اخبار لوازم خانگی

آشفتگی بازار لوازم خانگی به اوج رسید

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نابسامانی‌های بازار لوازم خانگی گفت: در اکثر تخلفات، واحدهای عرضه کننده یا قیمت کالای خود را افزایش دادند و یا موجودی کالای خود را کاهش داده بودند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نابسامانی‌های بازار لوازم خانگی گفت: در اکثر تخلفات، واحدهای عرضه کننده یا قیمت کالای خود را افزایش دادند و یا موجودی کالای خود را کاهش داده بودند.

علی باخرد  در خصوص احتکار برخی فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: این مساله در قالب طرحی در حال پیگیری است، پس از آن که گزارشاتی در خصوص عدم فروش یا گران‌تر به فروش رساندن کالاها توسط برخی فروشندگان در سطح بازار به دست ما رسید، بازرسی ما نیز در سطح بازار  تشدید یافت.

وی ادامه داد: لوازم خانگی که از قبل در بازار موجود بوده یا با قیمت قبلی وارد بازار شده بود و یا به عبارتی دیگر ارز 4200 تومانی به آن تعلق گرفته باشد، اگر فروشنده‌ای کالای خود را به فروش نرساند یا احتکار کند، به عنوان احتکار یا عدم عرضه کالا در بازار با آنها برخورد می‌کنیم.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: البته در این زمینه برخی از فروشندگان چنین کاری را انجام دادند و با آنها برخورد شد. همچنین چندین پرونده در این خصوص وجود دارد.

باخرد در خصوص گران فروشی لوازم خانگی عنوان کرد: اگر کالایی از قبل یعنی از اواخر سال گذشته وارد شده باشد یا با ارز 4200 تومانی وارد شده باشد و فروشنده بخواهد آن را با قیمتی بالاتر به فروش برساند، گران فروشی محسوب می‌شود و با آنها برخورد خواهد شد. این امر توسط بازرسان ما پیگیری شده و چندین پرونده در خصوص گران فروشی ثبت شده است.

وی اظهار کرد: اگر کالا واردات آن از قبل با قیمت‌های گذشته صورت گرفته و یا با ارز 4200 تومان خریداری شده باشد، دارای ضوابط و فرمولی است که بایستی قیمت واقعی کالا رعایت شود، در غیر این صورت مشمول قانون تعزیرات حکومتی و یا تخلفات صنفی می‌شوند و به تعزیرات معرفی خواهند شد.

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: بعد از اتفاقات اخیر در بازار، طبق دستورالعمل‌هایی از سازمان حمایت، با این نوع فروشندگان و یا نمایندگی‌های برندهای معروفی  که از عرضه کالا امتناع دارند و یا کالای خود را با قیمت بالاتری در اختیار مردم قرار می‌دهند، برخورد خواهد شد، به صورتی که بازرسی در این حوزه افزایش یافته است.

باخرد اضافه کرد: با توجه به امکانات موجود، اقدامات خوبی صورت گرفته و پاسخ خوبی را نیز دریافت کردیم. این مساله با نظارت بازرسان ما و بازرسان صنفی در حال انجام است. 

وی در خصوص تخلفات تصریح کرد: در اکثر تخلفات، فروشندگان یا قیمت کالای خود را افزایش دادند و یا موجودی کالای خود را کاهش داده بودند یعنی اظهار کرده بودند که در انبارها کالایی موجود نیست اما با پیگیری‌ها متوجه شدیم انبارهایی دارند که از فروش کالای خود و عرضه در بازار امتناع یا به نوعی احتکار می‌کنند. پس از آن، وضعیت بازار نسبت به گذشته بهتر شده اما هنوز هم متاسفانه مواردی دیده می‌شود که سوء استفاده می‌کنند.

 قاچاق موبایل به صفر رسیده است

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص تعادل بازار اظهار کرد: اگر کالایی با قیمتی جدید یا نرخ ارز جدید و یا سیستم جدید تخصیص ارز که در گروه دوم و سوم هستند، وارد شده باشد و ارز بالاتر از قیمت 4200 تومان تخصیص پیدا کرده باشد، برای آن که بازار متعادل شود، مقداری زمان خواهد برد.

باخرد در خصوص قاچاق موبایل خاطرنشان کرد: امکان قاچاق بعد از انجام طرح رجیستری گوشی‌های موبایل به صفر رسیده است. در واقع شدت قاچاق بعد از طرح رجیستری کاهش یافته است و گوشی موبایلی که به صورت رسمی وارد نشده، شماره IMD آن فعال نخواهد شد و آن گوشی موبایل از رده خارج می‌شود.

وی افزود: به فروشندگان موبایل این فرصت داده شده که دستگاه‌های موبایل موجود در بازار را در سیستم توسط سازمان تنظیم مقررات در سیستم ثبت کنند تا شماره IMD دستگاه های موبایل خود را اعلام کنند، این اتفاق صورت گرفت و تقریبا هیچ گوشی موبایل قاچاقی در بازار موجود نیست./ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟