سایر خبرها

تشریح دلایل نصف شدن صادرات ایران طی آذر ماه

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سرپرست سازمان توسعه تجارت، دلایل نصف شدن صادرات ایران طی آذر ماه را تشریح کرد. با ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سرپرست سازمان توسعه تجارت، دلایل نصف شدن صادرات ایران طی آذر ماه را تشریح کرد.

با اشاره به کاهش صادرات و افت صادرات غیرنفتی کشورمان در آذر ماه امسال به نسبت ماه‌های قبل در خصوص علل وقوع این کاهش اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که چندین عامل در کاهش آمار صادرات موثرند و یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش آمار صادرات در آذر ماه این است که در آذر ماه و دی ماه امسال، قیمت پایه گمرکی نزدیک به 500 قلم کالا اصلاح شده و معمولاً وقتی صحبت از اصلاح قیمت پایه گمرکی اقلام کالایی می‌شود، این به معنای کاهش ارزش پایه گمرکی این اقلام است. بنابراین کاهش ارزش پایه گمرکی این اقلام، در آمارها تاثیر داشته و یکی از دلایل کاهش آمار صادرات آذر ماه، کاهش ارزش پایه گمرکی است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت افزود: علاوه بر این، طی 8 ماه ابتدایی امسال، شاهد رشد جهشی صادرات کشورمان به کشورهای هدف در بسیاری از اقلام و گروه‌های کالایی بودیم؛ مثلا در 7 ماه نخست امسال، شتاب صادرات ما به عراق به 66 درصد رسید و این شتاب ممکن است در مقطعی، باعث افت صادرات در ماه‌های اخیر شده باشد چراکه به هر حال بازار این کشورها هم تا اندازه‌ خاصی کشش دارند.

وی با تاکید بر اینکه افت صادرات ادامه‌دار نخواهد بود گفت: از نظر ما این کاهش صادرات، به صورت مقطعی است و بعید می‌دانیم که این افت صادرات در ماه‌های آینده هم ادامه‌دار باشد و تصور می‌کنیم در ماه‌های پایانی سال مجددا آمارهای خوبی را در بخش صادرات تجربه خواهیم کرد.

مودودی اضافه کرد: همچنین در شرایط فعلی، تجارت ما با بسیاری از کشورهایی که در فاصله دورتری از مرزهای ما قرار دارند، با مشکلات حمل و نقل مواجه بود چراکه به هرحال کشتیرانی‌ها با فشارهایی مواجه هستند که این امر نیز در کاهش آمار اخیر صادرات بدون تاثیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: به هرحال زیرساخت‌های تجارت خارجی کشورمان مبتنی بر اینترنت، جی‌پی‌اس، سوئیفت، دلار و موارد دیگری است که متاسفانه سوئیچ آن‌ها در دست امریکایی‌ها است؛ مثلا وقتی صحبت از جی‌پی‌اس می‌شود این بدان معناست که آمریکا با تحت اختیار داشتن کنترل جی‌پی‌اس، امکان رصد و شناسایی کشتی‌ها و شناورهایی که با ما همکاری می‌کنند را دارد و با اخطار به آن‌ها، تحت فشار قرارشان می‌دهد؛ یا مثلا همکاری شرکت‌های مختلف با شرکت‌های ایرانی در بستر سوئیفت، هشدارهای امریکایی‌ها را برای طرف‌های مقابل به همراه دارد.

آمار صادرات طی 9 ماه گذشته نشان می‌دهد که در صادرات غیرنفتی و بدون در نظر گرفتن صادرات میعانات گازی، در آذر ماه امسال شاهد افت شدید ارزش صادرات کشور به نسبت ماه‌های گذشته یعنی آبان، مهر و شهریور ماه هستیم؛ بطوریکه ارزش دلاری صادرات غیرنفتی به استثناء میعانات گازی در آبان ماه که معادل 4.236 میلیارد دلار بوده، در آذر ماه با افت 56 درصدی نسبت به ماه قبل از آن به 1.864 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین کاهش چشمگیر صادرات در بخش صنعت، بسیار قابل توجه است و صادرات این بخش به نسبت آبان ماه، معادل 85 درصد کاهش داشته است و این درحالی است که صادرات بخش صنعت، سهمی نزدیک به 45 درصد از کل صادرات کشورمان در این ماه را داشته است./تسنیم

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟