سایر خبرها

بازار ثانویه نتوانسته ارز مورد نیاز کشور را تامین کند

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه با دستور نمی‌توان نوسانات نرخ ارز را کنترل کرد، گفت: بازار ثانویه نتوانسته ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  طهماسب مظاهری، در مصاحبه با رادیو در ارتباط با علت نوسانات شدیدارز در کشور علیرغم ایجاد بازار ثانویه تصریح کرد: درفروردین ماه سال جاری دولت اشتباه بزرگی را مرتکب شد و آن این بود که وجود بازار آزاد ارز را منکر شد در حالی که این بازار واقعیت خارجی داشت.

وی ادامه داد: دولت در چارچوب سیاست‌های خود ارز راتک نرخی کرد و رقم 4200 تومان را برای قیمت دلار تعیین کرد، در همین چارچوب آنها تلاش کردند که بخش اعظمی از نیازهای کشور را از طریق این ارزتامین کنند که این خود باعث ایجاد مشکلات و همچنین فسادهایی در اقتصاد کشورشد.

طهماسب مظاهری در ادامه با بیان اینکه به مرور زمان دولت مجبور شد که بازار ثانویه ارز را نیز به رسمیت بپذیرد،  تاکید کرد : در این بازار نیزشاهد عدم تعادل عرضه و تقاضا هستیم چنانکه بازار ثانویه نتوانسته ارز مورد نیاز کشور را تامین کند ودر همین چارچوب بازار ثالث ارز نیز شکل گرفته است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه دولت اعلام کرده که منبع تامین ارز بازار ثانویه،ارز حاصله ازصدور محصولات از جمله پتروشیمی است،خاطرنشان کرد: این در حالی است که مدیران این گونه شرکت‌ها این آمادگی را ندارندکه ارز خود را به قیمت پایین تر از آنچه که اکنون در بازار خرید و فروش می‌شود به فروش برساند.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی همچنین با انتقاد از رئیس جمهور مبنی بر اینکه اوتصور می‌کندبا دستور می‌تواند نوسانات ارز را کنترل کند،تصریح کرد : رئیس جمهور باید دست بانک مرکزی را برای ایجاد ثبات در بازار ارز باز بگذارد و به آن دستور ندهد ،اگر چنین اجازه‌ای به بانک مرکزی داده شود ،این بانک با توجه به پارامتر های اقتصادی و ابزارهایی که در اختیار دارد، می تواند ثبات قیمت را در بازار ارز ایجاد کند. /تسنیم

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟