 4200 تومانی را به خود اختصاص داد.

همچنین سکوی نخست تعداد شرکت های واردکننده برای واردات یک محصول هم به بخارشور رسید. 33 شرکت مبادرت به واردات بخارشور کرده اند که نکته قابل تامل اسامی این شرکت ها و یا محدوده فعالیت آنان است که تقریبا با حوزه لوازم خانگی بیگانه اند. در این میان نام چند شرکت داروسازی نیز به چشم میخورد که در گزارشات بعدی به صورت مفصل بررسی خواهد شد. میزان ارز اختصاص یافته به واردات بخار شور به رقم 1،950،192 یورو رسیده است.

عنوان کمترین ارز اختصاص یافته نیز به ماشین خشک کن (لباس) خانگی رسید. تنها 2 شرکت برای واردات خشک کن (لباس) خانگی ارز دولتی به ارزش 10،365 یورو دریافت کردند.

اتو برقی نیز از دیگر محصولات وارداتی بود که مبلغ 543،287 یورو از ارز دولتی برای واردات آن اختصاص یافت. این کالا نیز توسط 9 شرکت بازارگانی داخلی به کشور وارد شد که یک شرکت در 4 مرحله اقدام به واردات آن کرده است.

سهم اتوهای خانگی پرسی از ارز دولتی نیز 791،750 یورو بود که توسط 6 شرکت وارد کننده به بازار ایران رسیدند.

برای واردات آب سردکن های خانگی نیز رقمی معادل 368،852 یورو ارز دولتی به 3 شرکت اختصاص یافت.

بر اساس لیست منتشر شده، واردات تلویزیون رنگی نیز توسط یک شرکت صورت گرفته که معادل 11،360 یورو ارز دولتی به آن اختصاص یافته است.

7 شرکت برای واردات فریزر پیش قدم شده اند که در این میان دو شرکت در دو مرحله اقدام به واردات آن کرده اند. میزان ارز دریافتی این 7 شرکت رقمی بالغ بر 836،255 یورو بود.

جارو برقی نیز از دیگر محصولات وارد شده با ارز دولتی بود که 14 شرکت با رقمی معادل 2،053،933 یورو اقدام به واردات این کالا کردند. لازم به ذکر است که یک شرکت در 5 مرحله ارز دولتی دریافت کرده است.

اما چای ساز و قهوه ساز که ویژه ترین کالا در لیست موجود است و در ساعات آغازین انتشار لیست، خبر ساز هم شد، 846،338 یورو ارز دولتی از کشور خارج کرده است. این ویژه بودن به اقدام یک شرکت واردکننده خودرو به نام ماموت خودرو باز می گیردد که در خارج از محدوده فعالیت خود اقدام به واردات این کالاها کرده است. در کل 19 شرکت در واردات چای ساز و قهوه ساز سهیم بوده اند که یک شرکت در دو مرحله ارز دولتی برای واردات این کالاها دریافت کرده است.

فر، اجاق گاز و کباب پز نیز از قطار دریافت ارز دولتی جا نماندند. 16 شرکت وارد کننده که یک شرکت نیز در دو مرحله، برای واردات این کالاها رقمی معادل 1،554،000 یورو ارز دولتی دریافت کرده اند.

سهم ماشین ظرفشویی نیز از ارز دولتی رقمی معادل 4،477،666 یورو بود که توسط 9 شرکت بازارگانی به کشور وارد شدند.

11 شرکت اقدام به واردات ماشین لباس شویی کردند که سهم این شرکت ها از ارز دولتی رقمی بالغ بر 2،385،330 یورو بود.

بر اساس این گزارش ماکروویو نیز توسط 3 شرکت با رقمی معادل 147،354 یورو و هود آشپزخانه نیز توسط 5 شرکت با رقمی بالغ بر 468،464 یورو وارد کشور شده است.

همچنین به ترتیب یخچال و یخچال فریزر هر کدام عددی معادل 211،974 و 3،154،282 یورو توسط 8 و 9 شرکت ارز دولتی برای واردات دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» به نظر می رسد لیست اعلام شده کامل نیست چراکه اسامی برخی از شرکت های بزرگ در لیست منتشر شده وجود ندارد. «ال کا ایران» در گزارشات بعدی ابعاد گسترده تری از این لیست را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دریافت لیست لوازم خانگی وارد شده با ارز دولتی

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟