اخبار لوازم خانگی

سایه سنگین نوسانات شدید ارز بر فرش دستباف

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به اثرات منفی نوسانات نرخ ارز بر فرش دستباف گفت: این هنر-صنعت اصیل ایرانی، سفیر ایران در بازارهای جهانی است.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  احمد کریمی اصفهانی در آیین گشایش بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف گفت: آمریکا و غرب تمام گزینه‌هایی که بر علیه مردم ایران انتخاب کرده است، در هیچ موضوعی موفق نبوده است و تنها راهی که اکنون به عنوان بهترین گزینه بر علیه ایران مطرح شده، ناراضی کردن مردم است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف افزود: مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرش دستباف و آموزش آن بسیار ارزان و در دسترس است، این در حالی است که یکی از برندهای دیرینه ایران در بازارهای جهانی، فرش دستباف بوده است.

وی تصریح کرد: تولید بدون صادرات موضوعیت ندارد، بنابراین اگر صادرات باشد تولید رونق خواهد گرفت و بنابراین فرش تا زمانی سفیر ایران در بازارهای جهانی است که بتواند صادرات موفقی داشته باشد؛ پس باید تولیدکنندگان و صادرکنندگان را حمایت کنیم.

کریمی اصفهانی ادامه داد: در سال ۷۴ ایران یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است، در حالیکه اکنون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر تسعیر ارز و مساله فرش های مرجوعی در کنار نگاه سیاسی و جناحی به فرش دستباف ایران توانسته مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی فراهم کند.

وی اظهار داشت: در قالب تحریم های داخلی، برخی مسائل از جمله تغییرات و نوسانات شدید نرخ ارز و تصمیمات خلق الساعه بدون مشورت با بخش خصوصی گریبانگیر فرش دستباف شده است، هنوز مشکل جوایز صادراتی پرداخت نشده از سال ۹۱ حل نشده بود که نگرانی مالیات بر صادرات به عناوین مختلف، این هنر-صنعت اصیل ایرانی را تحت الشعاع قرار داد.

کریمی اصفهانی گفت: قانون مالیات بر تسعیر ارز سالهای بسیاری توانست صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی را تحت الشعاع خود قرار دهد، این در حالی است که اکنون برخی مالیات های تعریف شده، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است؛ در حالیکه آنچه به آن نیاز است، همدلی دولت در کنار بخش خصوصی و بها دادن به نهادهای برگرفته از صادرکنندگان حقیقی است.

وی معتقد است که بخش خصوصی شناسنامه دار در یک محیط کسب و کار آرام، باید ضمانت های رفتاری میان مدت و بلندمدت از دولت دریافت نمایند، این در حالی است که شش ماه از سال می گذرد که هنوز صادرکننده تکلیف خود را نمی‌داند، یعنی پیمان سپاری ارزی مشکلاتی را ایجاد کرده است که وضعیت تقریبا ناشناخته ای را پیش روی صادرکنندگان قرار داده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف خاطرنشان کرد: سامانه نیما از دیگر معضلات امروز صنعت فرش است، به این معنا که ضرورت ارایه ارز حاصل از صادرات به نرخ دولتی در کنار بازگشت ارز حاصل از صادرات تنها ظرف دو ماه مشکلات اساسی را برای صادرات فرش دستباف ایرانی ایجاد خواهد کرد./مهر

انتهای پیام/

 

 

 

 

نظر شما چیست؟