سایر خبرها

افزایش ۳.۴ درصدی حجم نقدینگی در کشور

براساس آخرین آمار منتشره در خرداد ماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته حجم نقدینگی حدود ۳.۴ درصد رشد داشته که دراین بین پول به عنوان بخشی از نقدینگی با رشد ۵.۸ درصدی و شبه پول با رشد ۳.۱ درصدی روبرو بوده است.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» و به نقل از میزان، بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار خود تغییرات شاخص‌های عمده اقتصادی در سه ماهه ابتدایی سال ۹۷ را منتشر کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

براساس این گزارش تا پایان فصل بهار سال جاری جمعیت ایران به بیش از ۸۲ میلیون نفر رسیده که جمعیت شهر‌ها بیش از ۶۱ میلیون نفر و روستا‌ها بیش از ۲۰ میلیون نفر بوده و رشد جمعیت ۱.۳ و تراکم جمعیت ۴۹.۸ نفر در هر کیلومتر مربع است.

نرخ بیکاری به ۱۲.۱ درصد رسید

همچنین جمعیت فعال در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۲۷.۴ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصد بوده است.

شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی ۹.۴ درصد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی در ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۹.۴ درصد رسیده و این شاخص در خردادماه سال جاری نسبت به ماه قبل ۴.۳ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳.۷ درصد بوده است.

در بررسی جزئیات متغیر‌های کلان اقتصادی رقم تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که این شاخص در سه ماهه ابتدایی سال ۹۷ (با نفت) ۱.۸ درصد و (بدون نفت) ۰.۷ درصد رشد داشته است.

بررسی تغییرات مالی در بخش خارجی نشان می‌دهد که تراز حساب تجاری در فصل بهار سال ۹۷ به ۱۱۰۶۱ میلیون دلار رسیده است. 

همچنین در مدت ذکر شده تراز بازرگانی ۱۲ هزار و ۹۸۳ میلیون دلار بوده که در این بین صادرات کالا ۲۹ هزار و ۳۳۶ میلیون دلار و واردات کالا با رقم ۱۶ هزار و ۳۵۳ میلیون دلار به ثبت رسیده و محاسبات انجام شده با دلار ۴ هزار و ۱۱۵ تومانی گزارش شده است. 

بدهی خارجی به ۱۰۴۴۱ میلیون دلار رسید

همچنین مجموع کل بدهی‌های خارجی در آخر خرداد ماه سال جاری به ۱۰۴۴۱ میلیون دلار رسیده است.  

بررسی ها نشان می دهد در خرداد ماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته حجم نقدینگی حدود ۳.۴ درصد رشد داشته که دراین بین پول به عنوان بخشی از نقدینگی با رشد ۵.۸ درصدی و شبه پول با رشد ۳.۱ درصدی روبرو بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟