آموزش

چطور یک تلویزیون خوب بخریم؟

خانواده‌ها معمولاً در هنگام خرید تلویزیون با ویژگی‌های متنوع و اسامی مختلفی روبه‌رو می‌شوند که کار انتخاب مدل مناسب را سخت می‌کند و باعث سردرگمی افراد در انتخاب مدل مناسب می‌شود.

admin | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  در این متن سعی شده که انواع مدل‌های مختلف تلویزیون‌های موجود در بازار بر اساس شاخص‌های مختلف معرفی شود و نکات لازم درباره‌ی هرکدام از آن‌ها که به راهنمای خرید تلویزیون مناسب ختم می شود، بیان شده است.

خواندن این بخش را از دست ندهید:

راهنمای خرید لوازم خانگی در بازار ایران

تکنولوژی صفحه‌نمایش

اگر قصد خرید تلویزیون را دارید باید بدانید که تکنولوژی صفحه نمایش تلویزیون بسیار حائز اهمیت است. راهنمای خرید تلویزیون مناسب در این مورد به شما اطلاعات مناسبی خواهد داد که پیشنهاد می کنیم از خواندن ادامه مطلب دست نکشید.

تکنولوژی‌های مختلفی برای صفحه‌نمایش در بازار وجود دارد و برخی شرکت‌ها نیز از اسامی مختص به خود استفاده می‌کنند که کار خرید را سخت‌تر می‌کند. اولین نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره‌ کنیم این است که دیگر در بازار هیچ تلویزیونی با تکنولوژی LCD که هنوز از لامپ فلورسنت برای نوردهی استفاده کند وجود ندارد و تمام تلویزیون‌های LCD کنونی  دارای لامپ  LED هستند و به آن‌هاLED LCD TV و یا به‌اختصار LED می‌گویند. در واقع تلویزیون‌های LED همانLCD های قدیمی اما با تکنولوژی پیشرفته‌تر هستند؛ بنابراین شما قرار نیست بین LCD  و LED یکی را انتخاب کنید چون مدل‌های قدیمی  LCDدیگر در بازار موجود نیستند و همه از نوع  LED  هستند. در کنار LED  ها دو مدل اصلی دیگر نیز در بازار موجود هستند OLED و QLED که مدل اول چند سالی هست که مطرح شده و به پیشرفت‌های خوبی رسیده اما QLED تا حدی جدید است و هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید:

فناوری کیولد QLED چیست؟

پنل OLED چیست و چه فایده ای روی تلویزیون دارد؟

به طور کلی اکثر مدل‌های بازار از نوعLED هستند و دو مدل دیگر گزینه‌های محدودی دارند و فقط در چند سایز محدود وجود دارند. اگر می‌خواهید با یک بودجه محدود و سایز مشخص یک تلویزیون بگیرید قطعاً LED بهترین گزینه است و از لحاظ کیفیت صفحه‌نمایش مشکلی نخواهید داشت؛ اما اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید خرید یکی از دو مدل دیگر پیشنهاد می‌شود البته در حال حاضر QLED ها کمی از  OLED ها بهتر هستند اما این برتری کامل و همه جانبه نیست و تا حدی ترفند تبلیغاتی نیز هست و مدل‌های بسیار محدودی در بازار با این تکنولوژی وجود دارند.

راهنمای خرید تلویزیون

 کیفیت صفحه‌نمایش

یکی دیگر از نکات کلیدی در موضوع راهنمای خرید تلویزیون مناسب، کیفیت صفحه نمایش است. کیفیت صفحه‌نمایش نیز یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب تلویزیون است و ممکن است که اسامی مختلف شما را گیج کرده باشد. به طور کلی اگر بخواهیم به کیفیت‌های مهم موجود در بازار اشاره‌کنیم در حال حاضر دو کیفیت FULL HD و  4K بیشترین گستردگی را در بازار دارند. کیفیت UHD تفاوت‌های جزئی‌ای با 4K دارد اما می‌توان آن‌ها را با یکدیگر یکسان فرض کرد. کیفیت HD نیز هنوز در برخی تلویزیون‌های کوچک (24 و 32 اینچ) بکار می‌رود. البته اسم‌های دیگری نیز در بازار وجود دارد مانند SUHD که مخصوص تلویزیون‌های سامسونگ است و برابر با کیفیت 4k است. اگر قصد خرید تلویزیون‌های کوچک یعنی 32 اینچ و پایین‌تر را دارید تنها گزینه شما تلویزیون‌های HD است که در این سایز کیفیت خوبی دارند و مشکلی نخواهید داشت. در سایزهای بزرگ‌تر دیگر کیفیتHD وجود ندارد و باید بین فول اچ دی و4K یکی را انتخاب کنید که اختلاف قیمت بین این دو مدل وابسته به برند و سایز می‌تواند خیلی زیاد یا کم باشد. به طور کلی کیفیت بالاتر بهتر است اما در نظر داشته باشید در صورتی تلویزیون این کیفیت را نشان می‌دهد که کیفیت فیلم پخش شده نیز برابر یا بیشتر از کیفیت تلویزیون باشد، بنابراین  کیفیت 4K به دلیل اینکه در داخل کشور پیدا کردن فیلم و دیگر مواد نمایشی با این کیفیت بسیار سخت هست عملاً کارایی لازم خود را ندارد. به طور کلی اگر بودجه ای محدود دارید و اختلاف قیمت بین دو کیفیت گفته شده زیاد است، کیفیت فول اچ دی کافی است و نیازی به هزینه اضافی ندارید. البته برای تلویزیون‌های بزرگ‌تر از 48 اینچ پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از دیده شده پیکسل‌های تلویزیون سراغ کیفیت 4k بروید.

راهنمای خرید تلویزیون مناسب

تصویر سه بعدی

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در هنگام خرید تلویزیون وجود دارد، سه‌بعدی بودن تلویزیون است. با توجه به کم بودن فیلم‌های باکیفیت سه‌بعدی در بازار و طبق تجربه و با صحبت با خانواده‌هایی که تلویزیون سه‌بعدی دارند معمولاً فقط در دو سه ماه اول خرید تلویزیون سه‌بعدی این قابلیت برای خانواده‌ها و به‌خصوص نوجوان‌ها جذاب است و بعد از این زمان عملاً شاید حتی سالی یک بار هم از این قابلیت استفاده نشود؛ بنابراین اگر شما دنبال کننده ی حرفه‌ای فیلم‌های سه‌بعدی نیستید و محدودیت بودجه هم دارید، سه‌بعدی بودن تلویزیون برای شما خیلی ضروری و کاربردی  نیست؛ اما اگر مشکل بودجه ندارید سه‌بعدی بودن تلویزیون ضرری ندارد هرچند ممکن است که انتخاب شما را محدود کند.

قابلیت هوشمند

در مورد هوشمند بودن تلویزیون و ویژگی‌های آن بسیار می‌توان بحث کرد که در مقالات دیگر به بررسی آن پرداخته می‌شود و در این مقاله که عنوان راهنمای خرید تلویزیون مناسب را یدک می کشد، فرصت آن نیست.

به طور کلی هوشمند بودن، تلویزیون را به چیزی فراتر از یک تلویزیون تبدیل می‌کند و می‌توان کارهای مختلفی را با تلویزیون انجام داد؛ اما این امکانات اضافه قطعاً هزینه‌هایی نیز دارد. به طور کلی پیشنهاد ما این است که تا حد امکان اگر خیلی مشکل مالی ندارید و افراد آشنا به اینترنت و تکنولوژی روز در خانواده شما وجود دارند سعی کنید که انتخاب شما تلویزیونی از نوع هوشمند آن باشد اما اگر محدودیت بودجه ای دارید حذف این گزینه می‌تواند کار را برای شما راحت تر کرده و به شما در انتخاب تلویزیون مناسب کمک کند.

اندازه صفحه‌نمایش

یکی از سخت‌ترین انتخاب‌ها در هنگام خرید تلویزیون انتخاب سایز مناسب است. در مقالات دیگر به تفضیل به این موضوع پرداخته می‌شود؛ اما به طور خلاصه می‌توان گفت که برای اتاق‌های کوچک یعنی مساحت کمتر از 15 مترمربع سایز 32 اینچ و کوچک‌تر پیشنهاد می‌شود. برای مساحت بین 15 تا سی مترمربع سایز 43 اینچ و کوچک‌تر پیشنهاد می‌شود و در صورت بزرگ‌تر بودن سالن باید سایزهای بزرگ‌تر خریداری شود.

تخت یا خمیده بودن صفحه‌نمایش

یکی از ویژگی‌های جدیدی که به تلویزیون‌ها اضافه شده است خمیده بودن صفحه نمایش است که جلوه زیبایی نیز دارد. مدل‌های خمیده اکثراً در سایزهای بزرگ موجود هستند و  قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های تخت دارند. به طور کلی پیشنهاد ما این است که در تلویزیون‌های با سایز بزرگ (بالاتر از پنجاه اینچ) خمیده بودن گزینه بسیار خوبی است بنابراین سعی کنید که در صورت امکان از مدل‌های خمیده خریداری صورت پذیرد .

در این باره اطلاعات بیشتری می خواهید:

تلویزیون تخت یا تلویزیون خمیده ؟ کدام گزینه برای خرید مناسب است

گیرنده دیجیتال

یکی از امکاناتی که در شرایط فعلی بسیار سودمند است، تلویزیون دیجیتال داخلی است که یک هزینه اضافی را از سبد خانواده حذف می‌کند و توصیه می‌کنیم که حتماً در هنگام خرید تلویزیون از وجود گیرنده دیجیتال داخلی مطمئن شوید. هرچند که اگر گیرنده دیجیتال مستقل دارید این گزینه خیلی ضروری نیست.

به طور کلی انتخاب تلویزیون نیاز به دقت و صرف وقت زیادی دارد و باید سعی کنید تمامی معیارهای کلیدی برای خرید تلویزیون را بررسی کنند./

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟