فناوری

هک کردن اینترنت بدن غیر ممکن می‌شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه برخی وسایل کار گذاشته شده در بدن انسان نیز به اینترنت متصل می‌شوند ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه برخی وسایل کار گذاشته شده در بدن انسان نیز به اینترنت متصل می‌شوند و محققان هندی برای جلوگیری از هک شدن آنها ابزاری ویژه ابداع کرده اند.

از جمله وسایلی که در درون بدن انسان نصب می‌شوند می‌توان به ضربان سنج و برخی تجهیزات پزشکی ویژه اشاره کرد که از کار افتادن آنها به هر علت به قیمت جان انسان تمام می‌شود.

به عنوان نمونه می‌توان پمپ‌های انسولین را نام برد که هرگونه اختلال در عملکرد آنها باعث افزایش قند خون و حتی مرگ انسان می‌شود. هکرها نه تنها می‌توانند فعالیت این نوع دستگاه‌ها را متوقف کنند، بلکه می‌توانند با تحلیل و بررسی سیگنال‌های رد و بدل شده میان این دستگاه‌ها و بدن به اطلاعات مهمی در مورد انسان‌ها دست یابند.

پژوهشگران دانشگاه پوردو در هند برای افزایش امنیت این نوع دستگاه‌ها که در عمل موجب اتصال بدن انسان به اینترنت می‌شوند، ابزار خاصی را ابداع کرده اند که ارتباط سیگنال‌های ارتباطی آنها با اشیای ثالث و خود بدن را با امنیت بیشتری ممکن می‌کند.

این محققان می‌گویند در آینده وسایل بیشتری در درون بدن یا بر روی پوست بدن مورد استفاده قرار خواهند گرفت که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. این وسایل نه تنها باید به شیوه‌ای غیرقابل هک طراحی شوند، بلکه باید از پهنای باند کافی و نیز مصرف باتری اندکی برخوردار باشند.

تا به حال اکثر این وسایل از فناوری بلوتوث برای تبادل سیگنال استفاده می‌کردند که حداکثر برد آنها نیز ۱۰ متر بوده است. اما اختراع یک وسیله ویژه نه تنها برد این وسایل را بیشتر می‌کند، بلکه مصرف باتری آنها را تا یک صدم کاهش داده و امنیت آنها را نیز افزایش می‌دهد.

وسیله یادشده قادر به دریافت سیگنال‌های وسایل کار گذاشته شده در درون بدن از هر نقطه‌ای است و ضخامت پوست یا وجود موانعی مانند مو و غیره اختلالی در عملکرد آن ایجاد نمی‌کند. این وسیله که به اختصار EQHBC نامیده می‌شود، در صورت تأیید نهایی در حوزه‌های مختلف علمی و به خصوص پزشکی قابل استفاده خواهد بود.

نظر شما چیست؟