اخبار لوازم خانگی

لوازم خانگی موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی معدوم می شوند؟

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد کالاهای قاچاق در حوزه لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و ... دارای تولید داخل هستند، بر اساس مصوبه دولت تمامی این کالاها باید منهدم شوند!!!

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، طی چند سال گذشته صحبت های فراوانی در خصوص وضعیت کالاهای موجود در سازمان اموال تملیکی شده است، چنانکه با آغاز طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حواشی پیرامون کالاهای موجود در انبار این سازمان بیشتر نیز شده و البته تا به امروز تصمیم درستی در خصوص وضعیت این کالاها گرفته نشده است.

آمار دقیقی از میزان کالاهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی وجود ندارد اما بنا بر گفته سخنگوی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تعداد انبارهای این سازمان در سراسر کشور حدود 68 واحد است.

در همین رابطه علی مویدی؛ رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص میزان موجودی انبارها گفت: هنوز عدد صحیحی از میزان اموال تملیکی موجود در انبارها بدست نیامده است اما آخرین عددی که در پایان سال ۹۶ توسط سازمان فروش اموال تملیکی اعلام شد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان کالا بود.

یکی از مهمترین دلایل عدم تعیین و تکلیف کالاهای موجود در این انبارها عدم اخذ به موقع آراء از مبادی ذیربط است. به طور معمول، تعیین تکلیف چند نوع کالا با مدیریت جمع آوری و فروش اول تملیکی بوده که این کالاها شامل کالای متروکه درگمرکات،کالای قاچاق توقیف شده و کالاهای ضبط شده  قضایی است.

«امین دلیری»، رییس سابق سازمان اموال تملیکی در گفتگویی اظهار کرده بود : «بعد از تحویل کالاهای قاچاق از سوی گمرک به ما سرانجام برخی از این کالاها با مشورت و نظرات کارشناسی وزارتخانه‌های مختلف مشخص می‌شود، به عنوان مثال داروهای قاچاق را وزارت بهداشت و یا بذرها و گیاهان را وزارت جهاد کشاورزی و… اما در مورد مساله کالاهای الکترونیک من جمله موبایل و دیگر وسایل مکان مشخصی برای همفکری و اعمال نظرات کارشناسانه درباره وضعیت آنها وجود ندارد

وی افزود : «نقش وزارت ارتباطات را در این رابطه کمرنگ است و سرنوشت نهایی این کالاها منوط به برخی مسائل از جمله تولیدات داخلی است.اگر کالای قاچاق شده و یا نمونه‌های مشابه آن در داخل کشور تولید شود فروش آن کالاها فقط به شرط صادرات آن اجناس خواهد بود اما در برخی مواقع پیش آمده که به علت ساخته نشدن کالای مربوطه در داخل کشور، با دستور قضایی و شرایطی خاص کالاها در مزایداتی به فروش برسد که برخی از اموال الکترونیکی نیز در همین دسته قرار می‌گیرند.»

به دنبال این ماجرا یک تصمیم غیر منتظره در کمیسیون تلفیق (کمیسیونی متشکل از اعضای برنامه و بودجه و محاسبات) گرفته شد تا سرنوشت کالاهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی با بخش اقتصادی دولت گره بخورد. بر اساس جزئیات اعلام شده از سوی دولت در بودجه 97، یکی از راه‌های درآمدزایی دولت، فروش اموال تملیکی (کالاهای انبارشده در سازمان) اعلام  شده بود که این طرح نیز با مخالفت شدید بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس مواجه شد چنانکه این افراد معتقد بودند این اجرای این طرح که همان ” فروش قاچاق به اسم دولت ” است، فساد مالی گسترده ای به همراه خواهد داشت.

صبح امروز علی مویدی؛ رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت کالاهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی گفت :با مصوبه ای که اخیرا دولت ابلاغ کرد مقرر شده تا پایان سال تمام اموال تملیکی که در انبارها نگهداری می شوند، تعیین تکلیف شوند.

مویدی افزود: در واقع این اموال یا منهدم می شوند یا در صورت تایید دستگاههای متولی در بازار داخلی به فروش می رسند؛ ضمن اینکه ممکن است برخی از این کالاها صادر شوند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اموالی که حکم قطعی بگیرند به هیچ وجه در انبارها نگهداری نخواهند شد، تاکید کرد: متولی این امر سازمان فروش اموال تملیکی و ۴ وزارتخانه صنعت، بهداشت، جهاد کشاورزی و نفت است.

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، یکی از مهمترین کالاهای موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی با توجه به میزان علاقه قاچاقچیان به قاچاق این نوع از کالا، لوازم خانگی است. بر اساس گزارشات مختلف که از طریق  رسانه های کشور اعلام شده، بیشترین میزان کالای قاچاق در شهرهای مختلف کشور مربوط به لوازم خانگی است و هم اکنون بخش عظیمی از این کالاها در انبارهای این سازمان خاک می خورند.

با توجه به اینکه بیش از 90 درصد کالاهای قاچاق در حوزه لوازم خانگی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و … دارای تولید داخل هستند، بر اساس مصوبه دولت تمامی این کالاها باید منهدم شوند!!!

به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه معدوم کردن این کالاها کار منطقی نیست و می توان استفاده های بهتری از این اموال کرد. آنها معتقدند در شرایطی که می توان اینگونه کالاها را باقیمت بسیار مناسب و البته کم در اختیار عروس و دامادهای بی بضاعت قرار داد و یا برای مثال به عنوان بسته های حمایتی در اختیار قشر مستضعف جامعه گذاشت، دلیلی برای از بین بردن آنها وجود ندارد. همچنین بیمارستان هایی که در نقاط محروم کشور قرار دارند، با ورود این کالاها تجهیز خواهند شد و بسیاری از اینگونه طرح که می تواند از معدوم کردن بی منطق این کالاها جلوگیری کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟