سایر خبرها

واردکنندگان موبایل برای اخذ مجوز نمایندگی منعی ندارند

معاون وزیر صنعت گفت: واردکنندگان گوشی تلفن همراه برای اخذ مجوز نمایندگی خارجی در کشور، مانعی ندارند و فرآیند دریافت این مجوز تسریع می شود.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مجتبی خسروتاج امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران تلکام ۲۰۱۸ در جمع خبرنگاران درباره تسهیل اعطای مجوز واردات به واردکنندگان گوشی موبایل گفت: مانعی بر سر راه شرکت هایی که می خواهند نمایندگی خارجی در حوزه گوشی موبایل داشته باشند، وجود ندارد و هم اکنون تقاضایی نیز برای دریافت مجوز جدید به ما ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کاهش عرضه و تقاضای گوشی موبایل در بازار به دو عامل باز می گردد، گفت: پیش از این بیشتر مدل های گوشی دارای نمایندگی رسمی در کشور بودند و واردات از طریق این شرکت ها انجام می شد. از سوی دیگر، یک سری از شرکت ها نیز برای برخی گوشی ها مانند برند اپل خدمات پس از فروش می دادند.

رئیس سازمان توسعه تجارت افزود: پس از تخلفات گران فروشی گوشی موبایل که هم اکنون در مراحل بازجویی است، بخش عمده ای از این شرکت ها هم اکنون قادر به ارائه خدمات نیستند و غیبت این شرکت ها باعث کاهش کالا در بازار شده است.

وی گفت: این شرکت ها با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی گوشی را وارد کشور کرده اما بدون رعایت قیمت مصوب، آن را در بازار عرضه کرده اند. این مسئله باعث نابسامانی در بازار گوشی موبایل شده است.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون دستورالعمل مشخص و مدون و شفافی برای اخذ مجوز نمایندگی واردات گوشی موبایل وجود دارد، خاطرنشان کرد: نیاز به قوانین جدید در این بخش نداریم و تنها باید فرآیند ارائه مجوز را به شرکت ها تسریع کنیم.

وی با بیان اینکه واردات گوشی موبایل از این پس از محل ارز گروه دوم و سامانه نیمایی انجام می شود، تاکید کرد: در این زمینه مطابق با ضوابط، هیچ مانع مقرراتی بر سر راه واردکنندگان قانونی گوشی موبایل وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه قبول داریم که واردات تجهیزات تلفن همراه و نیز مخابرات سرعت لازم را ندارند، گفت: باید این روند تسریع پیدا کند. بر این اساس قصد داریم این روند را بهبود بخشیم.

خسروتاج با بیان اینکه اولویت گذاری تخصیص ارز در سامانه نیما به زودی برای هر دستگاه مشخص می شود، اظهار داشت: هر سازمان ظرفیت متفاوتی در واردات خواهد داشت و آن را به دستگاه های زیرمجموعه خود ارائه می دهد.

معاون وزیر صنعت همچنین در مورد مشوق های صادراتی برای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: ما در سازمان توسعه تجارت اقدام به راه اندازی میز صنایع خلاق کرده ایم و قصد داریم با توجه به روند صادرات آینده که از سمت اقلام سنتی صادراتی به سمت اقلام دیجیتالی در حرکت است، تمرکز خود را بر صادرات صنایع خلاق معطوف سازیم.

وی با اشاره به اینکه صنایع خلاق، شرکت های دانش بنیان هستند و یکی از حوزه های آن مربوط به فناوری اطلاعات است، گفت: جوایز صادراتی را به سمت حوزه های صنایع خلاق هدایت می کنیم.

خسروتاج اضافه کرد: همچنین از شرکت هایی که در قالب قراردادی و کارفرمایی در کشورهای دیگر فعالیت می کنند، حمایت خواهیم کرد و نیز مشوق های صادراتی در این حوزه تعریف کرده ایم.

به گفته وی: بزرگترین مشکل در تخصیص مشوق های صادراتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به احصای آمار این بخش بر می گردد. چراکه برای مثال آمار تولید نرم افزار در هیچ جایی ثبت نشده و از طریق اینترنت به سفارش دهنده فروخته می شود.

وی تاکید کرد: ما به دنبال روشی هستیم تا بتوانیم احصای صادرات این حوزه را داشته باشیم و در این زمینه دستورالعملی را تدوین خواهیم کرد تا بتوان برای صادرات کالاهای این حوزه مشوق صادراتی در نظر گرفت.

نظر شما چیست؟