اخبار لوازم خانگی

صنف لوازم خانگی اعتراض دارد اما خبری از اعتصاب در میان آنها نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ضمن تاکید بر بروز مشکلات اقتصادی در کشورمان طی چند ماه اخیر اعلام کرد: صنف لوازم خانگی اعتراض دارد؛ اما خبری از اعتصاب در میان آنها نیست.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درباره برخی شایعات اعتصاب صنوف مختلف در کشور گفت: مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم در کنار کمبود برخی محصولات جهت عرضه در واحدهای صنفی باعث شده اکنون تجربه شرایط خاصی در جامعه داشته باشیم؛ از این رو برخی رسانه‌های خارجی به دنبال سوء استفاده از این شرایط در راستای اهداف خود هستند.

طحان‌پور در ادامه افزود: از ابتدای سال جاری نوسان‌های نرخ دلار، سیاست‌های بانک مرکزی درباره تخصیص ارز و همچنین مشکلات ترخیص کالا از گمرکات مختلف باعث شده بخش قابل توجهی از سرمایه فعالان تجاری کاهش یافته باشد. به همین دلیل انعطاف‌پذیری آنها در مقابل مشکلات متفاوت شده و بعضا نگرانی‌هایی در میان آنها ایجاد شده است.

این مقام صنفی تصریح کرد: یکی از دلایلی که برخی واحدهای صنفی تعطیل می‌کنند عدم توزیع کالا از سوی تولید کنندگان است به عنوان مثال در صنف لوازم خانگی برخی کارخانه‌ها نسبت به توزیع محصولات خود در بازار کوتاهی می‌کنند و واحد توزیعی با توجه به اینکه هزینه‌های ثابتی دارد سعی می‌کند این هزینه‌ها را مدیریت کند و یکی از راهکارها تعطیل کردن است.

وی تاکید کرد: یکی از مهمترین هزینه‌ها مالیات است، چون ماموران مالیاتی به این نکته توجه ندارند که مثلا یک واحد صنفی کالایی نداشته برای فروش و عملات فعالیت نکرده تا مالیات عملکرد خود را بپردازد. بنابراین مالک فروشگاه محاسبه می‌کند بهترین گزینه برای حذف برخی هزینه‌ها پایین کشیدن کرکره فروشگاه است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار ما گفت: طی ماه‌های اخیر با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی در ایران بسیاری از واحدهای صنفی با چالش جدی مواجه شدند که مشکلاتشان را سعی کردند از طریق روسای اتحادیه به مسئولان منتقل کنند ولی متاسفانه تصمیم‌گیرندگان اصلی هیچ توجهی به مشکلات نداشتند و اکنون آستانه صبر فعالان تجاری بسیار کم شده است.

طحان‌پور تاکید کرد: اگر حتی در این شرایط مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش‌های مختلف تولیدی برنامه‌ریزی کنند و جلسات کارشناسی منطقی و اصولی با اتحادیه‌های مختلف داشته باشند قطعا هیچ فرصتی برای سوء استفاده بیگانگان ایجاد نخواهد شد، بلکه همه واحدهای صنفی برای رونق فعالیت خواهند کرد، به این دلیل که حیات اقتصادی آنها در همین روند است نه تعطیلی بازار که به نفع هیچ کس جز دشمنان نخواهد بود.

به گفته این مقام صنفی اصولا واحدهای صنفی به دنبال شنیده شدن مشکلاتشان هستند و برخی از آنها اعتراضات به حقی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد نه اینکه بخواهند اعتصاب کنند و تنها زمانی که مسئولان توجه نمی‌کنند به نوعی می‌خواهند بدون هرگونه مطالبه سیاسی و خلاف منافع ملی کشورمان، توجه مسئولان را جلب کنند.

وی معتقد است، شیطنت رسانه‌های خارجی در ایجاد جریان‌های مختلف مثل اعتصاب در اتحادیه‌های مختلف با استفاده از همین شرایط بوده و باید برای مقابله با آن برنامه‌ریزی منطقی و دقیقی داشته باشیم، چون مزیت‌های گسترده‌ای داخل کشورمان وجود دارد که می‌توانیم براساس آنها بازار را مدیریت کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال جاری که کم کم مشکلات اقتصادی درحال خودنمایی بود بارها به مسئولان مربوطه مشورت دادیم و راهکار مقابله با این شرایط را اعلام کردیم ولی متاسفانه پس از صدور دستورالعمل‌های کارآمد دربخش اجرایی شدن آنها مشکلاتی بوجود می‌آمد که نهایتا خروجی کار درحد صفر بود.

به گفته طحان‌پور اصناف از مدت‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش‌های مختلف همراه مرجعیت بوده و در مواردی همبستگی خودشان با مراجع را رسما اعلام کرده و نشان داده‌اند که امروز هم دقیقا همان شرایط تکرار خواهد شد ولی از مراجع و سیاست‌گذاران اصلی کشور انتظار می‌رود پاسخ مناسبی به این همبستگی داده و شرایط معیشتی صنوف را هم درنظر داشته باشند.

وی درباره تعطیلی‌های سنتی در بازار و استفاده ابزاری رسانه‌های خارجی از این مورد به جام‌جم آنلاین گفت: سال‌های سال است که بازار براساس تقویم سنتی خود در مراسم مختلف مذهبی تعطیلاتی را تجربه می‌کند که باید حساب بازار را از سطح خیابان مجزا کرد چون حتی در ایام سوگواری سالار شهیدان دیدیم بسیاری از واحدهای خدماتی برای رفاه حال مردم و عزاداران مشغول ارایه خدمات بودند و خبری از تعطیلی در سطح خیابان نبوده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار کرد: بازار بزرگ شهرهای مختلف ایران به دلیل برگزاری مراسم سوگواری معمولا در ماه محرم و برخی ایام دیگر سال روزهایی را تعطیل می‌کند، چون هیات‌های مذهبی بسیار با قدمتی در این مناطق تاسیس شده و هرساله در این ایام محل برگزاری مراسم مذهبی است که کسبه هم در آن شرکت دارند؛ بنابراین کاملا طبیعی است که بازار تعطیل باشد. اما همانطور که قبلا اشاره شد فروشگاه‌های سطح شهر شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنند.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟