سایر خبرها

کم کاری دولتی ها یا کم لطفی آسمانی ها/ داستان علت قطعی‌ های پی در پی

قطعی پی در پی برق ساختمان ها طی روز های اخیر یکی‌‌ از به روز ترین چالش بوجود آمده به غیر از گرانی کالا، نوسانات بازار طلا و سکه است. چالشی که این روزها بخش قابل توجهی از مردم را درگیر خود کرده و موجب آشفتگی خاطرشان شده است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از میهن صنعت ، قطعی پی در پی برق ساختمان ها طی روز های اخیر یکی‌‌ از به روز ترین چالش بوجود آمده به غیر از گرانی کالا، نوسانات بازار طلا و سکه است. چالشی که این روزها بخش قابل توجهی از مردم را درگیر خود کرده و موجب آشفتگی خاطرشان شده است. اما برای برخی از افراد این قطعی ها بسیار هزینه بر و گران تمام شده که در این خصوص اخبار زیادی به گوش می رسد که هر روز فلان تولیدکننده آن دسته از محصولاتش که قطعی برق موجب تخریب آن شده را در محل نیروگاه های تولید و شرکت های برق رها می کنند. 

 
مسئولان ذیصلاح یکی از دلایل قطعی برق را گرمای شدید شهر های مورد نظر عنوان کرده اند البته رضا اردکانیان” وزیر نیرو، رقم کمبود برق را پنج هزار و ۳۱۵ مگاوات دانسته و گفته که عمده افت تولید برق به دلیل کاهش بارندگی بوده که سبب شده امسال میزان برخورداری از نیروگاههای برق آبی وجود نداشته باشد.
 
هرسال فصل تابستان وضعیت به همین ترتیب است بالاخره وزارت نیرو باید برنامه ای برای وضعیت های گرم سال در دستور کار خود قرار دهد قطعی های پی در پی برای واحدهای تولیدی و یا کارخانجاتی که از تولید محصولاتی برخوردارند که این قطعی ها موجب تخریبشان میشود سبب تضررشان خواهد شد. 
 
راندمان پایین نیروگاهی، افزایش ۷ درصد سالانه مصرف برق، اتلاف ۱۱ درصدی انرژی در شبکه انتقال و توزیع و ازهمه مهمتر عقب ماندگی وزارت نیرو در احداث ظرفیت های جدید نیروگاهی درکنار عامل مهمی  چون  بد مصرفی مشترکان، امسال خود را در قالب قطعی مکرر برق نشان داد که پیامد آن نارضایتی شدید مردم از عملکرد وزارت نیرو بوده است.
 
البته در این راستا مجید نامجو وزیر سابق نیرو با اشاره به اینکه دولت یازدهم به دنبال مدیریت و کنترل تقاضای مصرف برق با ظرفیت ایجاد شده نیروگاهی بوده و افزایش ظرفیت نیروگاهی در اولویت بعدی دولت روحانی قرار گرفت و ادامه داد که برای پاسخگویی به نیاز مصرفی کشور ،پیش بینی شد که سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود و دولت روحانی احساس کرد که خواهد توانست با مدیریت مصرف و تقاضا، رشد مصرف برق را مهار کند!
 
عدم افزودن ظرفیت نیروگاهی نکته ای است که وزارت نیرو به آن توجهی ندارد و عمدتا دلیل قطعی های پی در پی برق را کاهش میزان بارندگی می داند با استناد به تکلیف برنامه توسعه برای ساخت سالانه ۵ هزارمگاوات،می توان جمع بندی کردکه درطول چهارساله دولت یازدهم،هشت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه های کشور اضافه شده است.
 
نکته ای باید به آن توجه داشت وضعیت فعلی نیروگاه های کشور است که گویای عدم برخورداری از توان کافی جهت تامین شبکه بوده، لذا این موضوع در آینده ای نچندان دور بیش از این چالش برانگیز خواهد بود.
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟