سایر خبرها

بیکاری، مهره ی سوخته اقتصاد کشور/ لزوم توجه دولت به بخش های مستعد تولیدی

معضل بیکاری و روند صعودی میزان افراد بیکار در کشور از چالش هایی است که در این سالها فشار زیادی بر اقتصاد کشور وارد کرده و باتوجه به اینکه مسئولان متوجه این موضوع هستند اما این معضل هنوز مغفول مانده است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بیکاری بخش عمده ای فارغ التحصیلان در کشور از بزرگترین چالش های پیش روی کشور  در این سالها بوده که اکثر مسئولان برای رفع این مشکل برنامه ها و راهکارهای متعددی ارائه کردن که به دلایلی به مرحله اجرایی نرسیده است طی آخرین ارقام اعلام شده نرخ بیکاری در کشور حدود 12 درصد و تعداد بیکاران حدود 3میلیون و 200 هزار نفر است که اغلب آنها جوانان کمتر از 30سال هستند گرچه لازم به ذکر است که میزان اعلامی، تعدادی است که به صورت رسمی از سوی مراجع رسمی اعلام شده است، در صورتی که بخش زیادی از کارشناسان این حوزه میزان بیکاران موجود در کشور را بیش از 6 میلیون اعلام می کنند.

این میزان در کشور به 2 گروه عمده تقسیم می شوند افرادی از تحصیلات عالیه بی بهره هستند و گروه بعدی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که میانگین سنی این گروه عمدتا پایین 30 سال است اما برنامه ریزی برای هرکدام از این گروه ها باید به چه صورتی باشد؟ تعداد قابل توجهی از کارشناسان متعقدند که برای اشتغال زایی باید هزینه ای در نظر گرفته شود بخشی بر این دیدگاه هستند که اشتغال زایی نیازمند هزینه نبوده راهکارهایی دیگری دارند.

مسئولان ذیصلاح در خصوص اشتغال زایی اعلام می کنند که اشتغال زایی نیاز به پول ندارد اما در طرح و برنامه ها صحبت از اعداد و ارقام بوده البته بخش قابل توجهی از کارشناسان اشتغال زایی را با توجه عواملی نظیر نوسانات بازار ارز و عدم ثبات اقتصادی پرهزینه می دانند و معتقدند که رقم تولید شغل در کشور روند صعودی دارد به طوری که تا سال های نچندان دور هزینه اشتغال زایی حدودا 20 میلیون تومان تخمین زده می شد.

تاثیرات عدم ثبات اقتصادی که شامل تغییرات پی در پی قیمت کالاها و نوسانات بازار ارز می شود سبب شده نه تنها شرکت های خارجی رغبتی به سرمایه گذاری در کشور نداشته باشند بلکه تولیدکنندگان هم ترجیح بر تغییر رویه دارند و عمدتا به سراغ واردات رفته اند بخشی از مردم که از سرمایه قابل توجه برخورداند به سراغ سرمایه گذاری در بازارهای غیر مولد رفته اند برآیند این عوامل سبب شد تا واحدهای تولیدی که با چنگ و دندان خود را حفظ کرده بودند برای ادامه حیات خود دست به تعدیل نیرو بزنند و تعدادی هم تصمیم بر خروج از چرخه ی تولید گرفتند.

تعدیل نیرو و تعطیلی واحدهای تولیدی موجب شد تا طی سال های اخیر هر روز بر تعداد جمعیت بیکاران کشور افزوده شود و به این صورت گروهی دیگر به مجموع بیکاران اضافه شود افرادی که علاوه بر برخورداری از مهارت هم اکنون از کار بیکار شده اند.

تسهیل امور و تسریع روند فعالیت واحد های تولیدی و همچنین کوچک سازی دولت برنامه ای است که موجب می شود تا چرخه ی تولید کشور دوباره به راندمان مطلوب خود بازگردد این موجب می شود تا ابتدا افرادی که از مهارت کافی و تخصصی برخوردارند به سراغ مشاغل خود بازگردند.

علاوه براین موضوع سرمایه گذاری دولت و ارائه ی مشوق هایی برای شرکت های دانش بنیان سبب می شود تا فارغ التحصیلان که نیرو های متخصص هستند با جذب شدن در این مجموعه از نعمت شغل بهره مند شوند.

با توجه به نظر بخش زیادی کارشناسان و فعالان بازار کار بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی و شرکت های دانش بنیان نیازمند تامین مالی نبوده بلکه رفع برخی موانع کسب و کار سبب مرتفع شدن مشکلات موجود می شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟