اخبار لوازم خانگی

هر آن چه که باید از رزولوشن تلویزیون بدانید!

رزولوشن تلویزیون یکی از مهمترین معیارها برای خرید تلویزیون است و از آنجایی که افزایش رزولوشن تلویزیون منجر به افزایش قیمت تلویزیون خواهد شد، آگاهی از این موضوع که چه رزولوشنی برای ما مناسب است، کمک خوبی برای انتخاب صحیح تلویزیون و عدم پرداخت هزینه‌های بیشتر برای خرید تلویزیون خواهد کرد.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه شاهد رقابت شدید بین شرکت های بزرگ تولید کننده تلویزیون نظیر سامسونگ و ال‌جی در معرفی تلویزیون‌هایی با رزولوشن‌های بالاتر هستیم و هر یک از آنها سعی دارد با عرضه تلویزیون‌ها با رزولوشن بالاتر، گوی رقابت را از دیگری برباید. ولی رزولوشن (Resolution) تلویزیون به راستی چیست و خرید تلویزیون با رزولوشن بالا چه زمانی اهمیت دارد؟ فرق تلویزیون‌های FHD با 4K یا 8K در چیست؟

روزلوشن تلویزیون

برای پاسخ به سوال فوق ابتدا باید بدانیم منظور از رزولوشن تلویزیون چیست و این اعداد چه چیزی را نشان می دهند؟ رزولوشن تلویزیون در حقیقت تعداد پیکسل‌های موجود صفحه تلویزیون است. امروزه تلویزیون‌های موجود در بازار حداقل دارای رزولوشن FHD و به عبارتی 1920 پیکسل در 1080 پیکسل و تلویزیون‌های جدیدتر مانند UHD دارای رزولوشن 3840 در 2160 و تلویزیون های 4K دارای رزولوشن 4096  در 2160 می باشند. نسل آخر تلویزیون‌ها نیز که به زودی وارد بازار می‌شوند دارای روزلوشن 8K و به عبارتی 7680 در 4320 پیکسل می‌باشند.

به عبارتی تعداد پیکسل‌های موجود در یک تلویزیون FHD در حدود 2 میلیون پیکسل (2073600 = 1080*1920) و تعداد پیکسل‌های موجود در تلویزیون‌ها UHD و 4K بیش از 8 میلیون پیکسل است. بر این اساس هر چقدر تعداد پیکسل‌ها در صفحه نمایش تلویزیون‌ها بیشتر باشد، دقت تصویر در نمایش برنامه ها بیشتر می‌شود.

رابطه سایز تلویزیون و رزولوشن تصویر

همانطور که توضیح داده شد، رزولوشن تلویزیون معرف تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه تلویزیون است. لذا زمانی که شما یک تلویزیون 32 اینچ با رزولوشن FHD یا یک تلویزیون 65 اینچ با کیفیت FHD خریداری می‌کنید، تعداد پیکسل‌های موجود در هر دو این تلویزیون‌ها یکسان است. حال با توجه به اینکه اندازه یک تلویزیون 65 اینچ حدوداً 4 برابر تلویزیون 32 اینچ است، تعداد پیکسل‌های برابر در این تلویزیون‌ها نشان دهنده آن است که کیفیت پخش تصاویر در یک تلویزیون 65 اینچ با رزولوشن FHD در مقایسه با یک تلویزیون 32 اینچ FHD به مراتب پایین‌تر است، به عبارتی تراکم پیکسلی در تلویزیون 65 اینچ یک چهارم تلویزیون 32 اینچ خواهد بود و به عبارت دیگر کیفیت تصویر یک تلویزیون 65 اینچ 4K با یک تلویزیون 32 اینچ FHD از نظر تراکم پیکسلی یکسان است.

پس یکی از نکات مهم در هنگام انتخاب رزولوشن تلویزیون توجه به سایز تلویزیونی است که قصد خریداری آن را داریم.

کاربرد یا موارد استفاده تلویزیون

یکی دیگر از معیارهای مهم برای انتخاب رزولوشن تلویزیون، توجه به برنامه‌هایی است که قصد مشاهده آنها را داریم. اگر رزولوشن تلویزیون بالا اما کیفیت برنامه مشاهده شده به همان میزان نباشد، عملا رزولوشن بالاتر هیچ کاربردی ندارد. بطور مثال اگر شما با یک تلویزیون 4K در حال تماشای برنامه ماهواره با کیفیت HD یا در حال مشاهده یک فیلم با کیفیت FHD هستید، عملا کیفیت تصویری که مشاهده می‌کنید با یک تلویزیون FHD تفاوتی نخواهد داشت./ایسنا

 

انتهای پیام

نظر شما چیست؟