اخبار لوازم خانگی

نگاهی به تاریخچه چرخ خیاطی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ خیاطی وسیله ای است که از آن برای بخیه زدن و دوخت پارچه و البسه استفاده ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ خیاطی وسیله ای است که از آن برای بخیه زدن و دوخت پارچه و البسه استفاده می شود. هنر خیاطی یکی از هنرهای زیبا و صنعتی است که به صورت خانگی و صنعتی کاربرد دارد. در گذشته برای دوخت یک لباس با توجه به بی تجربگی خیاطان پارچه را روی اندام افراد قرارداده و فرم دلخواه را درآورده و با استفاده از سنجاق کوک زده و سپس اقدام به دوخت می کردند که در نهایت نیاز به چندین پرو داشتند.

اولین چرخ خیاطی ساخته شده توسط فردی به نام توماس سنت انگلیسی در سال 1790 است، این ماشین کارش دوخت پارچه های چرمی و بخیه زدن کفش و پوتین بوده که هیچ استفاده ای از آن نشد و مخترع سودی از این اختراع نبرد، تا اینکه در سال 1814  ژوزف مدراسیپرگر، که شغلش خیاطی بود برای اولین بار توانست وسیله ای مکانیکی بسازد که درزها را بخیه بزند، البته یک خیاط فرانسوی فقیر موفق به ساخت یک چرخ خیاطی شبیه به چرخ خیاطی های امروزی شده که آن را با استفاده از خلاقیت و ذوق خود ساخته است. در سال 1818 روژان را روج مونتون چرخی ساخت که توانایی برگشت دوزی را داشت.

نخستین چرخ خیاطی مدرن را اشخاصی به نام الیاس هاو و اسحاق سینگرآمریکایی به ثبت رسانده اند. از ویژگی  قابل توجه چرخ خیاطی الیاس هاو می توان به قرارگیری پارچه به صورت عمودی و وجود یک سوزن ثابت که دوختی رو به جلو داشت اشاره کرد. اختراع الیاس هاو در سال 1845 به ثبت رسید.

چرخ خیاطی های امروزه انواع مختلفی دارند از جمله، چرخ خیاطی دستی، چرخ خیاطی الکتریکی ساده، چرخ خیاطی صنعتی و چرخ خیاطی راسته دوزی هستند که هر کدام کارآیی خود را دارند.

قابل ذکر است، اولین چرخ خیاطی توسط مظفرالدین شاه وارد کشور ایران شد و از طرف یک خیاط قفقازی به عنوان سوغات فرستاده شد تا لباس درباریان دوخته شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟