اخبار لوازم خانگی

ایران دارای بیشترین سهم در بازار جهانی فرش دستباف

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: ایران با وجود روند کاهشی صادرات فرش دستباف در 10 سال اخیر، همچنان بیشترین سهم را در بازار جهانی فرش دارد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمید کارگر روز شنبه در نخستین همایش تخصصی – آموزشی فرش دستباف خراسان شمالی در بجنورد اظهار کرد: ارزش فرش دستباف صادره از ایران در سال گذشته 314 میلیون دلار بود که این بالاترین رقم در بازار جهانی بود.
وی افزود: ایران در 10 سال گذشته از نظر صدور فرش، منحنی کاهشی را طی کرده اما در 10 ماهه نخست امسال این روند تا حدودی ترمیم شده و میزان صادرات فرش نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی 32 درصد و از نظر ارزی 14 درصد رشد داشته است.
کارگر گفت: در 10 ماه امسال 284 میلیون دلار فرش دستباف از کشور به مقصد 80 کشور دنیا صادر شده است.
وی افزود: پس از فرش ایران که هنوز در بازارهای جهانی پیشتاز است، کشورهایی مانند هند و پاکستان در رده های بعدی قرار دارند.
به گفته وی عوامل مختلف داخلی و خارجی در افت صادرات فرش ایران موثر بوده که تحریم صدور فرش به آمریکا، رکود اقتصادی در برخی کشورها و نیز وقایع اخیر در کشورهای منطقه و اشباع بازارهای سنتی از تولیدات ایرانی، از مهمترین این عوامل بوده است.
به گفته کارگر، یک چهارم فرش صادراتی ایران به مقصد آمریکا بارگیری می شد که با طرح تحریم، صادرات این بخش را از دست دادیم.
وی کم کاری برخی تولید کنندگان کشور در توجه به سلایق جهانی، در عین حفظ اصالت ها را از دیگر علل کاهش صادرات فرش ایران برشمرد و گفت: از سویی طرح هدفمندی یارانه ها و پرداخت مستقیم یارانه موجب شد شماری از قالیبافان در روستاها از عرصه تولید کنار بکشند.
رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: سیاست کاهش قیمت تمام شده در حوزه فرش دستباف نباید مانند سایر صنایع دنبال شود، زیرا این رویکرد موجب کاهش کیفیت فرش و اجحاف در حق بافنده و دور شدن از وجوه ارزشمند هنری و اصیل این کالا خواهد شد.
کارگر تاکید کرد: فرش ایرانی باید خوب معرفی و در حد شان خود در دنیا شناخته شود تا مشتریان به دنبال آن بیایند.
وی گفت: فرش دستباف مشخصه اشتغالزایی با کمترین سرمایه، صادرات محور و ارزآور است که در عین حال صنعتی پاک و کاری هنری است که باید به آن توجه بیشتری شود.
وی با اشاره به طرح مقوله اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، افزود: فرش در این عرصه ظرفیتی بسیار بالا دارد که کمتر به آن پرداخته شده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این همایش گفت: 23 هزار بافنده در بخش فرش این استان فعالیت دارند که سالانه 400 هزار متر مربع فرش می بافند.
محمدرضا موفق یساقی افزود: این رقم معادل 9 درصد فرش تولیدی کشور است، اما هنوز در استان با مشکلات متعددی مواجه هستیم که یکی از آنها عدم وجود برند برای فرش دستباف این استان است./ایرنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟