اخبار لوازم خانگی

هرآنچه که باید از تولید OEM در صنعت لوازم خانگی بدانید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولید OEM در حقیقت تولید بدون کارخانه بوده که این روزها در بسیاری از صنایع ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولید OEM در حقیقت تولید بدون کارخانه بوده که این روزها در بسیاری از صنایع جهان رواج یافته است. متاسفانه برای اینگونه تولید چارچوب و ضوابطی وجود ندارد و حضور این پدیده و البته استفاده نادرست از آن در کشورهای غیرتوسعه یافته و در حال توسعه موجب آسیب دیدگی شدید در بخش تولید خواهد شد.

OEM که مخفف کلمه Original Equipment Manufacture بوده در لغت به معنی تولیدکننده اصلی قطعات است. اما در واقع تولید OEM به نوعی استفاده از ظرفیت های تولیدی یک کارخانه برای تولید محصول با نام برند دیگر است. به عبارت بهتر استفاده از محصول تولیدی یک کمپانی با برند کمپانی دیگر را تولید به صورت OEM می گویند.

البته اینگونه از تولید مخصوص کمپانی های لوازم خانگی نیست بلکه در بسیاری از بخش های مختلف تجاری مانند سخت افزار، قطعات الکترونیکی، خودرو و حتی در حوزه نرم افزار و بازی های کامپیوتری نیز شاهد آن هستیم.

اما در صنعت لوازم خانگی OEM یک پدیده ی ناشناخته است. ناشناخته از این منظر که مشخص نیست ادامه این فرایند چه عواقبی خواهد داشت. فرایند OEM  این است که یک محصول لوازم خانگی در کارخانه ای تولید شده و سپس محصولات برای فروش در اختیار سایر شرکت‌ها گذاشته می شود تا با تغییر نام و بسته‌بندی، در بازار به فروش برسانند.

 

تولید بدون کارخانه؛ مجاز یا غیر مجاز؟

یکه نکته حائز اهیمت در خرید اینگونه محصولات وجود دارد و آن هم این است که  فروش این محصولات از نظر قانونی مشکلی ندارد اما لازم است بدانید محصولاتی که با برچسب OEM تولید می شوند، از مقررات خاصی پیروی می‌کنند که شما با خرید این محصولات، باید آن‌ها را بپذیرید!!!

کیفیت و خدمات پس از فروش محصولات در حوزه لوازم خانگی یک امر حیاطی و واجب است چرا که مصرف کننده با پرداخت هزینه ای گران یک کالای مصرفی را خریداری می کنند که از آن انتظار دوام و کیفیت دارد. اما تولیدات OEM از این دو فاکتور پیروی می کنند؟

نمی توان گفت که تولیدات OEM ذاتا بی کیفیت هستند اما معمولا شرکت هایی به سراغ اینگونه از تولیدات می روند که قصد دارند هزینه کمتری برای تجارت خود بپردازند. در بیشتر مواقع کاهش هزینه ها به منزله کاهش کیفیت نیز خواهد بود. موضوعی که در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته نمود بیشتری خواهد داشت.

از طرفی در تولید به این روش ضمانتی برای اینکه شرکت صاحب برند برای همیشه این محصول را به فروش برساند و خدمات دهد وجود ندارد. این بدان معناست شرکتی که از ظرفیت های تولیدی یک کارخانه برای تولید استفاده می کند، می تواند یک سال بعد دیگر این کار را نکند و به دنبال تجارت دیگری برود. آن وقت تکلیف خریدارانی که این محصول  را خریده اند چه می شود؟ چه کسی پاسخگوی خدمات آنان خواهد بود؟

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران»، تولید OEM در صنعت لوازم خانگی ایران باعث شده تا شرکت های به اصطلاح تولیدکننده به صورت روز افزونی در حال افزایش باشند. آمارها نشان می دهد در حال حاضر بیش از 100 شرکت تولیدکننده یخچال فریزر در کشور وجود دارد که در این میان کمتر از 10 کمپانی تولیدکننده واقعی هستند.

«ال کا ایران» پرونده تولیدات OEM در کشور را بررسی و در گزارشات بعدی ابعاد بیشتری از این معضل، از جمله “برندهای اجاره ای”  را منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • مهرناز | 16 بهمن 1397 در 1:55 ب.ظ

    واقعاااااااااااااااااااا؟!!! الان ما باید از کجا بدونیم چی بخریم چی نخریم؟

  • احمدی | 16 بهمن 1397 در 2:06 ب.ظ

    ای کاش در این مورد شفاف سازی بیشتری صورت گیرد. کدام شرکت ها به این صورت فعالیت می کنند؟

  • یاسر | 16 بهمن 1397 در 2:15 ب.ظ

    من اصلا از همچین چیزی خبر نداشتم.خیلی مطلب خوبی بود

  • مژگان | 16 بهمن 1397 در 2:27 ب.ظ

    این چه قانون مسخره ای هستش؟ خب گیریم اون شرکت به قول شما دیگه نخواست این بیزینسو داشته باشه؟ تکلیف خدماتش چی میشه؟ چرا جلوی اینکارو نمیگیرن؟

  • لاله روستایی | 16 بهمن 1397 در 2:49 ب.ظ

    کلاهبرداری به سبک مدرن هم میشه گفت

  • نوری زاد | 16 بهمن 1397 در 3:19 ب.ظ

    وزارت صنعت باید متولی نظارت و منع این شرکت ها باشد. مرگ تولید ملی را به زودی خواهیم دید

  • مجید | 16 بهمن 1397 در 4:02 ب.ظ

    با سلام

    خدمت همه دوستان عزیز می بایست یک سری نکات رو که تو این مقاله اشاره نشده اضافه کنم تا مسال بیشتر روشن بشه :

    اولا : تولید به صورت OEM در کل دنیا در تمام صنایع داره انجام میشه و مثلا همین گوشی های اپل در چین و درکارخانجات دیگر تولید می شوند و یا برند گلرنگ در ایران ، تولید کارخانه های دیگر می باشد.

    ثانیا : با نویسنده موافقم که باید روی تولیدات اسم کارخانه اصلی تولید کننده مشخص بشه ، ولی این امر بخاطر مسایل برندینگ در هیچ جای دینا استفاده نمیشه ، شما فرض کنید روی گوشی اپل غیر از تولید شده در چین ، اسم کارخونه هم نوشته بشه ، در این صورت رقبای هر برند میتونن بفهمن تولیدات هر برند توسط چه کارخونه ای انجام میشه

    ثالثا : پیشنهاد می کنم در موقع خرید سراغ برندهای معابر که سال های سال هست دارند خودشون تولید می کنند یا بصورت OEM تولید می کنند بریم

    به مثال های بالا شرکت تفال رو هم میتونید اضافه کنید که تولیداتش در چین و در کارخانجات غیر از تفال انجام میشه

    • تولید کننده | 16 بهمن 1397 در 4:38 ب.ظ

      این چیزی که شما فرمایش می کنید در استاندارد جهانی قابل قبوله اما سوال من اینجاست که آیا این استاندارد جهانی را همه رعایت می کنند؟ اصلا قائده و قانون تولید OEM در ایران رعایت میشه؟ چه کسی نظارت داره؟ این همه شرکت که محصول لباسشویی دارند و از لحاظ کیفیت دقیقا مشخص نیست چی هستد، همه رو چندتا کارخونه میزنه. نمونه بگم؟ اسم برند نمیارم اما قبلا وارد می کرد الان به دلایل اقتصادی کارخانه ای در تبریز براش تولید می کنه.

      نکته دیگری که باید توجه کرد اینه. اصلا تمام این محصولات با کیفیت مناسب تولید بشن. شرکت فردا دست از این تجارت برداره چه کسی پاسخگوی مشتریان خواهد بود؟ لابد همین شرکت های خدمات پس از فروشی که دارن برای همین به اصطلاح شرکت های تولیدی نقش خدمات پس از فروش رو بازی می کنند.

      اپل و ایران زمین تا زیر زمین متفاوت است. نظر جهت دار ندید لطفا

      • آرسین | 16 بهمن 1397 در 4:50 ب.ظ

        راه حل این مشکل نظارت دقیق بر شرکت ها است. بسیاری از این شرکت ها به اسم تولیدکننده تسهیلات دریافت می کنند. با بخشی از حرف شما موافقم اما همه ی این تولیدات نمیتواند بی کیفیت باشد. تفکیک بر اساس معیارهایی که باید تعریف شود، مشکل را حل می کند

  • فرید الله وردی | 16 بهمن 1397 در 4:29 ب.ظ

    تولیدکننده زیاد اما کیفیت کم. هیچکسی هم نظارت نمیکنه.

  • حسن | 16 بهمن 1397 در 5:56 ب.ظ

    بنظرم تولید با برند غیر نه تنها ایرادی نداره که بسیار هم مفیده چرا که خریدار با برند خودش وسواس و حساسیت خاصی بخرج میده و تولید کننده چون با مشتری عمده سروکار داره مجبوره بیشتر دقت بکنه در تمام دنیا این نوع تولید مرسوم است مثلا در مورد ماشین لباسشویی بیش از پانزده تولید کننده واقعی در کل دنیا و این همه محصول با برندهای مختلف اکثرا در آن کارخانجات معتبر تولید میشوند . در کشور ما هم چندین سال است این موضوع به وفور دیده میشه و نهایتا موجب ارتقای کمی و کیفی تولیدات خصوصا در لوازم خانگی خواهد شد. از طرفی اینکار سبب افزایش ورود سرمایه گذاران بویژه تجار صنف و در کل سرمایه به تولید خواهد شد

  • تولید کننده | 16 بهمن 1397 در 6:48 ب.ظ

    آقا حسن میشه شما بفرمایید این وسط مشتری نهایی تکلیفش چیه ؟ بعد عرض بنده این است که در تمام دنیا استانداردهایی برای اینکار وجود دارد. آیا این استانداردها در کشور ما رعایت می شود؟ تولید OEM در نهایت به مشتری نهایی و خود تولیدکننده ضربه خواهد زد. زحمت را تولیدکننده می کشد کیفش برای صاحب برند.

  • مرتضی پور ابراهیمی | 16 بهمن 1397 در 7:04 ب.ظ

    دوستان مخالف و موافق تولید به صورت OEM در تمام دنیا مرسوم است اما استفاده درست از روش های جهانی فرهنگ آن را می خواهد. در هر صورت بنده موافق این شکل از تجارت هستم و معتقدم که ایرادی در این کار وجود ندارد. اما به شرط نظارت