اخبار لوازم خانگی

تحول پنکه از دیروز تا امروز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بشر در ابتدا برای خنک کردن خود در روزهای گرم تابستان از دست خود به عنوان ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بشر در ابتدا برای خنک کردن خود در روزهای گرم تابستان از دست خود به عنوان بادبزن استفاده می کرد و با گذشت زمان مردم از وسیله های مختلفی برای خنک کردن خود بهره بردند که به عنوان مثال، مصریان باستان با استفاده از برگ های بزرگ نیلوفر آبی و یا همچنین از حصیرهای مرطوب خود را باد می زدند. ژاپنی ها نیز با الهام گرفتن از خفاش ها، پره های تاشویی را ابداع کردند.

پرهای طاووس نقش مهمی در خنک کردن افراد روم و یونان داشت. اختراع چینی ها در واقع شبیه ترین بادبزن به نسخه های امروزی بود. بادبزن های چینی با رنگ های مختلف عرضه می شد که در نهایت توسط بازرگانان پرتغالی در سال 1400 به اروپا برده شد. در اوایل قرن نوزدهم میلادی، رومی ها با ترکیب یخ یا برف با بادبزن نخستین دستگاه های تهویه را طراحی کردند. زمانی که جیمز گارفیلد، بیستمین رئیس جمهور آمریکا با گلوله کشته شد، یکی از مهندسان نیروی دریایی آمریکا به نام ویلربا استفاده ازترکیب پنکه و پارچه های یخی دمای اتاق جسد جیمز گارفیلد را تا 20 درجه کاهش دادو یک سال پس از مرگ گارفیلد، موفق به ساخت پنکه هایی شد که با نیروی برق کار می کرد.

وی یک پنکه رومیزی مجهز به دو پره و موتورالکتریکی اختراع کرد که فاقد هر گونه محافظ بود. این پنکه با پشتیبانی شرکت کراکر و کورتیس به بازار عرضه شد.

شخصی به نام فیلیپ اچ دی  که در شرکت چرخ خیاطی سینجرمشغول کار بود، توانست با اتصال موتور چرخ خیاطی، پره و تیغه و در نهایت نصب آن به سقف، پنکه های سقفی را در سال 1887 برای نخستین بار معرفی کند. سرانجام در سال 1934، شرکت وستینگهاوس نخستین پنکه های پنجره ای را از جنس پلاستیک ساخته و برای مصارف خانگی روانه بازار کرد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟